Redactorul de carte
E iarna… Vrand-nevrand, ne petrecem mai mult timp in casa, citind. Drept urmare, ne-am gandit sa dedicam paginile de "job description" profesiei de redactor de carte. Deloc intamplator, am ales sa discutam cu o mai veche colaboratoare a revistei noastre, Cecilia Caragea, Redactor coordonator la Editura Cartea de Buzunar.
Cum se naste o noua colectie in cadrul unei edituri? Se pleaca de la o cercetare a pietei, de la asteptarile cititorilor sau de la afinitatile editorilor, ale redactorilor coordonatori?
Cartea trebuie sa raspunda, astazi, problemelor cu care se confrunta individul care traieste intr-o societate in care concurenta e foarte mare si, din acest motiv, el se afla intr-o permanenta formare si e nevoit sa-si rezolve rapid problemele. Ne dorim ca volumele noastre sa raspunda intrebarilor si nevoilor concrete ale celor din jurul nostru. Plecam, asadar, de la asteptarile cititorilor nostri si incercam sa le oferim titlurile pe care si le doresc in aproape toate domeniile, de la stiinta, cultura, carte scolara, la informatii practice si utile. La prima vedere, s-ar parea ca exista suficiente titluri de acest gen pe piata, dar, daca va veti uita cu atentie, veti observa ca aproape toate sunt traduceri… Insa in acest sector traducerile nu-si gasesc rostul!
Lucrati cu agenti literari sau discutati direct cu autorii?
Din cate stiu, la noi, exista agenti literari care se ocupa de cumpararea drepturilor de autor pentru editurile care vor sa publice traduceri. Nu stiu, insa, agenti literari care sa se ocupe de gestionarea drepturilor de autor in cazul scriitorilor romani. Nici in cazul celor care publica beletristica, nici in cazul celor care realizeaza, la comanda editorului, o carte practic-utila. In ceea ce ne priveste, discutam direct cu autorii.
Se cauta literatura de sertar a autorilor si li se propune publicarea sau se comanda cartea?
Tinand cont de profilul editurii noastre, in mod evident, nu apelam la literatura de sertar. Comandam cartile.
Cui le comandati? Autorilor care nu au mai fost publicati sau celor consacrati?
Pot sa va spun doar ca autorii consacrati aduc un plus in privinta vanzarii cartii, pur si simplu, prin numele lor. Totusi, autorii romani nu au obisnuinta de a lucra cu un editor, nu au obisnuinta de a face echipa cu acesta pentru a realiza cartea, produsul, de care are nevoie cititorul.
Cum sunt platiti redactorii de carte?
Pentru un job care nu-ti place, trebuie sa fii platit mult peste cat ar fi, de fapt, normal. Pentru un job care iti place si care pentru tine reprezinta o provocare, ajunge ca remuneratia sa fie, pur si simplu, multumitoare. Cred ca pentru munca pe care o fac, in Romania, sunt platita satisfacator. Si, in plus, imi place ceea ce fac!
Cum arata ziua dumneavoastra de lucru? Si cat dureaza?
De obicei, ajung la birou la ora 10. Incerc ca dimineata sa-mi programez intalnirile cu colaboratorii externi, autori, redactori si graficieni. In jurul pranzului, au loc discutiile "in house", ca sa zic asa, cu secretarul de redactie, cu tehnoredactorii etc. Tot pana la pranz, incerc sa fiu la curent cu presa zilei. Sa vad cine ce a mai scris, mai ales despre cartile noastre. Pentru ca, in mod evident, trebuie sa ma ocup si de promovarea cartilor pe care le coordonez. In unele zile, merg la intalniri cu partenerii nostri de publicitate pentru a discuta proiectele la care colaboram.
Dupa-amiaza, citesc textele cartilor in diferitele lor etape. Trebuie sa citesti destul de multe variante ale catorva pagini dintr-o carte, pana cand echipa care lucreaza la ea reuseste sa prinda intr-un stil placut informatia de care publicul are nevoie si pe care ne propunem sa i-o oferim prin acel volum. Dupa ce acest lucru e stabilit, mai urmeaza sa citesc cartea respectiva doar atunci cand ajunge in forma finala. Atunci aflu si parerile lectorilor de proba, analizez modificarile cerute de acestia si vad care anume mai sunt corecturile care trebuie aduse cartii. In formatul lor final, prefer sa le citesc dupa-amiaza tarziu sau seara. Pentru ca atunci, consecutiv, am mai multe ore ceva mai linistite. Bineinteles, in perioadele in care ne pregatim pentru targurile de carte felul in care arata o zi de lucru se schimba in mod radical. Pentru ca atunci ne concentram mai mult pe organizarea lansarilor de carte si pe mediatizarea acestora.
Aveti destul de mult de citit, aveti o tehnica rapida de citit?
Felul meu de a citi imi e dictat de natura jobului. Trebuie sa citesc urmarind atat structura informatiei, cat si acuratetea stilului. Tehnici de citire rapida poti aplica doar atunci cand vanezi informatia dintr-un text si atata tot.
