Studiu: câți români susțin că vor cheltui mai mult în acest an
Anul 2016 este considerat de români ca fiind unul relativ stabil în ceea ce privește puterea de cumpărare: 46% dintre respondenții unui sondaj, cu 5 puncte procentuale mai mult decât în 2015, au declarat că puterea lor financiară a rămas aceeași ca în anul precedent.
În schimb, 23% dintre aceștia au declarat că puterea lor de cumpărare a crescut anul trecut, o scădere cu 5 puncte procentuale față de 2015, în timp ce 32% (cu un punct procentual mai mult) au declarat că puterea lor financiară a scăzut, arată studiul anual al Cetelem privind consumul gospodăriilor din Europa și nivelul de încredere al europenilor. Sondajul a fost efectuat la sfârșitul anului 2016 în 15 țări, inclusiv în România, pe un eșantion de 12.000 de persoane cu vârste cuprinse între 18-75 ani, se arată într-un comunicat de presă.
Rata de creștere de 4,8% a Produsului Intern Brut în 2016 a încurajat într-adevăr consumatorii români să cheltuiască mai mult, 62% dintre respondenți au declarat că vor cheltui mai mult în următoarele 12 luni, o creștere de 4 puncte procentuale comparativ cu anul precedent, dar mai mică în comparație cu 2010, atunci când 89% dintre românii sondați au spus, de asemenea, că vor cheltui mai mult. Apetitul pentru economisire a continuat să fie mai mic decât pentru cheltuieli, întrucât 48% dintre respondenți au indicat acest lucru – cu 4 puncte procentuale mai puțin decât în 2015. Totuși, această cifră reprezintă un progres major comparativ cu șapte ani în urmă, atunci când doar 11% dintre români luau în calcul economisirea.
"Este o evoluție normală, care reflectă ritmul economiei și încălzirea activităților de creditare. Aceste două elemente contribuie la creșterea încrederii consumatorilor, cea mai ridicată fiind în România, comparativ cu toate celelalte țări din cercetare", a declarat Pascal Roussarie, Director Marketing şi Vânzări, Europa Centrală, BNP Paribas Personal Finance.
Ca o comparație, cele mai mari rate de încredere, aproape de nivelul românilor, au fost înregistrate în Danemarca (49%), Slovacia (44%) și Portugalia (42%). La polul opus al topului, în Franța (18%), Italia (19%) și Marea Britanie (20%) au fost indicate cele mai scăzute rate de încredere în îmbunătățirea statutului lor.
"Un alt aspect interesant pe care îl arată raportul L'Observatoire este legătura pe care consumatorii o fac între încrederea în viitorul țării și venitul personal. De fapt, respondenții din 11 dintre cele 15 țări din sondaj au indicat creșterea salariilor în primele trei propuneri care ar spori încrederea în țările lor", a adăugat Bogdan Spuză, Director Marketing, Produse, CRM şi Asigurări, Cetelem România.
Bulgarii s-au arătat cei mai dependenți de creșterea salariilor, 59% dintre respondenți menţionând acest factor ca fiind unul dintre cei mai importanţi pentru creşterea încrederii în viitorul ţării, pe locurile următoare fiind polonezii (53%), românii (50%), ungurii (49%) și portughezii (48%). Pentru germani, de exemplu, diminurea inegalității sociale este factorul principal care le-ar spori încrederea în țara lor (44%), în timp ce în Franța cel mai important factor de creștere al încrederii a fost scăderea ratei șomajului (42%). Scăderea ratei somajului este menţionată şi în Austria (39%) și Danemarca (41%). În Regatul Unit, deloc surprinzător, 40% dintre respondenți au indicat controlul fenomenului imigrării drept principalul motor al creșterii încrederii în viitorul țării lor.