Servicii pentru oameni ocupați. Lipsa timpului dă naștere la noi „profesii”
Statul la coadă poate fi o corvoadă pentru profesioniștii al căror timp este valorificat până la ultima secundă. Există însă alternative: oameni care fie au nevoie de lucru și nu au alte alternative, sau studenți care vor să monetizeze cele câteva ore în drum spre sau de la facultate.
Italienii au meseria de „codista”, grație unei idei a lui Giovanni Cafaro, care a transformat-o în afacere. Contra unui onorariu de 10 euro pe oră, dl. Cafaro stă în locul tău la coadă. Aceeași „profesie” și-a găsit rostul și în America, unde, în orașe precum New York există „Same Ole Line Dudes”, care se autodescriu a fi„o echipa profesionistă de stat la coadă”. Pentru sume de ordinul a 25$ pe oră, ei pot sta la cozi pentru a cumpăra bilete la concerte sau… cu toții știm ce cozi se formează atunci când se lansează un nou iPhone. Și în Brazilia au apărut oameni care, pe lângă statul la cozi, te pot ajuta și cu alte probleme birocratice de care tu nu ai timp să te ocupi.
În România este ofertă, dar nu este cerere
Am căutat pe unul dintre cele mai populare site-uri de anunțuri oferte de prestări servicii în sensul menționat în acest articol. Pentru sume modice, oferta este destul de bogată, pentru mai multe orașe importante din România. Conform acestora, tineri studenți sau chiar oameni trecuți de 30 de ani, dar care au văzut potențialul „afacerii” te pot scăpa de grija plății facturilor pentru câțiva lei, sau de grija orelor petrecute prin supermarket pentru câteva zeci de lei, în funcție de cât de mare ți-e traista (de rafie).
Andrei este student în anul III și locuiește în Baia Mare. Timpul nu îi permite să aibă un job, așa că a căutat alternative. A văzut că în alte orașe tot mai mulți tineri își pun la dispoziție timpul pentru a îi ajuta pe alții, care nu dispun de el, cu plata facturilor și chiar cu mersul la cumpărături, așa că a postat un astfel de anunț și el, pe grupurile sociale din Baia Mare și chiar și pe site-urile de vânzări. Deocamdată nu a avut clienți însă este optimist și crede că această activitate ar putea deveni job, în condițiile în care lumea este tot mai ocupată.
Dan locuiește în Timișoara și s-a gândit să stea pentru alții la coadă acum vreo zece ani. Este însă greu, spune el, să le câștigi încrederea oamenilor. „Chiar dacă marile magazine au început livrările la domiciliu, alta este când merge cineva să facă cumpărăturile pentru tine, cu aceeași atenție pe care ai acorda-o și tu… dacă ai avea timp”, îmi spune el. În timp, Dan și-a clădit un alt business, cu Personalizări, dar nu a lăsat deoparte ideea sa mai veche. Are câțiva clienți, majoritatea pensionari, pe care îi ajută de ani de zile cu asta.
Nicușor este tot din Timișoara, iar ideea i-a venit acum șase luni. „Am observat cât timp pierd să plătesc facturile mele și așa am hotărât să fac asta și pentru alții.
Oamenii sunt cam reticenți și nu au încredere . Doar dacă sunt recomandat, abia așa capătă încredere”.
Nicu ne-a spus că are în jur de 10 clienți și nu a încercat să găsească și pe alții pentru că, atunci când merge la bancă ceilalți clienți sunt deranjați că trebuie să aștepte până ce el termină cu toate facturile pe care le are de plătit. Cu toate că reușește să adauge însă 200 de lei la veniturile lunare astfel, nu crede că o astfel de activitate ar putea deveni un job full-time.
„Anul acesta, în Săptămâna Mare, vecina mi-a bătut la ușă întrebându-mă dacă nu am drum până în Auchan Titan să îi cumpăr și ei ceva. A fost atât de fericită că i-am făcut acest ''serviciu'', încât m-a răsplătit cu 15 lei. Auzind acestea, alte două vecine mi-au solicitat ajutorul, iar rețeaua a crescut. În medie petrec între 20 de minute și 4 ore, dar sunt și zile în care nimeni nu dorește nimic. Consider că, cu trecerea timpului și cu ajutorul altor oameni de bună credință, ar putea să se transforme într-un job și în ceva de viitor. Pentru asta, trebuie însă avută răbdare și construită încredere, în relația cu clienții”, consideră Alexandra, singura din București care ne-a răspuns la telefon și la mesaj, semn că restul celor care și-au scos la vânzare timpul liber s-au resemnat: românii preferă să stea la coadă.