SIVECO Romania – o solutie software pentru a face din 400 de oameni o ECHIPA
Emblematica pentru industria pe care o reprezinta, echipa SIVECO Romania, formata din peste 400 de membri, lucreaza la proiecte pentru piata romaneasca si internationala. "SIVECO Romania este una dintre cele mai importante companii de software din Romania", ne spune Daniela Bichir, Quality and Human Resources Manager.
"Echipa SIVECO a debutat cu doua persoane in 1992. La vremea respectiva, SIVECO dezvolta si testa software pentru piata franceza. Ulterior, aria de expertiza s-a largit si am inceput sa dezvoltam produse software pentru piata romaneasca, astazi avand peste 350 de clienti – firme mari si foarte mari – in Romania. In perioada urmatoare am dori sa ne extindem mai mult pe piata internationala. Avem deja o retea activa de parteneri in tari ca Franta, Cehia, Statele Unite, Germania si Bulgaria", ne povesteste Daniela Bichir.
Un bun investitor in oameni
Anul trecut, SIVECO Romania a obtinut premiul Best Investor in People, oferit de CODECS. Lucrand in domeniul serviciilor, unde oamenii fac diferenta, dezvoltarea angajatilor este esentiala. Potrivit Danielei Bichir, 150 de angajati din firma au participat anul trecut la cursuri de instruire externe – atat cursuri tehnice, de programare, cat si cursuri de management: project management, MBA si cursuri de "soft skills" – de negociere, de prezentare, de comunicare. "De obicei, organizam o parte dintre cursuri intern, cu 10-15 participanti si un furnizor extern de instruire. Acest gen de curs este destul de raspandit in cadrul companiei, pentru ca asigura implicit si un teambuilding pentru echipa de cursanti SIVECO", spune Daniela Bichir. "In ceea ce priveste programele de instruire pentru manageri, pot sa va spun ca SIVECO Romania are la ora actuala opt manageri, directori de divizii si departamente, care s-au instruit deja sau sunt in curs de instruire pentru a obtine o diploma MBA", adauga Daniela Bichir.
Asociat cu programul de instruire este si planul de dezvoltare a carierei. SIVECO Romania are implementate din anul 2002 planuri individuale de dezvoltare a carierei pentru toti angajatii companiei. Desi sunt complexe, aceste planuri se bazeaza pe notiuni simple, cum ar fi specializarile profesionale si nivelurile de senioritate. Un angajat poate avea mai multe specializari pe niveluri de senioritate diferite pentru fiecare specializare in parte si poate evolua prin avansarea pe niveluri de senioritate la specializarile existente sau la specializari complet noi.
Structura echipei SIVECO Romania
Departamentul cel mai important ca pondere in structura companiei este Divizia de Proiectare – Dezvoltare, pentru ca aici sunt concentrati peste 80% dintre angajati. Aceasta divizie este formata la ora actuala din patru sub-departamente mari: departamentul SIVECO Applications – unde se dezvolta si se implementeaza sistemul integrat pentru gestionarea afacerilor, departamentul Internet Space – unde se dezvolta si se implementeaza diferite produse, cum ar fi: Advanced E-Learning, platforma de eLearning, SIVADOC – aplicatia pentru gestiunea documentelor a fluxurilor de lucru si SIVABON – aplicatia de tip "credit-bureau", departamentul ORACLE Applications, care ofera consultanta pentru implementarea solutiei integrate Oracle e-business Suite.
Specialisti in business si IT
"Oameni care sa fie gata formati se gasesc destul de greu", spune Viorica Manea, Deputy Quality&HR Manager. "Ii selectam pe cei care promit si care au idee de business mai mult decat de IT, pentru ca este mai greu sa instruiesti un om in partea de business decat in partea tehnica. In IT, fiecare poate fi trimis la specializare. Spre exemplu, pentru implementarea componentei financiar-contabile din cadrul pachetului integrat am preferat sa angajam specialisti contabili pentru ca stiau foarte bine ce trebuie facut pe partea de business".
Viorica Manea spune insa ca situatia difera de la departament la departament. "Abordam din perspective diferite SIVECO Applications – pachet de aplicatii pentru afaceri – de solutiile dezvoltate de departamentul Internet Space. La partea de implementare este nevoie de oameni care sa se priceapa la vanzari, business, pentru ca merg si discuta cu clientul. Pentru dezvoltatori nu este la fel de important. Ei pot primi de la technical leader specificatii clare si pot dezvolta un soft fara a cunoaste perfect domeniul", explica Viorica Manea.
