Schimbarea – constanta zilelor noastre!
Despre toate aceste lucruri spunem ca sunt usoare. Ce mare lucru sa pleci sau sa vii intr-un colectiv deja format?! Ce poate fi atat de greu sa vii si sa conduci un colectiv nou pentru tine?! Mofturi! Dar, haideti sa ne gandim si sa recunoastem in mod deschis: oare asa este? Eu, pusa in aceasta situatie, am simtit extrem de dificil acest proces de tranzitie.
Cum am putea rezolva toate aceste probleme cu care ne confruntam la un moment dat al vietii noastre? Solutia este la indemana noastra, a tuturor: a antrena oamenii pentru aceste schimbari. In zilele noastre, se spune ca schimbarea este o constanta. Din aceasta cauza, trebuie sa-i acordam atentia cuvenita si sa ne pregatim in mod permanent pentru a-i face fata.
DBM rezolva aceste lucruri prin programele sale de tranzitie in cariera, ce pregatesc angajatii si managementul pentru mentinerea productivitatii si a moralei, pentru cresterea profitului si scaderea costurilor, pentru a tine piept tuturor anchetelor efectuate de mass-media, actionari sau organe de control. Iar ei indeplinesc aceste sarcini mai eficient decat ne putem noi imagina.
In prezent, shimbarile de la locurile de munca modifica, in mod semnificativ, definitia traditionala a succesului in cariera. Inainte, succesul in cariera putea fi masurat prin promovarea intr-o serie de pozitii cu grad crescator de responsabilitate, in cadrul unei organizatii, intr-o perioada lunga de timp.
Procesul continuu de restructurari, fuziuni si reduceri a produs o aplatizare a organizatiilor, cu mai putine oportunitati de promovare pe verticala si cu o forta de munca mai putin sigura pe locul de munca si mai putin loiala organizatiilor.
Aceste realitati, cuplate cu schimbarile demografice ale fortei de munca duc la o redefinire a relatiilor de munca, in cadrul organizatiilor. Din experienta DBM, aceasta redefinire ia in considerare doi factori: intelegerea nevoilor personale ale angajatului, cu furnizarea mai multor optiuni pentru dezvoltare si schimbari ale carierei si sprijinirea dezvoltarii angajatilor, cu diferite resurse.
Lucrurile imperios necesare aduse de aceste schimbari sunt cel mai bine intelese prin emergenta unui nou parteneriat intre organizatii si angajatii lor. Acest parteneriat constituie baza programelor de dezvoltare a carierei sustinute de DBM.
Indivizii care, in conditiile actuale, sunt responsabili de cariera lor invata metode de gestionare si de control a propriei cariere. De multe ori, acest lucru este lasat la indemana organizatiilor. Acum, organizatiile impart responsabilitatea, prin sustinerea dezvoltarii carierei fiecarui angajat cu resurse si feedback.
Dezvoltarea nu inseamna intotdeauna promovare. Sunt extrem de multe feluri de a creste in cadrul unei organizatii. In organizatiile plate, nu sunt atat de multe oportunitati manageriale si nu fiecare doreste sa-si dezvolte abilitatile manageriale. Conceptul unei cariere “matriceale” este mult mai realist decat modelul traditional de cariera “in trepte”. Angajatii simt cu adevarat ca au posibilitatea de a se dezvolta si sunt motivati prin indeplinirea unor noi sarcini, mutandu-se lateral in cadrul organizatiei sau imbogatindu-si rolurile curente.
Managerii au un rol mult mai activ in dezvoltarea angajatilor lor. Din ce in ce mai mult, managerii isi petrec timpul in rolul de antrenori ai angajatilor lor, in asistarea angajatilor la intelegerea importantei liniilor directoare ale organizatiilor, la crearea impreuna a unor planuri de dezvoltare cat mai realiste si provocatoare, la asigurarea accesului angajatilor la resurse si oportunitati de dezvoltare. Cu cat managerii devin mai experti in aceste roluri noi, cu atat organizatiile beneficiaza de cresteri ale productivitatii, ale angajamentului/dedicatiei angajatilor si motivarii fortei de munca.
Schimbarea este un eveniment, tranzitia este un proces. Nimeni nu poate prezice cum va reactiona fiecare angajat la schimbarile petrecute in organizatie. Dar, cu o pregatire atenta, procesul de transformare al organizatiei poate decurge lin, iar reactiile negative pot fi pastrate la un nivel minim.