Românii consideră că TVR merge într-o direcţie bună
Acestea sunt unele dintre cele mai importante concluzii ale studiului sociologic organizat de Centrul de Sociologie Urbană şi Regională (CURS)* la nivel naţional. Din acelaşi studiu, reiese că 65% dintre români au încredere în Televiziunea Română, iar pentru 55% dintre ei TVR corespunde cel mai bine ideii de televiziune publică.
Proiectul a demarat în septembrie, în parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) – organizaţie non-guvernamentală care acţionează pentru păstrarea standardelor jurnalistice. Finalitatea proiectului va consta în elaborarea unei Carte TVR (2012), un document de poziţie care va stabili modul de operare al instituţiei şi valorile sale fundamentale.
„Unul dintre obiectivele actualului management a fost, de la bun început, recâştigarea reputaţiei şi creşterea gradului de încredere din partea publicului,” a declarat Alexandru Lăzescu, preşedinte, director general al TVR. „Vom construi pe acest fundament al încrederii şi ne propunem ca, odată cu definirea şi comunicarea explicită a valorilor şi a misiunii TVR, plătitorii de taxă tv, pe de o parte şi angajaţii TVR, pe de altă parte, să se regăsească şi mai mult în ceea ce Televiziunea Română oferă publicului”.
Ioana Avădani, director executiv al CJI, a declarat la rândul său: „Când vorbim de valorile televiziunii publice, avem cel puţin două perspective: cea instituţională – care porneşte de la profesionişti, de la standarde, de la principii – şi cea a publicului, care are o percepţie proprie asupra a ceea ce înseamnă interes general. Pentru a-şi exercita eficient mandatul public, TVR trebuie să se plaseze la confluenţa acestor două perspective. Ea nu trebuie să ajungă în situaţia în care oamenii o privesc cu respect, dar nu-i urmăresc programele”.
* Sondajul de opinie a fost realizat de CURS, la solicitarea TVR, în luna octombrie, pe un eşantion reprezentativ la nivel naţional: 1.102 respondenţi cu vârste de 18 ani şi peste, marjă de eroare ±3%. Rezulatele pe larg ale acestui sondaj se află în fişierul pdf ataşat.
Despre Carta TVR:
TVR şi Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) – organizaţie non-guvernamentală care acţionează pentru păstrarea standardelor jurnalistice – au început colaborarea în cadrul unui program strategic privind redefinirea misiunii publice a TVR, precum şi pentru elaborarea unei Carte TVR, un document comprehensiv de poziţie care va stabili în detaliu modul de operare al instituţiei şi valorile sale fundamentale.
Respectând cadrul legislativ stipulat de Legea 41 din 1994 privind funcţionarea Televiziunii Române, TVR doreşte ca misiunea sa publică să depăşească spaţiul strict impus de limbajul legislativ, să se adapteze noii realităţi din industria media şi să devină clară pentru telespectatori. Proiectul presupune cercetarea, documentarea modului de funcţionare a altor televiziuni publice şi, nu în ultimul rând, consultarea segmentelor de public ale TVR.
Programul se derulează pe durata a nouă luni, începând din luna septembrie 2011, şi include, printre altele, activităţi menite să redefinească şi să consolideze rolul Ombudsmanului, perceput ca reprezentant al publicului în cadrul TVR.