Tanar fara experienta, vreau salariu mare si sef corect
Potrivit cercetarii "Perceptii, comportamente si asteptari ale populatiei tinere (15-25 de ani) in cautarea unui loc de munca" aproape doua treimi (65,2%) dintre tinerii intervievati sunt someri de cel mult sase luni, iar 32 la suta de peste sase luni. Potrivit Mediafax, cei mai multi respondenti provin din randurile absolventilor, ultima lor ocupatie fiind elev (34,8 la suta) sau student (12,4 la suta).
Majoritatea respondentilor nu au mai lucrat (54,2 la suta), aproape un sfert au lucrat in sectorul "Servicii", iar opt la suta in "Constructii". Aproape trei sferturi dintre respondenti afirma ca informatiile de la cei apropiati ii influenteaza "foarte mult" si "destul de mult" in viata profesionala.
Cercetarea a urmarit si identificarea asteptarilor tinerilor intre 15 si 25 de ani fata de un loc de munca, ierarhia realizata dupa criteriul "foarte mult" scotand in evidenta importanta acordata corectitudinii sefilor ("sa am sefi corecti" – 60 la suta) si remuneratiei ("sa fiu bine platit" – 58,8 la suta).
Mai mult de jumatate dintre respondenti afirma ca s-au adresat direct unui angajator pentru obtinerea unui loc de munca, iar 48,6 la suta ca nu au facut acest lucru.
"Se observa ca tinerii care s-au adresat direct unui angajator nu sunt chiar atat de numerosi (cam 5 din 10) si, evident, au facut acest lucru fara sa aiba succes, din moment ce se afla in continuare in cautarea unui loc de munca. Prin urmare, se poate aprecia ca sprijinul institutional este foarte necesar. Aceasta, cu atat mai mult cu cat, dupa cum se va vedea, cei mai multi dintre tinerii intervievati spun ca pana acum sprijinul principal a venit de la cei apropiati, iar 45 la suta din totalul tinerilor nu au apelat pana acum la SPO", se mai arata in cercetare.
ANOFM, lipsa de credibilitate
Majoritatea motivelor invocate de respondentii care nu au apelat la serviciile ANOFM par sa tina mai degraba de persoanele in cauza: necunoasterea serviciilor (23,6 la suta), lipsa de interes (15,1 la suta), comoditatea (5,8 la suta) sau lipsa de timp (6,1 la suta).
Initiatorii cercetarii atrag insa atentia ca o parte din motive vizeaza explicit institutia ca atare, printre motivele invocate de tineri fiind: lipsa de credibilitate, lipsa de atractivitate a ofertelor de locuri de munca si deficientele de functionare.
Salariu prea mic
Din totalul tinerilor intervievati, 78,6 la suta sustin ca nu au refuzat nicio oferta de serviciu pana acum restul afirmand ca au refuzat cel putin una.
"Refuzurile sunt mai numeroase in urmatoarele sub-categorii: tineri intre 20 si 25 de ani, absolventi de invatamant superior, fosti angajati in sectorul «Servicii». Principalul motiv al refuzurilor este «salariul prea mic». Alte motive vizeaza, in ordine, conditiile grele / nesanatoase de munca, programul de lucru nepotrivit / neconvenabil, distanta prea mare fata de domiciliu sau neconcordanta cu nivelul de pregatire", se mai arata in cercetare.
Angajatorii vor tineri competenti si dinamici
Cercetarea calitativa, "Perceptii, atitudini si comportamente ale angajatorilor, in calitate de clienti ai SPO", a fost efectuata pe baza de interviuri aprofundate. Studiul a fost realizat pe un lot de 50 angajatori – responsabili cu recrutarea fortei de munca din 50 mari companii din tara.
Cele mai utilizate mijloace in procesul de recrutare sunt anunturile in presa locala, pe care aproape trei sferturi din angajatori spun ca le publica frecvent, acestea fiind urmate de anunturile postate la sediul agentiilor locale de ocupare, de anunturile pe internet, de recomandarile personale si de participarile la targurile de joburi.
Majoritatea angajatorilor spun ca prefera sa recruteze forta de munca "prin mijloace proprii", folosind propria baza de date, internetul sau publicatiile tiparite.
Angajatorii intervievati au fost intrebati ce asteptari au de la tinerii care candideaza pentru un loc de munca in compania lor, majoritatea raspunsurilor vizand "tineri bine pregatiti / instruiti / competenti / buni profesionisti", "activ, dinamic, implicat, cu initiativa" sau "serios, responsabil".
Cercetarile au fost realizate in cadrul proiectului strategic "Campanie de comunicare privind serviciile SPO oferite tinerilor si angajatorilor", finantat din Fondul Social European (FSE) in cadrul Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013, Axa 4 – "Modernizarea Serviciului Public de Ocupare".