TNT Romania – un bun investitor in oameni
Am ajuns la sediul companiei din Piata Victoriei intr-o marti dimineata, ghidata vizual si de masinile cu insemnele firmei TNT parcate in zona. In sediu, agitatie mare pe coridoarele labirintice; nu e nici un eveniment special, mi se explica, este doar o zi obisnuita de lucru. Birourile sunt marcate cu etichete portocalii cu numele departamentelor, iar peretii sunt impodobiti cu harti. De fapt, in fiecare birou exista cel putin o harta. Harta care ii ajuta sa se orienteze pe calea performantei este insa cea a organizatiei TNT Romania, pe care vom incerca sa o conturam in cele ce urmeaza.
Certificat de nastere – TNT Romania
In 1991, Stefan Velicu, actualul Country General Manager al TNT Romania, infiinta o firma de transport numita Romcargo. Avea 25 de ani de experienta de lucru in departamentul de transporturi aeriene de la Romtrans si visul de a-si cladi o afacere prospera.
In acelasi an de gratie a incheiat un contract de agent cu TNT Worldwide, cooperare care a tinut pana in 1999, cand TNT a achizitionat Romcargo, preluand si cei 250 de angajati ai acesteia. De la o cifra de afaceri de 80.000 de dolari in 1991, a reusit sa duca filiala TNT Romania la o cifra de afaceri de 13.200.000 de euro in anul 2004. Intre timp, numarul de angajati a crescut la 350, firma avand in momentul de fata 20 de puncte de lucru in diferite localitati din tara.
Echipa TNT si angajatul perfect
“Secretele performantei au fost atentia pe care am acordat-o oamenilor, calitatea acestora, dar si pregatirea profesionala de care au beneficiat”, spune Stefan Velicu. “Mi-am respectat oamenii, le-am dat incredere in fortele lor, am stat de vorba cu ei si am incercat sa vad lumea prin ochii lor”.
Ana Glavce, Country Human Resources Manager, spune ca, oricat de greu ar fi de crezut ca 350 de oameni pot forma o echipa unita, asa stau lucrurile la TNT. “Este destul de dificil ca atatia oameni sa functioneze ca o echipa, dar se intampla totusi, pentru ca e un domeniu unde este nevoie de foarte multa coordonare si colaborare”, explica Ana Glavce.
Sosita acum 4 ani la TNT din sectorul non-profit, Ana Glavce este cea care a pus bazele departamentului de Resurse Umane din aceasta firma.
Despre angajatul perfect pentru compania sa, Stefan Velicu are o parere transanta: “Nu exista un model de angajat. Nu ne intereseaza experienta acumulata, ci posibilitatile pe care fiecare individ le are in viitor, partile lui pozitive si dorinta lui de a obtine rezultate mereu mai bune”. Ana Glavce schiteaza cateva trasaturi ale angajatului care s-ar integra in echipa TNT: “Trebuie sa fie o persoana deschisa, cu excelente abilitati de relationare cu clientii, colegii si partenerii externi, un om care sa invete usor si repede, sa se adapteze repede si sa poata rezista in situatii stresante. Intr-un domeniu in care viteza este cuvantul de ordine, stresul este destul de mare!”.
Media de varsta in TNT Romania, spune Mirela Nemtanu, Country Marketing Coordinator, este de 34 de ani, in companie sunt oameni foarte tineri, dar si oameni de varsta a treia, asadar echipa beneficiaza de diversitate si din acest punct de vedere.
Bogdan Enache, Country Sales& Marketing Manager, crede ca performanta angajatilor poate fi explicata prin posibilitatile de dezvoltare in cadrul echipei. “In momentul in care ajunge in TNT, un angajat bun nu este confruntat cu probleme, nu este pus imediat sa rezolve situatii de criza, ci este confruntat cu oportunitati de dezvoltare si de afirmare”, explica Bogdan Enache. Departamentul de vanzari cuprinde 25 de echipe formate din cate doi oameni, in total 50 de oameni raspanditi in toata tara. Cele mai bine acoperite orase sunt Bucuresti, Timisoara si Cluj, puncte nodale unde se face si conectarea la reteaua aeriana. In Bucuresti exista cinci echipe de oameni de vanzari si inca o echipa dedicata clientilor majori. Din aceste echipe, spune Bogdan Enache, fac parte un om de vanzari care merge pe teren si unul care ramane la baza.
Instruirea angajatilor este unul dintre cele mai importante sisteme motivationale, afirma Ana Glavce, adaugand ca “orice angajat TNT beneficiaza in primul rand de o instruire tehnica. Apoi, relatia cu clientul este esentiala. Cursul de baza in TNT, la nivel international, se numeste <
Stefan Velicu caracterizeaza compania sa ca fiind una in care se invata mereu. “Avem traineri pregatiti in strainatate care tin cursurile MaxTraining pentru toate departamentele. Spre exemplu, pentru departamentul de Operare exista trei niveluri de training: primul nivel contine cunostinte generale din activitatile celorlalte departamente, al doilea nivel se refera la cunostintele generale despre activitatea departamentului din care face parte angajatul, iar al treilea nivel este cel dedicat specialistilor”, explica Stefan Velicu.
