Stil de manager: popular sau rezervat?
Un manager-lider ii va invata pe oamenii sai sa fie mandri de munca pe care o fac si va arata fiecaruia cum a contribuit la atingerea scopurilor organizatiei si cum poate obtine satisfactie din indeplinirea sarcinilor. De unde isi trage forta launtrica un manager-lider? Cum ii inspira pe cei din jur? Cum creeaza un climat favorabil inventivitatii, performantei si relatiilor interumane? Raspunsurile sunt esentiale pentru ca dimensiunea emotionala a activitatii de conducere – uneori invizibila, alteori ignorata – determina cat de bine vor functiona celelalte aspecte organizationale. Altfel spus, actiunile managerului si felul lui de a fi are un impact covarsitor asupra celor pe care ii indruma. In intentia noastra este sa aflam ce impune practica "bunelor maniere" pentru top management. Vrem ca managerii cu experienta in functiile lor sa impartaseasca celorlalti manageri, preocupati sa isi defineasca un cod de comportament, ce reguli nescrise impune "eticheta" la locul de munca. Incercam sa spulberam indoielile si sa raspundem cinstit cand e bine sa fii popular si cand se recomanda sa fii rezervat.
Mai degraba popular decat rezervat
Tudor Furir, Country Manager, Pernod Ricard Romania:
Sunt suta la suta adeptul usilor deschise. Usile inchise sugereaza agende ascunse, lipsa de transparenta, neincredere in oameni. Biroul meu nu are anticamera, usa este deschisa, asa ca sunt disponibil oricand. Doar daca am vreun meeting sau o discutie nu pot fi deranjat (in aceste cazuri, usa de la birou e inchisa sau chiar sunt plecat in meeting room). Am insa pretentia ca atunci cand cineva are de discutat ceva cu mine sa vina pregatit pentru discutie. Biroul meu nu este un birou in care lumea sa-si lase problemele!
Evident ca intru prin birouri. Prefer sa discut face-to-face cu colegii mei si urasc emailurile intre birouri. Exista, in mod cert, la noi, o politica a usilor deschise.
Ii intreb zilnic pe oameni cu ce probleme se confrunta in munca lor. Fiecare coleg are obiective clar stabilite si ma intereseaza daca sunt dificultati in atingerea lor. Dar nu pot avea solutii la orice problema.
Cred ca subordonatii mei au solutii mai bune la problemele cu care se confrunta decat mine. Evident, discutam si, pana la urma, ma asigur ca solutia aleasa este cea mai buna.
Daca un angajat incheie un contract foarte avantajos pentru companie, de obicei, primeste felicitari in fata colegilor si un bonus. La nivelul unei zile de munca, in procente, de exemplu, cam 5% din timp discut cu oamenii din companie pe problemele lor personale si 95% la suta pe problemele care tin de business.
Suntem in total treizeci de oameni, asa ca evenimentele personale din viata angajatilor se stiu. Eu nu merg la nunti, dar angajatul nostru primeste un cadou din partea companiei. Si pentru situatiie nefericite, cand unul dintre angajati sufera pierderea cuiva din familie, exista un ajutor material pe care compania il ofera.
Merg de obicei la petrecerile tinute cu ocazia zilelor de nastere pentru ca ele sunt un prilej sa ne cunoastem mai bine. In aceste situatii sunt colegul, si nu seful lor.
Sunt adeptul stilului de management din mijlocul echipei si al unei atmosfere de lucru informale. Este stilul meu natural si decurge de la sine. In acelasi timp, am pretentia ca oamenii sa-si faca treaba si sa-si atinga obiectivele de performanta. Cred ca sunt mai degraba popular decat rezervat si sper ca aceeasi opinie o au si colegii mei.
Armonia la locul de munca
Delia Burnham, Country Manager, CVO Group
Incerc sa mentin o atmosfera pozitiva, energica, placuta si eficienta la birou. Cand un coleg incheie un contract important, il felicit in fata tuturor si ii trimit un mesaj pe email; daca este ceva local, despre care Directorul de Divizie nu stie, scriu un email catre toti cei implicati pentru a-l lauda pe om in mod public, uneori catre CEO si investitorii nostri, care sunt extrem de implicati in activitatea noastra. Daca este vorba de ceva cu adevarat extraordinar, colegul meu poate castiga un mic premiu: o sticla de sampanie, jumatate de zi libera, o masa in oras pentru doi. Avem diverse concursuri legate de performanta in vanzari, recrutare si folosirea noii baze de date care ofera castigatorilor premii motivante.
