Studiu: Romanii prefera ghiseul pentru plata facturilor
Plata la posta (39% din respondenti), la casieriile bancilor (25%), la ATM-urile bancare (5%), Internet bankingul (2%) si plata prin serviciile disponibile în magazine sau benzinarii sunt alte metode de achitare folosite de romani.
Pentru facturile de utilitati cea mai folosita metoda de plata este cea la ghiseul furnizorului – mai mult de jumatate dintre cei care platesc facturi de apa merg direct la furnizor pentru a o plati si aproximativ 40-45% dintre cei care platesc facturi de gaze, electricitate sau salubritate fac plata direct la furnizor.
Dintre cei care platesc facturi pentru servicii de telecomunicatii în gospodarie (Internet, televiziune, telefonie fixa) 34% obisnuiesc sa plateasca toate aceste servicii deodata. Acestia prefera sa mearga direct la ghiseul furnizorului (66%), la posta (18%) sau la casieriile bancilor (10%). Factura pentru telefonia mobila este si ea platita în procent foarte mare la ghiseul furnizorului (55%), la banca (18%) sau în magazine si benzinarii (11%).
Respondentii aleg plata la ghiseul furnizorului pentru ca este o metoda sigura (27%), din obisnuinta (21%) sau pentru ca este mai simpla (21%). Motivele pentru care plata la posta este aleasa sunt legate de faptul ca oficiul postal este aproape de casa sau de serviciu (31%), este simplu de utilizat (15%) sau este comod (15%). Cei care opteaza pentru casieriile bancilor spun ca aceasta metoda este simpla (26%) sau rapida (20%), dar si ca o aleg pentru ca nu au un card bancar sau nu stiu sa îl foloseasca (14%). Doar 6% din respondenti platesc facturile cu cardul, cei mai multi preferand sa foloseasca banii lichizi.
O gospodarie cheltuie în medie 340 lei pe luna pentru plata utilitatilor si serviciilor de telefonie fixa, Internet si televiziune. Sume mai mari sunt cheltuite în Bucuresti, unde media este în jur de 370 de lei, în timp ce în Moldova si Oltenia sumele ajung la o medie de 270 de lei, respectiv 255 de lei.
Studiul GfK Omnibus a fost realizat în luna iunie 2010, pe un esantion de 1000 de persoane din mediul urban si rural. Rezultatele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei în varsta de 18 ani si peste, cu o marja de eroare de +/-3%.