Studiu | Ce schimbări trebuie să facă băncile pentru a reveni la profit
Băncile se confruntă cu o gama complexă de provocări: de la probleme legate de eficienţă şi productivitate, profitabilitate scăzută, costuri în creştere, venituri în stagnare, până la o adevărată criză culturală şi de încredere. Toate acestea se pot îndrepta însă, iar reușita le va aduce, în timp, și zerouri în cifrele de afaceri.
„Băncile s-au aflat în ultimii ani într-un mod de operare de tipul protejare-supravieţuire, efectuând schimbări incrementale pentru a rezolva chestiuni legate de profitabilitate, productivitate, cultură, control şi încredere. Astfel de reforme minore au dus la rezultate nesemnificative în termeni de reconstruire a întregii industrii şi doar o abordare cuprinzătoare, de natură transformaţională va ajuta băncile să revină la starea de prosperitate", spune Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader, Ernst & Young România.
Transformare prin optimizare
O cercetare a EY indică patru mari zone de optimizare asupra cărora băncile trebuie să se concentreze: liniile de afaceri, activele, costurile şi externalizarea de servicii.
Simplificarea afacerii pe scară largă va permite creşteri ale performanţelor şi optimizări ale liniilor de afaceri. În prezent, multe bănci au efectuat deja paşi semnificativi în sensul simplificării afacerii lor prin echilibrarea atenţiei acordate portofoliilor şi liniilor de afaceri secundare sau celor cu rezultate slabe.
Optimizarea şi mai bună a activelor ponderate cu riscul, revizuirea sistemelor colaterale şi a capabilităţilor proceselor, precum şi examinarea atentă a serviciilor colaterale oferite de terţi vor declanşa o intensificare a optimizării activelor
Schimbarea mentalităţilor şi a valorilor culturale
Studiul arată că băncile trebuie să acorde o atenție mai mare elementelor care determină comportamentele, să înţeleagă practicile deficitare şi să se concentreze pe probleme specifice ca să genereze transformarea culturală, un element critic în recâştigarea încrederii acţionarilor.
În primul rând, schimbarea cu adevărat transformaţională trebuie fundamentată pe sistemele de remunerare şi stimulare a angajaţilor – element central al formării comportamentale. Mai mult, studiile arată că actualele structuri de stimulente nu impulsionează eficient performanţele. Băncile trebuie să-şi reformeze practicile de angajare şi să înfiinţeze programe interne de comunicare şi instruire robuste pentru întărirea culturii companiei şi a comportamentelor dorite.
Trecerea de la axarea pe produse la axarea pe clienţi este obligatorie
Studiul EY indică faptul că percepţia conform căreia băncile nu lucrează în interesul clientului lor a avut un impact negativ asupra acestui gen de afacere, în general, şi asupra gradului de încredere.
Astfel, băncile trebuie să își schimbe „targetul”: de la axarea pe produse să se axeze pe clienți. Pentru a răspunde la această provocare, băncile trebuie mai întâi să-şi identifice clienţii esenţiali şi nevoile acestora, să-şi îmbunătăţească sistemele de monitorizare a satisfacţiei clienţilor și nu numai. Într-o eră în care loialitatea clienților este mai scăzută, băncile vor putea să construiască o relație de durată cu clienții profitabili doar printr-o bună înțelegere a profilului lor și prin crearea unor oferte bazate pe o experiență de consum îmbunătățită.
Trecerea de la o afacere condusă de oameni la una condusă de tehnologie
Conform studiului, în prezent, o zonă semnificativă a costurilor unei bănci este reprezentată de cheltuielile cu personalul. În viitor, cu excepția unui număr restrâns din acest personal, tehnologia va fi cea care va deveni principalul diferenţiator, pe măsură ce costul de deservire, viteza de execuţie şi calitatea serviciului prestat vor distinge băncile de top de celelalte. În orice caz, tranziţia către afaceri conduse de tehnologie nu va fi ușoară, iar bugetele vor fi exploatate la limită. Prin digitalizare, prin eficienţa crescută a modelului de operare şi îmbunătăţirea lanţului de aprovizionare băncile pot elimina şi alte costuri pentru a reinvesti în tehnologie.