QA Manager – dezvoltare software Clientul strecurat in interiorul companiei
Cum difera pozitia de QA Manager de cea de QA Specialist?
QA Managerul stabileste tipurile de teste ce urmeaza sa fie executate, cele de integrare, de functionalitate, de stres, de stabilitate. El teoretizeaza si dezvolta procesul de asigurare a calitatii produselor software. In sarcina unui QA Specialist intra doar testarea efectiva a produsului, extinderea testelor catre scenarii de situatie-limita, raportarea rezultatelor obtinute in urma testarii si elaborarea documentatiei pentru utilizator.
Se intampla ca QA Managerul sa participe la testarea produselor software?
Exista foarte multe cazuri in care el participa la testarea efectiva a produselor ce se dezvolta in companie. Nu are un grad de implicare comparabil cu cel al unui tester, insa in momentele de presiune in care resursele alocate sunt insuficiente, QA Managerul se implica in testarea software-ului dezvoltat.
Pentru ca o persoana sa realizeze bine procesul de testare, trebuie sa aiba un simt analitic dezvoltat, sa fie meticuloasa, sa fie atenta la detaliu si, mai ales, sa stapaneasca tehnologia in care se dezvolta aplicatiile. Nu este suficient ca un tester sa cunoasca produsul asa cum il cunoaste un client obisnuit. El trebuie sa "simta" si ce se petrece in spatele interfetei grafice expuse utilizatorului.
Cum se poate avansa catre QA Manager?
Prima conditie este ca firma de dezvoltare de software sa aiba in organigrama o asemenea pozitie. Din pacate, in Romania exista inca multe firme care nu pun un accent deosebit pe testarea aplicatiilor. Pe piata apar produse insuficient testate, pentru ca lipseste echipa de specialitate sau pentru ca nu sunt testate chiar de catre dezvoltatori in etapele de implementare.
Traseul meu profesional a inceput cu ucenicia, cum se spune: am fost angajat ca Tester Engineer la o firma olandeza, DB International. Aici am invatat cum se realizeaza testarea si care sunt principalele tehnici de testare: testarea codului sursa (white box) si a comportamentului functional al produsului (black box).
Dupa o perioada de patru ani petrecuta la DBI, mi-am inceput activitatea de QA Specialist intr-o companie dintr-un alt domeniu. Eu eram specializat in proiecte de managementul documentelor in retea, dar a trebuit sa ma adaptez la ceva cu totul nou, telecomunicatiile. La scurt timp, am fost promovat pe o pozitie de Team Leader in cadrul echipei de QA. In momentul de fata, lucrez la o companie multinationala, IXI Mobile, care dezvolta software pentru dispozitive de telefonie mobila.
Cum arata o zi concreta de munca a Managerului de asigurare a calitatii?
Depinde foarte mult de stadiul in care se afla proiectele in care este implicat. In linii mari, rolul meu graviteaza in jurul urmatoarelor activitati: redactarea de documente specifice, teoretizarea activitatilor de testare, participarea la intalniri de management, organizarea si raportarea rezultatelor testelor efectuate in laborator, organizarea unor sesiuni de training pentru imbunatatirea cunostintelor de asigurare a calitatii.
Un aspect foarte important il constituie colaborarea buna cu Managerul de Dezvoltare. Acesta estimeaza cand o aplicatie poate fi furnizata echipei de QA, iar eu evaluez durata procesului de testare. In functie de defectele gasite, poate urma un al doilea sau chiar un al treilea ciclu de testare, dupa ce s-au efectuat testele de regresie adecvate.
Din ce unghiuri este abordata calitatea unui produs IT?
Exista o multitudine de parametri care dau verdictul de calitate asupra unui produs IT. Foarte important pentru mine este sa ma concentrez asupra satisfactiei clientului care beneficiaza de produsul dezvoltat. Partea de functionalitate corecta si de stabilitate a aplicatiei sunt, probabil, cele mai importante. Pe de alta parte, degeaba o aplicatie este stabila daca ea nu ii ofera clientului o interfata prietenoasa. Toate acestea si multe alte aspecte colaterale pot oferi sau nu calitatea unui produs IT.
Cat de importanta vi se pare aceasta pozitie intr-o companie IT?
Testarea de software este un factor tot mai important in succesul afacerii. Inainte ca varianta finala a produsului sa fie livrata clientului, sistemul trece prin teste riguroase de calitate si fidelitate. Intotdeauna se verifica atent planul de acceptare a calitatii, se stabileste perioada de testare si finalizare a produsului, se pregateste mediul de testare, se executa teste si se masoara stabilitatea sistemului dezvoltat. Ei bine, toate acestea justifica prezenta unei echipe de Quality Assurance.
Cornel Buza
Experienta profesionala
- 2005 – prezent: QA Manager, IXI Mobile;
- 2004 – 2005: QA Specialist, UNIDEC Computer Systems;
- 2000 – 2004: Tester Engineer, DB International.
Studii
- 1999 – 2001: Masterat in Automatica Sistemelor Complexe;
- 1994 – 1999: Facultatea de Automatica si Calculatoare.
Certificari
Microsoft Certified Professional:
- Visual Basic 6.0 Desktop Applications;
- Planning, Implementing and Maintaining Microsoft Windows Server 2003;
- Active Directory Infrastructure;
- Test Management Approach Course.
Abilitati
- Sisteme de operare: Windows 2000 Server, Windows 2003 Server, Unix/Linux;
- Limbaje de programare: Visual Basic 6.0;
- Sisteme de testare: Test Track Pro, Rational Clear Quest, Mantis;
- Baze de date: Microsoft SQL 7.0, 2000;
- Instrumente de testare automata: QA Run, Visual Test 4.0.