Serban Ciusca – un pasionat de masini retro
Debutul unei pasiuni
fulgeratoare
“Pasiunea mea pentru masinile retro s-a nascut acum cativa ani, intr-un cadru informal, la o discutie cu un foarte bun prieten – Teddy Dumitrescu, care era <
Serban Ciusca a ales insa varianta unei masini intregi: “Mi-am dat seama ca eu nu as avea timpul si priceperea sa asamblez o masina. Ma gandeam ca mi-ar placea sa o conduc, sa o privesc si sa o stiu jucaria catre care ma indrept atunci cand pot pune pe <
Nu au trecut decat doua saptamani intre discutia cu Teddy Dumitrescu si achizitionarea masinii, un Triumph TR 6, pe care foarte curand a botezat-o Coviltir.
“Inca din a doua zi de dupa discutie, mi-am dat seama ca am o deplasare de business in Germania si, timp de 10 zile, am facut studiu intensiv, am negociat cu mine insumi si am gasit raspunsul la intrebari de genul: Ce model sa imi iau, din ce an, unde sa fie fabricata, in ce buget sa ma incadrez?” Serban Ciusca spune ca, in urma deliberarilor, pe lista sa de cumparaturi se afla o masina care sa poata fi condusa in sezonul cald, in weekend, sa nu fie cu mult mai batrana de 30 de ani si sa fie o masina britanica.
In aceeasi perioada, in urma lobby-ului Asociatiei Retromobil Club Romania, RAR si-a modificat nomenclatorul masinilor acceptate spre inmatriculare, acceptand si masini retro importate, cu conditia ca modelul sa fi iesit din fabricatie de cel putin 30 de ani.
O masina britanica cumparata in Germania cu negocieri balcanice
Ajuns in Germania, a fost uimit de oferta bogata intalnita acolo. “Frumusetea a fost ca pana la urma am cumparat-o de la o persoana particulara. A fost una dintre cele mai frumoase negocieri. A fost acea discutie in care si cumparatorul este vanzator si ambii vand servicii. Am gasit un om care a stiut sa prezinte un produs, cu charisma si profesionalismul cu care el isi vindea serviciile de consultant catre firme ca Porsche sau Deutsche Bank”, isi aminteste Serban Ciusca.
“Dupa o jumatate de zi de discutii despre masina, nu discutasem inca nimic despre pret. Am luat pranzul cu el si, in final, omul a facut oferta. Negociatorul din mine imi spunea ca trebuie sa ii ofer mai putin si in final sa ne intalnim la jumatatea drumului. Dar in acel moment am simtit ca alunec catre un film cu talciocul Vitan Barzesti sau poate un bazar din Istanbul. Am avut inspiratia sa ii fac una dintre cele mai creative oferte pe care le-am izbutit si am spus – <
Dar ce i-a oferit pe langa bani? “Ceva foarte important. Serviciile au constat in promisiunea ca il voi tine la curent in urmatorii ani cu vesti si fotografii despre masinuta care a fost a lui. Si m-am tinut de cuvant: la urmatoarea vizita la M”unchen i-am prezentat fotografii cu masina in noua culoare, care mie mi s-a parut mai potrivita, si chiar si in postura de participanta la un raliu de masini retro”, isi aminteste Serban Ciusca.
Cu Triumph-ul la raliu
Ca proprietar de masina retro, Serban Ciusca este un obisnuit al raliurilor pentru masinile de acest gen. “Activitatea clubului Retromobil este mai intensa de la an la an, raliuri si intalniri intre membri se fac in fiecare luna a sezonului de vreme buna”, povesteste Serban Ciusca. “Membrii clubului pun foarte mult suflet in organizarea acestor evenimente; regulile de participare, cronometrarea, arbitrarea sunt facute cu mare atentie”. Nu este insa numai competitia cea care ii aduna in acelasi loc. “Mai important decat competitia este pretextul de a ne intalni ca sa vorbim despre modele care au facut istorie – si sunt unele care au facut istorie -, despre cum trebuie intretinut un retromobil sau despre cine se pricepe mai bine sa reconditioneze <
Cel mai cunoscut raliu, spune Serban Ciusca, este vestitul Bucuresti – Sinaia, ulterior Raliul Carpati, care mai nou s-a extins la doua zile, ajungand, printr-o bucla mai larga, chiar si pe Transfagarasan.
Ce satisfactii poate aduce un astfel de raliu? “Premiile acestor raliuri sunt mai mult simbolice, dar nu vreau sa ma gandesc foarte mult la premii, pentru ca nu pot sa uit in ce hal m-am facut de ras la una dintre probe, care presupunea un slalom printre jaloane. Poate din cauza emotiei cauzate de prezenta atator modele de masini frumoase, de doua ori consecutiv am abordat jaloanele in ordine gresita – motiv pentru care am fost descalificat. Ma bucur insa ca am reusit sa repun in drepturi masina visurilor mele, alta decat cea cu care iesi la parada de cateva ori pe an: o masina pe care poti conta ca <
Secretul unei relatii de durata
Multi s-ar intreba care este secretul relatiei de incredere dintre Serban Ciusca si masina lui, relatie care ii permite sa se aventureze cu ea pe oriunde. “Sunt doua motive principale: in primul rand, masina este intretinuta bine, la un atelier profesionist din Bucuresti care ar putea sa functioneze cu cinste oriunde in Europa de Vest, si, in al doilea rand, pentru ca in Anglia exista o fabricuta care produce si astazi piese noi pentru acest model de masina, dar si pentru alte masini britanice retro”.
Nu crede insa in fidelitatea fata de o masina retro. “Imi plac si alte masini retro; inca mai negociez cu mine insumi daca sa ma opresc aici cu achizitia, pentru ca, dupa cum spuneam, mai mult decat sa colectionez o masina, imi place sa o conduc. Daca, intr-o zi, in relatia dintre mine si Triumph-ul meu va interveni rutina si plictisul, ar putea sa ii ia locul o Cobra sau un Austin Morris Healey”.
In timpul saptamanii si in afara sezonului cald, Serban Ciusca se afla la volanul unui Nissan Murano. “Este o masina care se afla la polul opus fata de Triumph – ca volum, tractiune, culoare. Ca an de fabricatie nu mai zic.”
In ce masina l-am putea vedea pe viitor? “La capitolul masini moderne pe care mi le doresc, am pus ochii acum trei ani pe un concept-car Alpha Romeo si m-am rugat sa ajunga sa vada lumina productiei de serie. Am avut acest noroc si, acum o luna, la Geneva, s-a anuntat intrarea in fabricatie a modelului Alpha Romeo Brera”, spune Serban Ciusca incantat.