Ce ati recomanda cuiva care aspira la jobul de redactor coordonator? Ce sfaturi i-ati da?
Inainte de toate, ar trebui sa fie la curent cu piata de carte de la noi si din strainatate, sa urmareasca evolutia problematicilor de interes pentru public. Bineinteles, ar trebui sa-si dezvolte facilitatile de documentare si sa aiba o minte ordonata, cum se spune, adica sa stie cum sa-si structureze informatia si sa aiba un mod clar de a judeca. In plus, desi s-ar putea sa vi se para redundant ceea ce spun, ar trebui sa cunoasca limba romana. Si, daca se poate, sa fie in stare sa faca o sinteza intre cunoasterea limbii romane si cea a limbajelor diferitelor targeturi socio-profesionale. De ce-ar mai avea nevoie? De pasiune si intuitie!
Din cand in cand, va intrati in rolul de scriitoare si va disociati de cel de redactor coordonator. Cum reusiti? Si care din cele doua ipostaze va aduce cele mai mari bucurii? In esenta lor, sunt munci diferite. Redactorul coordonator nu lucreaza cu textul, ci cu oamenii, conduce o echipa si trebuie sa stie sa medieze toate problemele care apar pe parcursul elaborarii unei carti. Se documenteaza, discuta cu autorul, cu redactorul, cu tehnoredactorul, cu graficianul, cu lectorii de proba, analizeaza propunerile facute de acestia si, daca e cazul, pretinde modificari. Si in postura de scriitor trebuie sa te documentezi, sa ajungi la o structura clara, limpede, a lucrurilor pe care vrei sa le comunici, la un stil placut. Iar mai apoi, transpiri pana obtii cartea pe care o doresti, cartea careia ii esti parinte, ca sa spun asa. Ca redactor coordonator, insa, in acelasi timp, poti sa fii parintele mai multor carti… Totusi, chiar daca ajungi intr-o asemenea ipostaza, nu ai cum sa renunti la a fi scriitor. Pentru ca unele povesti le poti spune doar tu!
O recomandare de lectura, nu neaparat din portofoliul Editurii "Cartea de Buzunar"…
Rodica Marinescu – "Roma, intre jurnal si calatorie", de la Editura Paideia. Personal, imi place sa ma documentez despre locurile pe care urmeaza sa le vizitez. Si cred ca asta e o politica buna pentru fiecare…
Cecilia Caragea
Nascuta la 22 iulie 1970, in Ocna Mures
Studii
- 1990-1994, Facultatea de matematica, Universitatea de Vest din Timisoara;
- 1993-1997, Facultatea de filozofie, Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca;
- 1998, Master in filozofie;
- Doctorand in litere.
Activitate editoriala
- a publicat volumele "SMSuri de dragoste" si "Puterea", in cadrul proiectelor speciale editate de Arena Communications, 2002, "Istoria vestimentatiei europene", la Editura Almanahul Banatului, Timisoara, 1995, si cartea "Istoria aranjarii parului", la Editura Uroboros, Timisoara, 1997;
- este coordonatorul Colectiei Charisma a Editurii Dacia Cluj-Napoca;
- din aprilie 2003, este redactor coordonator la Editura Cartea de Buzunar;
Activitate jurnalistica
- ianuarie 1996 – iunie 2000, rubrica permanenta, "Chic-Choc", in revista "Apostrof";
- din decembrie 1997, colaborator al revistei "Unica" de la aparitia acesteia;
- iulie 1998 – octombrie 1999, sef Departament Imagine la revista "Unica";
- februarie – septembrie 2000, redactor-sef la revista "Privirea";
- octombrie 2000 – aprilie 2002, senior editor la revista "Indigo";
- septembrie – decembrie 2002, rubrica "Chic-Choc" in cadrul emisiunii Matinal de la TVRM;
- din ianuarie 2002, colaborator permanent la publicatiile trustului de presa Hubert Burda Media;
- jurnalist freelancer.
Activitate pedagogica
Cadru didactic asociat la Universitatea Babes-Bolyai din Cluj-Napoca.
Cursuri
- cursul de jurnalistica sustinut de prof. Michael Streissguth de la Universitatea din Damascus (Maryland, SUA), oferit de Universitatea Politehnica Timisoara -1990;
- stagiu de presa in Franta – Dreux, august 1991;
- pedagogie Waldorf – Sibiu, iulie, 1991;
- antroposofie – Institutul Goetheanum din Dornach (Elvetia), iulie 1992;
- training "Abilitati de comunicare" – Elite Training & Development – Bucuresti, iulie 1999.
Premii
- premiul pentru Debut al Asociatiei Scriitorilor din Dobrogea si al revistei Tomis (Constanta, 1995);
- premiul "I. Negoitescu" pentru Scriitorii Tineri, acordat de Fundatia Culturala Apostrof din Cluj (1996).