Se pregătește un „Erasmus” al școlilor profesionale
Proiectul este gândit pe modelul german de învățământ profesional dual. Astfel, școala profesională durează 3 ani și jumătate, iar elevii își petrec doar 30% din orele de pregătire în sălile de clasă, iar restul de 70%, în fabrică, la locul de muncă. Învățământul profesional dual german este unul dintre principalele motive pentru care șomajul în rândul tinerilor din Germania este atât de scăzut.
Tinerii ar putea astfel să dobândească aptitudini diferite de cele pe care și le dezvoltă în cadrul învățământului profesional din propria țara. Mai mult decât atât, un stagiu în afară țării înseamnă oportunitatea de a învață o limbă străină, de a cunoaște noi culturi și chiar de a găsi noi oportunități de carieră.
Un partener important al acestui program trebuie să fie, însă, și companiile din Europa.
Angajatorii trebuie să înțeleagă faptul că, dacă se implică în acest program, tinerii ucenici ai companiei vor putea învață lucruri noi în stagiul din străinătate, unele poate chiar necunoscute în propria firmă, iar, când se vor întoarce în companie, vor putea împărtăși din cunoștințele proaspăt dobândite. Dar, pentru că toate aceste lucruri să fie posibile, este nevoie, în primul rând, să găsim finanțare.
Uniunea Europeană (UE) trebuie să se angajeze să sprijine financiar programul, la fel ca în cazul Erasmus, astfel încât tinerii care vor să-și petreacă un an de ucenicie în alt oraș să beneficieze de o bursă pe parcursul schimbului.
O altă piedică a acestui potențial program o reprezintă diferențele majore dintre sistemele de învățământ profesional europene. De aceea, este nevoie de o uniformizare la nivelul întregii Uniunii Europene a sistemelor de învățământ profesional, cum s-a întâmplat cu sistemul universitar tip "Bologna" care acum se regăsește în toate universitățile din statele membre UE.
Aceste două măsuri, introducerea unui program european de schimb pentru ucenici și, respectiv, uniformizarea sistemelor europene de învățământ profesional, pot fi un real sprijin pentru revigorarea sistemului de învățământ profesional din România. Și asta deoarece, de vreo 20 de ani, la școlile profesionale merg doar ținerii care nu au avut o medie suficient de mare pentru a intră la un liceu teoretic.
Un muncitor calificat serios din România câștiga între 2.000 și 4.000 de lei lunar, în funcție de vechime și de profesie, în timp ce piața munciieste plină de avocați și manageri fără loc de muncă.