Pepiniera pentru viitorii angajati
Cristian Tomescu, expert in eLearning in cadrul departamentului Internet Space al companiei, este unul dintre specialistii care se ocupa de implementarea platformei de instruire asistata de calculatore. Contactul celor care dezvolta si implementeaza aceste aplicatii de eLearning cu mediul educational a fost foarte strans. Asa s-a nascut ideea crearii unui program prin care tinerii cu rezultate deosebite, aflati la inceput de cariera, sa fie instruiti si sa poata adauga valoare echipei. "Este un proiect care va debuta in anul universitar 2005-2006 si am mari sperante ca va fi continuat! Am pornit acest proiect impreuna cu Academia de Studii Economice din Bucuresti pentru a alege oameni bine pregatiti din anii terminali. Le vom da o bursa si ii vom aduce la noi in firma sa faca practica pentru a intra deja in mediul unei corporatii, in mediul de dezvoltare de software, pentru a intelege aplicatiile economice. De asemenea, studentilor li se ofera posibilitatea de a urma cursuri complementare celor de la ASE (cu specific tehnic sau de business) si bineinteles, suport pentru pregatirea lucrarii de diploma", povesteste Cristian Tomescu. Sunt vizati studentii de la Facultatea de Cibernetica, dar proiectul urmeaza a se desfasura la nivelul intregului ASE.
Construirea unei pepiniere pentru viitorii membri ai echipei este si un proiect prin care SIVECO Romania se implica in comunitate, spune Anca Crahmaliuc, Marketing Manager. Proiectele de responsabilitate sociala corporativa dezvoltate de companie se desfasoara in domenii dintre cele mai diverse. "Avem numeroase proiecte in domeniul educational, incluse in Centrul Virtual de Excelenta SIVECO, cum ar fi sustinerea financiara a unor elevi si studenti cu burse, organizarea de concursuri de soft educational, acordarea de sponsorizari pentru deplasari ale echipelor de elevi, studenti si profesori la concursuri internationale, planuri de dezvoltare a carierei in cadrul Academiei SIVECO. In domeniul cultural, avem actiuni de sprijinire a artistilor, acordam anual un premiu de simpatie pentru actori, impreuna cu UNITER, sustinem evenimente culturale. Din perspectiva filantropica am facut donatii pentru elevi din zone defavorizate si pentru camine de batrani", povesteste Anca Crahmaliuc.
O echipa de premianti
Printre cele mai recente semne de recunoastere internationala a meritelor echipei SIVECO Romania se numara si nominalizarea printre finalisti, dintre cele 400 de aplicatii din cadrul concursului IST Prize, a produsului AEL de catre Comisia Europeana de la Bruxelles.. "Premiul IST este un Oscar al industriei IT. A "pasi pe covorul rosu" este un capital de vizibilitate foarte mare pe plan european", spune Anca Crahmaliuc.
Cristian Tomescu explica insa ce tip de specialisti presupune o echipa care dezvolta un proiect de software customizat, cum este AeL: "Echipa include dezvoltatori, implementatori, oameni care se ocupa de partea de vanzare si promovare, de training la client pentru utilizarea aplicatiei, oameni care se ocupa de suportul tehnic, de testare, dar si echipa de technical writing – cei care scriu manualele de utilizare".
Ce inseamna sa fii mentor la SIVECO Romania
Pentru a facilita integrarea cat mai rapida a angajatilor in cadrul companiei, SIVECO Romania utilizeaza mentori ca parte a procesului de inductie. Daniela Bichir ne descrie procedura: "Angajatilor care vin in companie li se atribuie un mentor. Acesta are rolul de a-i ghida in companie si de a-i ajuta in primele luni, pana cand noii angajati se vor integra in echipa SIVECO". Mentorul, spune Daniela Bichir, nu este neaparat seful de departament sau de proiect, ci poate fi orice persoana din cadrul departamentului, care are abilitati demonstrate in acest sens.. Noul angajat este instruit in prima zi de catre departamentul de calitate, in ceea ce priveste procedurile de lucru, metodologia de dezvoltare sau de implementare, in functie de departamentul in care va lucra si de functia pe care o va detine. Ulterior, i se pun la dispozitie cursuri de instruire interna si este ghidat de acest mentor, astfel incat sa se integreze cat mai bine in companie. La sfarsitul perioadei de proba, mentorul este evaluat de catre angajat, si, in functie de prestatia sa de pe parcursul unui an, poate primi o serie de beneficii la sfarsitul anului.