Recrutarea
in departamentele TNT
Compania are sase departamente: Operare, Financiar-Administrativ, Servicii generale, IT si Resurse Umane. Dintre acestea, cel mai dezvoltat, potrivit Anei Glavce, este cel de Operare, unde este concentrata 40% din forta de munca a TNT.
Primul pas in aceasta companie este recrutarea interna. “Nu se stie niciodata cine vrea sa se mute in alt oras sau sa isi schimbe cariera. In momentul de fata, avem un indicator de 60% performanta la recrutarea interna; mai precis, mai bine de jumatate dintre cei recrutati pentru o pozitie in ultimul timp au provenit din companie”, explica Ana Glavce.
De altfel, prioritatea recrutarii interne este una dintre regulile care se aplica la nivel de corporatie. Alte cerinte la nivel global se refera la “transparenta, proceduri de promovare, evaluare, training, indicatori de performanta”, precizeaza Ana Glavce, adaugand ca in luna noiembrie compania din Romania a fost desemnata cea mai profitabila organizatie dintre cele 46 de tari care compun business-unit-ul din care face parte si tara noastra.
TNT informal
Mirela Nemtanu spune ca evenimentele dedicate angajatilor TNT sunt practic singurele ocazii in care isi vede colegii si apuca sa ii cunoasca. “Vorbeam mult la telefon, dar nici nu stiam cum arata unii dintre noi”, povesteste ea. In fiecare an, pe 1 decembrie, angajatii se aduna la Sinaia, unde are loc intalnirea anuala a angajatilor din TNT. De ce pe 1 decembrie? Nu are nici o legatura cu ziua nationala, spune Mirela Nemtanu, ci cu faptul ca este data la care, acum 5 ani, a fost semnat contractul prin care firma Romcargo a fost achizitionata de TNT Worldwide. Ce se petrece la aceasta intalnire a angajatilor? “Nu este o intalnire formala, sunt trei zile dedicate ideii de team-building, in care ne cunoastem, ne simtim bine impreuna, sunt depasite barierele impuse de ierarhii. Seara sunt concerte; acum doi ani a fost un concert Voltaj in aer liber, anul trecut concert Iris; sunt si focuri de artificii”, spune Mirela Nemtanu.
Anul acesta, toate filialele corporatiei au fost implicate intr-un proiect umanitar la care au luat parte si angajatii TNT Romania. In toate tarile in care exista filiale ale companiei a fost organizat un maraton dedicat strangerii de fonduri pentru copiii din zonele defavorizate. A fost un proiect realizat in colaborare cu World Food Program, avand deviza “Fight Hunger!” (Lupta impotriva foametei!). “Pe 24 iunie la ora 10.00 a inceput maratonul la Timisoara. Au fost 200 de participanti, in principal angajatii TNT si rudele lor, dar si alte persoane care au dorit sa se alature efortului nostru”, precizeaza Mirela Nemtanu.
Mirela Nemtanu se numara printre veteranii din TNT Romania, unde lucreaza de 5 ani, aproape de cand a fost infiintata filiala. Primul job in companie a fost in vanzari dar, fiind specializata in cercetari de marketing, a devenit coordonator al activitatilor de marketing din TNT.
Strategii specifice pentru o afacere de transporturi rapide
O companie de acest gen nu are nevoie numai de oameni performanti, ci si de strategii specifice, adaptate industriei.
Bogdan Enache elaboreaza si aplica strategii de vanzari in cadrul companiei TNT Romania. A ajuns in companie cu patru ani in urma, fiind mai intai Area Manager insarcinat cu dezvoltarea oficiilor din estul tarii. Inainte de TNT, a lucrat in industria serviciilor de transport aeriene, la PanAmerican, Delta Airlines si Austrian Airlines.
Strategia de vanzari din TNT, spune Bogdan Enache, este una diferita fata de strategiile altor firme din bransa. “La nivel international, a fost adoptata strategia vanzarilor directe. Deoarece ne adresam numai companiilor si nu avem o arie de acoperire foarte larga, abordarea directa a clientilor din firme este cea mai buna solutie”. In 2004, TNT a avut 8.500 de clienti, cuprinzand clientii fideli, cei globali (ai corporatiei TNT) si clientii mici si mijlocii.
Si in domeniul marketingului, strategiile sunt aparte. Mirela Nemtanu spune ca, desi multe strategii sunt preluate dintre cele elaborate la nivel de corporatie, exista si autonomie locala. In primul semestru al anului 2005, explica ea, va avea loc o campanie de direct mailing la nivel international. Vor fi tintiti 400.000 de clienti, care vor primi pliante informative, dar si niste chestionare pe care, prin cadouri, vor fi motivati sa le completeze.