Regula mea este sa incercam cu totii sa lasam problemele personale acasa si sa nu le aducem la birou. Totusi, suntem oameni si prin natura noastra suntem afectati de ceea ce se petrece in viata personala. Eu incerc sa reduc discutiile de natura personala la minimumul posibil. Daca problemele personale ii afecteaza angajatului munca, atunci prefer sa se duca acasa decat sa stea la birou.
Fiecare coleg primeste un cadou de o anumita valoare de ziua sa. Office Managerul este, in principiu, responsabil sa-l cumpere si culegem sugestiile din partea tuturor din firma, in general printr-o discutie pe skype. Daca cineva isi sarbatoreste ziua (nu toti fac asta) si ma invita, ma duc. Daca nu ma invita, nu insist!
Cred in naturalete, cinste, onestitate. Unii colegi mi-au spus ca sunt rabdatoare, deschisa, ca ofer sprijin, ca sunt o persoana placuta. Altii au spus lucruri negative despre mine. Eu sper ca reusesc sa indeplinesc lista de abilitati a unui lider de succes. Incerc sa gasesc un echilibru intre Delia-managerul si Delia-omul. Sunt convinsa ca se poate trai in armonie, chiar daca uneori intampin dificultati!
Managerul, la nevoie se cunoaste
Mihai Ghyka, General Manager InBev Romania:
Sunt un adept al informalitatii, al adresarii directe, fara jumatati de masura. Oricine vrea sa imi vorbeasca mi se adreseaza direct, in orice moment in care ma aflu in afara salilor de sedinte. De fapt, cultura organizationala Inbev se bazeaza pe meritocratie, transparenta si informalitate. Inbev a renuntat de mult la cravate si costume in favoarea tinutei mai decontractate. Se lucreaza in spatii deschise, in echipa. In fiecare tara, directorul general lucreaza alaturi de echipa lui, la o lunga masa, intr-o sala fara usi, deschisa si accesibila pentru intreaga organizatie. E o atmosfera vesela, in care problemele si implinirile fiecaruia sunt impartasite de toti. Ma simt ca intr-o familie, cu oameni cu totii dragi si cu totii diferiti: sentimentali sau ultrarationali, meticulosi sau artisti, tacuti ori prea entuziasti. Ne uneste umorul si dorinta de a izbandi impreuna. Imi petrec 25% din timp discutand cu oamenii, fie ca sunt directori, manageri, agenti de vanzari, tehnicieni sau finantisti. Avem eroi si modele in fiecare departament. Exista mai multe metode de recunoastere a meritelor acestora. In primul rand, titlul de "angajatul lunii" si, anual, premiile de excelenta "Bergenbier" pentru un numar maxim de zece colegi, nonmanageri, care au iesit in evidenta prin dedicare si rezultate. Imi place sa spun ca trofeele "Bergenbier" sunt acordate "celor din linia intai", acolo unde se da batalia cea mare. Dincolo de recunoasterea formala, imi face placere sa spun, sa scriu despre ei ori doar sa bat pe umar pe cei ce izbandesc ori pe cei care au cladit performantele noastre ani la rand.
Nu sunt un manager al receptiilor si al petrecerilor. Putinul timp liber mi-l petrec cu cei dragi de acasa, calatorind sau stand de vorba cu prietenii mei de o viata. Sunt prezent la evenimente mondene doar in masura in care cunosc bine gazdele si stiu ca placerea revederii va fi de ambele parti. Mi-am insusit principiul enuntat de Rudolf Giuliani in cartea sa despre leadership, "casatoriile optionale, inmormantarile obligatorii". Atat prietenul, cat si managerul, la nevoie se cunoaste.
Stilul meu de management este sincer si natural. Sper ca sunt vazut ca un lider informal si sufletist totodata… Ca un om al principiilor, care nu guverneaza prin exceptii. Citesc, ascult si incerc sa aplic de la altii, lideri pe care ii admir.
Cand nu voi mai fi invitata, voi sti ca am o problema
Alexandra Gatej, Presedinte Unilever South Central Europe:
Orice persoana din companie are acces la mine. Gasesc ca e important ca un lider sa fie cat mai vizibil si accesibil pentru organizatie si aceasta presupune o mare eficienta in organizarea zilei de lucru. Prefer sa ajung devreme si sa am un timp de reflectie, dupa care ziua se poate deschide. E important sa ai si o persoana de asistenta experimentata si intuitiva. Asistentul personal trebuie sa isi cunoasca bine atat seful, cat si organizatia. Eu o am pe Irina, care – din multe puncte de vedere – este a doua mea natura.
