Rămâne Germania pilonul de rezistenţă al Uniunii Europene?
Germania acţionează ca o forţă motrice pentru economiile ţărilor vecine prin intermediul relaţiilor sale comerciale foarte strânse. Datorită dezvoltării slabe a sectoarelor industriale din ţările din sud, acestea nu pot profita nici de pe urma dezvoltării economice robuste a Germaniei, nici de pe urma boom-ului economic înregistrat de pieţele emergente. Momentan, nu există nicio soluţie concretă care să răspundă acestei probleme structurale.
Puterea economică a Germaniei creează speranţa că aceasta va continua să contribuie la rezolvarea crizei europene. Se ridică, însă, întrebarea în ce măsură această forţă nu este, uneori, supraestimată. Atractivitatea şi competitivitatea pieţei germane fac obiectul studiului A pillar of strength in troubled times – Germany attractiveness survey, lansat astăzi de Ernst & Young.
Cea mai atractivă destinaţie din Europa pentru investiţiile străine directe
Ocupând pe mai departe cea mai bună poziţie ca destinaţie europeană atractivă pentru investiţii, Germania a câştigat în 2012 un punct procentual, atingând 13%. A coborât, însă, la nivel global de pe locul cinci, pe locul şase, fiind depăşită, în acest an, de Rusia.
După ce a scăpat cu bine de eroziunile crizei, Germania este singura ţară occidentală care s-a poziţionat ca destinaţie de afaceri de top la nivel mondial. În opinia investitorilor, Marea Britanie şi Franţa rămân cu mult în urma Germaniei – nu doar prin poziţia ocupată în clasamentul global, ci şi în privinţa oportunităţilor de dezvoltare pe care le oferă.
La întrebarea care vor fi cele mai atractive destinaţii europene de business pentru următorii trei ani, mai mult de jumătate dintre cei intervievaţi în cadrul studiului (56 %) au numit Germania, şi doar un sfert din aceştia au menţionat Franţa sau Marea Britanie.
Fundamentele atractivităţii Germaniei pentru investiţiile străine directe
După mai mulţi ani de reforme economice şi sociale, care au generat o competitivitate crescută şi o piaţă a muncii mai flexibilă, economia Germaniei este azi extrem de flexibilă şi puternică. Acest lucru este acum recunoscut şi dincolo de hotarele ei şi reprezintă un factor ce diferenţiază Germania de multe alte ţări europene în ochii investitorilor străini.
Investitorii străini consideră segmentul infrastructurii drept cel mai atractiv din Germania. Dintre respondenţi, 88% au descris Germania drept o destinaţie de afaceri atractivă din punct de vedere al infrastructurii de transport iar 60% au considerat că este o destinaţie foarte atractivă. Infrastructura de telecomunicaţii s-a clasat doar uşor sub acest nivel, Germania obţinând un punctaj foarte bun şi în ceea ce priveşte competenţele forţei de muncă şi climatul social. Germania a obţinut, în 2012, punctaje uşor mai mari pentru toţi aceşti factori faţă de 2011.
Germania a făcut un mare pas înainte în zona “stabilităţii şi transparenţei mediului politic, juridic şi de reglementare”. Procentul celor care apreciază acest factor, unul dintre cele mai importante trei aspecte în ochii investitorilor, a urcat de la 72% la 80%. Atractivitatea pieţei interne — cel mai important criteriu pentru a califica o piaţă drept destinaţie de afaceri — a fost, de asemenea, evaluată peste nivelul din 2011 (urcând de la 72% la 77%). O creştere remarcabilă a satisfacţiei se poate constata şi în zona costurilor cu munca şi personalul. În anul precedent, 34% dintre respondenţi au acordat Germaniei un punctaj bun, în acest an, însă, procentul a urcat la 49%. Ponderea celor care consideră că Germania este “mai puţin atractivă” sau că nu este atractivă deloc din acest punct de vedere a scăzut simultan de la 55% la 41%. Rămâne de văzut dacă şi în ce mod măsurile de creştere a salariilor, prevăzute pentru acest an, vor afecta rezultatele sondajului în 2013.
Care sunt implicaţiile pentru România?
Germania reprezintă o destinaţie de top pentru exporturile din România iar evoluţia sa viitoare în cadrul UE este crucială şi în ceea ce priveşte efectul în lanţ pe care îl poate genera asupra economiei româneşti. Este important să se ţină cont de faptul că, în ciuda poveştilor de succes, economia germană este totuşi afectată de criză – atât datorită economiei globale – cât, mai ales, legăturilor sale foarte strânse cu Uniunea Europeană.
Înscriindu-se în linia ultimilor trei ani, exporturile româneşti către Germania au crescut în mod susţinut şi anul trecut. Astfel, conform datelor publicate de Institutul Naţional de Statistică, Germania este cea mai importantă destinaţie atrăgând 18,8% din totalul exporturilor româneşti în primele 10 luni ale lui 2012, fiind urmată de Italia (12,2%) şi de Franţa (6,9%).
În absenţa unor progrese care nu pot fi imediate în zone-cheie de competitivitate, precum infrastructură sau administraţie publică, exporturile vor continua să fie principalul motor economic pe termen scurt şi mediu pentru România. Este, de aceea, esenţial să rămânem cu atenţia îndreptată asupra evoluţiei Germaniei – un factor major cu impact direct asupra economiei româneşti în următorii ani.
Investiţii planificate de companii străine
Ratingul foarte bun obţinut în mod constant de Germania ca destinaţie de afaceri ar trebui să se reflecte, cel puţin parţial, în planurile companiilor legate de investiţii specifice. 24% dintre companiile respondente au declarat că intenţionează să investească în Germania.
Având în vedere atractivitatea solidă şi constantă a Germaniei ca destinaţie de afaceri, în general, nu este surprinzător că numărul companiilor care ar putea intenţiona să părăsească ţara este relativ scăzut.Majoritatea companiilor care aveau în vedere relocarea din Germania în ţări cu un nivel mai scăzut al salariilor, din raţiuni de costuri, au făcut această mişcare cu mai mulţi ani în urmă. Deşi vor exista, cu siguranţă, pe mai departe relocări, rata acestora va scădea, mai ales din cauza creşterii considerabile a costurilor în ţările ţintă — cu predilecţie, cele din Europa Centrală şi de Est, ceea ce face relocarea mult mai puţin atractivă.
Perspectivele Germaniei ca destinaţie de afaceri
Managerii intervievaţi se aşteaptă ca atractivitatea Germaniei ca destinaţie de afaceri să se îmbunătăţească şi mai mult în următorii ani: 50% anticipează o oarecare îmbunătăţire, în timp ce doar 12% estimează o deteriorare uşoară. În schimb, investitorii sunt mai puţin încrezători atunci când vine vorba de Europa ca întreg: 38% se aşteaptă la o îmbunătăţire, în timp ce 22% estimează că situaţia se va deteriora.
n ceea ce priveşte cele mai importante avantaje competitive ale Germaniei, managerii menţionează pe primul loc domeniul dezvoltării şi cercetării, urmat de un mediu de afaceri stabil şi de calitatea forţei de muncă. Lipsa actuală de angajaţi calificaţi ar putea să devină o problemă majoră chiar şi pentru Germania ca destinaţie de afaceri. Chiar dacă situaţia actuală – în care companiile se confruntă cu dificultăţi în găsirea de personal calificat – se datorează, în mare parte, tendinţelor economice conjuncturale, se poate presupune că lipsa de personal calificat va deveni tot mai severă pe termen mediu şi lung.