Tânăra care la 25 de ani este la cârma vapoarelor românești
“Dacă tot urma să am o carieră într-un domeniu care să îmi placă, să mi se pară interesant, aveam două opţiuni. Întotdeauna am avut o înclinaţie către tehnic, aşa că prima opţiune a fost pe domeniul chimiei, apoi pe parcurs am descoperit navigaţia.”, povesteşte Sabina.
Aşa că a început să se documenteze şi să observe că e un domeniu interesant, în continuă mişcare, dar mai ales în continuă dezvoltare din punct de vedere tehnologic. După ce a pus în balanţă a ambele opţiuni şi a cântărit şi avantaje şi dezavantaje, alegerea a fost clară.
Şi dacă pentru ea nu au mai existat dubii cu privire la ce vrea să facă în viaţă, părinţii ei au fost rezervaţi. „Tata a fost la început puţin şocat şi împotrivă, bineînţeles, mai ales că el a lucrat pe pescador în anii ’70 şi cunoştea foarte bine această viaţă”, spune Sabina.
Dar aşa cum ea nu a ajuns să regrete decizia luată, tot aşa a reuşit să îl convingă şi pe tatăl ei că poate fi stăpână pe situaţie şi poate face faţă valurilor de provocări pe care acest gen de meserie i le aruncă înainte.
Încă un pas în carieră
Zilele trecute, tânăra şi-a luat brevetul de ofiţer punte. În ciuda acestei realizări, Sabina este încă uşor temătoare cu privire la cariera ei. Este un domeniu dominat de bărbaţi şi ştie că va trebui să muncească şi să înveţe foarte mult pentru a ajunge acolo unde îşi doreşte.
„Teama este unul dintre cele mai dificile sentimente, dar sunt conşientă că toate aceste frici pe care le am sunt doar la mine în minte”, spune Sabina. Şi deşi câteodată vede teama ca pe ceva care te imobilizează şi nu te lasă să gândeşti raţional, dar ştie că va trebui să ajungă la limita ei şi să o depăşească. „Vreau să mă documentez cât mai mult să fiu stăpână pe mine. Şi dacă mulţi mă întreabă dacă nu cumva îmi este teamă când sunt pe mare că nu văd malul, răspunsul este de fiecare data nu. De fapt, cal mai mult îmi este frică de eşec”, afirmă tânăra.
Îndatoririle ei, când este pe punte, în acea tură de şase ore, ţin de navigaţie, de siguranta navei pe perioada cartului, de comunicaţiile dintre nave, dar şi de cele dintre punte şi restul departamentelor de pe vapor. Iar toate aceste lucruri le-a învăţat în perioada de cadeţie.
Citeşte şi: Femeia care își conduce echipa prin umanitate, nu autoritate
„Am făcut cadeţia timp de un an de zile, adunat, pe aceeaşi navă cu acelaşi comandant. GSP King a fost nava pe care am învăţat, fiind mai mult decat un vapor de aprovizionare. Cu ea am luat parte şi la operaţiuni de tractare si poziionare a platformelor de foraj marin. Pot spune ca am avut deosebitul noroc sa imi fac cadetia cu un echipaj extraordinar. Nu cred ca am apucat sa le multumesc tuturor celor de la GSP si de la nava GSP KING pentru tot sprijinul acordat”, povesteşte proaspătul ofiţerul de punte.
„Furtuna”… acea furtună
Pentru oamenii din industria marină de petrol si gaze „Furtuna” este o experienta obligatorie. Fiecare se raportează la o anumită furtună. „Eram în zona unuia dintre campurile petrolifere şi ne cam aşteptam la ceea ce urma să ne lovească. Eram în operare, am primit prognoza meteo care ne avertiza că ne aşteaptă furtună, dar de intensitate mai mică. Aşa că ne-am dus la zona de adăpost în dreptul localităţii Portiţa”, spune Sabina.
Peste noapte, comandantul navei i-a spus să schimbe cartul (tura), ea fiind de zi. Era prima oară când schimba tura, ea făcând numai tura de zi, 6-12 dimineaţa şi 6-12 seara.
„Ne-am pregătit, am amarat totul pe punte, pe comandă. Era destul de liniștie, apoi, deodată, a început să zboare totul. Când am început să primim ciocane (n.r – să îi lovească valurile) a fost ciudat. Şi ne-a ţinut aşa trei zile”, afirmă ea. În tot acest timp au avut parte de mare de gradul 7 – 8, asta înseamnă vânt cu viteze de până la 74 km/h şi valuri cu înălţime de 7,5 metri şi creastă arcuită.
Singura femeie de pe vapor
Face o treabă de bărbaţi şi nu are nici o problemă cu acest lucru. Este singura femeie de pe vapor şi se consideră norocoasă că a putut da peste un echipaj asemeni celui cu care lucrează în prezent. Suntem un echipaj foarte strâns în ciuda miturilor legate de marinari. „Mie îmi plăceau cand se adunau şi povesteau toate întâmplările prin care au trecut.”, spune Sabina.
Şi până la urmă felul în care stăpâneşti această meserie te face egalul marinarilor, nu faptul că eşti femeie sau bărbat, este unul din crezurile marinarilor.
Cursurile de Operator DP (operator sistem de pozitionare dinamica/Dynamic Positioning)
A trebuit să facă aceste cursuri de operator DP pentru că există o punte de comanda care integreaza senzorii, thruster-ele, propulsoarele, cârma, sistemele de comanda, iar cu ajutorul acestui program (DP) poţi să aduci şi să menţii nava într-o poziţie fixă pentru siguranţa operarii în apropierea diferitelor instalaţii offshore.
„Putem să vedem prin DGPS (un GPS mult mai precis, care are marje de eroare mai mică de un metru, chiar de ordinul centimetrilor în condiţii bune) cât de aproape suntem (poziţia noastră faţă ) de un anumit obiect. Iar asta ne ajută foarte mult când ne apropiem de o platformă petrolieră, trebuie să avem un control foarte strâns al navei, altfel totul devine foarte periculos”, spune ea care (deşi consideră că mai trebuie să acumuleze multă experienţă până să ajungă senior DPO) estimează că mai are câteva luni bune de muncă până să ajungă Senior DP.
Citeşte şi: Ce-şi doresc femeile în carieră
Dar pe lângă această ţintă, are în plan să facă şi un master, iar apoi cariera în offshore este ceea ce îşi doreşte cel mai mult. Dar până atunci adună experienţă. Iar printre aceste momente în care „fură” meserie s-a numărat şi tractarea platformei Uranus din GSP Shipyard de la Agigea până lângă una dintre secţiile de producţie din largul marii unde urma să foreze o noua sondă.
„Este un stres foarte mare să efectuezi operaţiuni de tractare şi poziţionare a platformelor mobile de foraj. Pentru cei de pe nava este important să monitorizeze diversi parametri şi necesită o atenţie deosebită. Tensiunea din cablul de tractare este unul dintre aceştia”, afirmă ea.
Are planuri mari legate de cariera ei şi ştie că mentalitatea s-a schimbat mult în ultima vreme referitor la femeile-navigator. Nu mai sunt acele idei preconcepute care puneam frână femeilor care voiau o carieră în acest domeniu.