Intru foarte des prin birouri. Pulsul unei organizatii – mari sau mici – nu il iei din biroul de sef. Pentru ca sef nu inseamna titlul, ci exemplul zilnic pe care il dai. Dimineata, seara tarziu, la cantina sau pe scari, puterea unui lider depinde doar de puterea organizatiei, a oamenilor pe care ii conduce. Si atunci, e obligatoriu sa stiu ce gandesc, cum ii pot ajuta. Nu toti oamenii au usurinta de a bate la usa sefului cu orice problema. Si atunci trebuie sa mergi tu la ei. Acest contact des si autentic este fundamental ca un lider sa ramana cu capul pe umeri. Intru in sedinte neanuntata, cateodata mai "dau si extemporale" – e foarte important ca oamenii sa isi stie lucrul si sa-l poata dovedi oricand.
Am observat ca in Romania – spre deosebire de alte tari in care am lucrat – exista inca o aversiune fata de risc, se iau mai greu decizii sau e mai usor ca ele sa fie lasate sefului. Aceasta este doar o expresie a tineretii manageriale a societatii noastre care se va corecta in timp, odata cu o mai mare responsabilizare a managerilor si cu o atitudine de "empowerment"ceva mai accentuata din partea liderilor.
Foarte multi angajati de-ai nostri isi fac foarte bine treaba si mai fac si in plus. Pentru aceste situatii avem diferite instrumente de recunoastere: diplome vizibile in toata compania, premii in bani, bonusuri, cursuri de specializare… Acum doi ani, de Craciun, am instituit o serie de premii acordate de fiecare membru de board unui angajat sau unui grup care a realizat cea mai buna performanta in anul acela.
Exista si un "Premiu al Chairmanului" care rasplateste o persoana din organizatie care in anul acela a contribuit cu mult peste obligatiile jobului sau la un proiect sau la succesul companiei si a facut-o cu caracter. Sunt premii care, dincolo de valoarea lor simbolica, au si o semnificativa valoare financiara.
Avem zile in care doar muncim si avem zile in care vorbim despre noi unii cu altii. Aceasta impartire a timpului nu este exprimata in procente si nici nu ar fi relevant sa fie. E important doar ca cele doua aspecte sa se echilibreze. Sunt oameni care au venit la serviciu din voiajul de nunta sau de la inmormantarea cuiva drag. Si au facut asta pentru ca au dorit. E important ca un lider sa stie sau macar sa simta ce s-a aflat in spatele motivatiei, asa ca aspectele personale ale angajatilor sunt foarte importante pentru mine. Stiu cine se casatoreste si ma duc cu placere la nunta daca sunt invitata. Stiu cine are necazuri. In cei aproape doi ani de cand ma aflu la conducerea USCE am avut de-a face si cu situatii personale grele sau delicate ale oamenilor mei. Parerea mea este ca in acele situatii esti doar un om care incearca sa inteleaga si sa ajute.
Imi place sa merg la petreceri aniversare. De ziua fetelor, le daruiesc un buchet de flori. Baietilor, o sticla cu vin bun. In ziua cand nu voi mai fi invitata, voi sti ca am o problema.
Stilul meu de conducere este cine sunt eu ca individ. In relatie cu mine, cu colegii mei, cu familia mea, cu lumea exterioara. Nu se poate disocia. Desigur ca lucrez la stilul meu de lider tot timpul – altfel, la ce bun? Si mi-ar placea sa se spuna despre mine ca sunt lider. Punct. Si la asta trebuie sa lucrezi tot timpul.
Corolar
Structura si organizatia sunt importante, dar oamenii sunt mai importanti decat organizatia in sine. Fara ei, succesul organizatiei nu ar exista. De aceea managerii-lideri isi folosesc majoritatea timpului in gasirea de resurse si energie pentru a-i stimula pe oamenii cu care lucreaza.
Conducerea bazata pe inteligenta emotionala inspira si stimuleaza pasiunea si entuziasmul; de asemenea, sustine motivatia si devotamentul.
Acei manageri care au devenit lideri si-au dezvoltat abilitatile emotionale, au cautat sa se cunoasca mai bine, sa manifeste mai multa empatie, sa dea dovada de mai multa stapanire de sine si au ajuns sa se bucure de relatii interumane mai armonioase.