Retelele de socializare si angajatii
Retelele de socializare au schimbat in ultimii ani modul in care companiile interactioneaza cu publicul lor, de la consumatori la angajati si mass media. O data cu aceste modificari, s-au nascut intrebarile de natura juridica, in principal cu privire la asumarea raspunderii pentru continutul postat si pentru efectele accesarii retelelor de socializare de catre actuali si fosti angajati.
Multi dintre noi, angajatori sau angajati, ignoram implicatiile pe care le poate avea un pas gresit facut pe retelele sociale. Consecintele pot fi importante, atunci cand competita afla despre urmatoarea ta miscare de la un post nevinovat al unui angajat pe FaceBook.
Cosmina Simion, coordonatorul practicii de proprietate intelectuala, media si tehnologie din cadrul DLA Piper Romania, a atras atentia asupra aspectelor legale pe care le comporta prezenta in social media, in cadrul unei dezbateri organizate de DLA Piper, dedicate promovarii in mediile sociale si riscurile legale. "Raspunderea legala pentru continutul online ii apartine utilizatorului (sau companiei) care l-a postat. Insa, in cazul in care utilizatorul desfasoara activitati cu aparenta nelegala, ca de exemplu incalcarea drepturilor de proprietate intelectuala sau la viata privata, persoanele prejudiciate pot contacta furnizorul de servicii de web hosting pentru a solicita intreruperea transmiterii acelor informatii. Ulterior, si mai ales in cazul in care nu se ajunge la un acord cu furnizorii de web hosting, poate fi notificata Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii care poate obliga executarea solutiei mai sus mentionate. Pentru a evita expunerea legala, recomandam adoptarea unui cod de conduita in social media la nivelul companiei, parte a regulamentului intern, stabilind reguli si principii de utilizare a social media atat la nivel corporatist cat si individual, dat fiind ca fiecare actiune individuala a propriilor angajati se poate rasfrange asupra imaginii companiei".
FaceBook te ajuta dar se si poate intoarce impotriva ta
Un subiect cel putin la fel de dezbatut este cel al utilizarii retelelor de socializare din perspectiva dreptului muncii. De la recrutare si pana in faza de incetare a contractului de angajare, accesul si postarea unor informatii pot afecta semnificativ buna relatia angajat-angajator. Monica Georgiadis, coordonatorul departamentului de dreptul muncii din DLA Piper declara: "In faza de recrutare legea obliga angajatorii sa solicite aplicantilor doar informatii care sunt necesare in mod obiectiv la demonstrarea abilitatilor de a indeplini sarcinile postului respectiv. Astfel, daca prin accesarea pofilului aplicantului dintr-o retea sociala angajatorul primeste si informatii sensibile, de tipul apartenentei religioase, parerilor politice sau starii medicale, acestea nu pot fi folosite in procesul decizional. In ceea ce priveste accesarea retelelor sociale pe durata contractului de munca, cel mai important aspect este ca activitatea sa nu se reflecte negativ in imaginea companiei. Prin urmare, recomandarea noastra este ca, impreuna cu regulamentul intern, sa fie organizate periodic traininguri cu toti angajatii pe social media pentru a transmite ce este acceptabil si ce nu. Cele mai dificile probleme apar in momentul in care un angajat paraseste compania si are posibilitatea de a posta informatii sensibile despre fostul angajator. Pentru a preintampina astfel de situatii, se recomanda includerea in contractele de munca a unor mentiuni detaliate privind utilizarea retelelor sociale, mentiuni ce pot face parte din clauze speciale cum ar fi cele de confidentialitate si/sau de ne-concurenta".
"Retelele de socializare sunt ca un magnet pentru companii. Insa, inainte de a imbratisa acest nou canal de comunicare si promovare, companiile ar trebui sa nu sara peste primi pasi ai strategiei de social media: sa asculte si sa invete. Este nevoie deci intai de educatie in acest nou mediu inainte de a folosi platformele sociale. Desi, la prima vedere totul poate parea o simpla joaca sau o activitate pe web, prezenta in social media poate strani reactii nedorite sau poate crea situatii neasteptate. Militez asadar pentru adoptarea retelelor de socializare si a beneficiilor pe care acestea le aduc companiilor, insa cu mult discernamant si o buna pregatire prealabila", completeaza Cristian Manafu, consultant in social media.