Romania logistica
Probleme in domeniu
Partea externa a logisticii, referitoare la infrastructura sau legislatie, are cateva neajunsuri: in codul ocupatiilor nu exista meserii de logistica, iar legislatia fiscala nu este clarificanta in ceea ce priveste distribuirea marfii. Adriana Palasan, Managing Partner la AFP MKT si vicepresedintele Asociatiei Romane de Logistica si Management – ARILOG – spune ca in alte tari nu este nevoie de o semnatura de emitere pe factura pentru a se distribui marfa, cum este la noi. Se poate trimite fara probleme o factura din Anglia in Elvetia prin retele electronice. O alta problema se refera la educatia personalului. In tara noastra nu exista universitati care sa ofere o educatie in logistica, iar practicieni in domeniu se gasesc foarte greu. "In acest caz, ca firma ai doua posibilitati: sa gasesti oameni care sunt deja pregatiti de firmele multinationale care au venit cu ideile in Romania sau sa-ti pregatesti oamenii printr-un training", mai spune specialistul. Din pacate, chiar daca managerii participa la cursuri, dezvoltarea nu se extinde si la nivelul organizatiei, din lipsa de timp. Comparativ cu o tara ca Germania, care are o experienta de 30 de ani in domeniu, logistica romaneasca are doar cinci.
Un manager bun
Un manager trebuie sa aiba cunostinte de logistica si supply chain in general, sa aiba notiuni de management si sa cunoasca cel putin doua dintre competentele logisticii (achizitii, stocuri, planificarea productiei, depozitare, transport si distributie). Persoana care obtine un master in domeniu trebuie sa poata dezvolta strategii in domeniul logisticii si sa pregateasca organizatia sa faca fata unor schimbari. In plus, Jos Marinus, liderul retelei de logistica a companiei Danone, declara ca specialistii in domeniu trebuie sa fie creativi, sa aiba cel putin o idee buna si sa nu spuna niciodata "Nu". In trei ani, la nivel national, ARILOG a certificat un numar de 11 practicieni care provin din companii precum Europharm – GlaxoSmithKline, Caroli, Electrolux sau E.ON Gaz.
Integrare in UE
Integrarea a adus Romaniei o serie de avantaje din perspectiva logisticii. S-au redus timpii de livrare, iar clientii sau furnizorii din exterior au inceput sa ceara o monitorizare comuna a indicatorilor de performanta. S-a schimbat abordarea strategica la nivelul companiilor, au aparut structuri organizationale cu departamente de logistica bine structurate, cu divizii de supply chain, cu strategii de evaluare a furnizorilor, cu departamente de costumer service integrate in logistica care sa urmareasca ceea ce doresc clientii si performantele relatiilor cu clientii.
Piata spatiilor logistice
Din ce in ce mai multe companii sunt interesate de stabilirea unor linii de productie in Romania. Si cum produsele trebuie depozitate, furnizorii de spatii logistice si pentru depozitare precum ProLogis au intrat pe piata locala, dezvoltand cladiri care sa raspunda cerintelor clientilor locali si internationali. "La ora actuala, piata romaneasca de spatii industriale este afectata de oferta redusa. Disponibilitatea terenurilor este mai mare decat in alte tari europene, aspect care va avea drept rezultat un numar mai mare de parcuri de depozitare logistica", a declarat Vlad Dumitrescu, ProLogis Market Officer pentru Romania. Piata romaneasca de spatii de depozitare a inregistrat o crestere promitatoare in ultimii ani, mai ales dupa venirea dezvoltatorilor internationali. Rata de ocupare se situeaza la un nivel foarte inalt (aproximativ 98%), iar specialistii de la ProLogis prevad un nivel la fel de inalt si pe viitor.
Potrivit unei analize DTZ, la nivel regional, piata spatiilor logistice a crescut foarte mult in patru ani. Rusia, Cehia si Polonia continua sa fie lideri in regiunea Central si Est-europeana in ceea ce priveste piata spatiilor logistice, pe cand Romania se afla pe ultimele locuri din punct de vedere al stocului si al ritmului de noi livrari. Totodata, in tara noastra chiriile sunt mai mari decat media CEE. La nivel european exista o crestere a costurilor logistice de la 7,7% in 2002 la 9,9% in 2006, in care transporturile (43% vs. 51%) si cheltuielile administrative (9% vs. 13%) sunt in crestere, spre deosebire de cele pentru depozitare care sunt in scadere.