Transformarea atitudinii negative
Modelarea comportamentului pozitiv
Este evident ca, in conditiile in care managementul adopta aceasta atitudine negativista, restul angajatilor vor face acelasi lucru. Deci, nu o faceti. Mai mult decat atat, manifestati o atitudine pozitiva fata de angajati, exprimandu-va increderea in abilitatile lor. Formulati asteptari inalte, oferiti sprijin, urmariti asumarea responsabilitatii, cereti-le lamuriri cand este cazul, fiti sinceri si
cinstiti. Stabiliti standarde pentru propria voastra munca si pentru relatiile cu angajatii, dupa care depuneti toate eforturile necesare pentru a atinge aceste standarde, exemplificand comporta-mentul pozitiv pe care il doriti.
Acceptati existenta
negativismului
Nu putem pur si simplu sa ne asteptam ca negativismul sa dispara doar pentru ca il ignoram. In primul rand, trebuie sa fie evident ca existenta a fost remarcata, altminteri angajatii isi vor pierde increderea in calitatile managerului, intrucat vor avea impresia ca acesta este deconectat de la ritmul lucrurilor. Puteti sa le cereti angajatilor solutii pentru indreptarea starii de lucruri care au generat frustrarile.
Cautati latura pozitiva
a oricarei situatii
Uneori uitam acest aspect. Ori de cate ori un angajat vine cu o idee nu tocmai practica, primul lucru pe care il facem este sa i-o respingem imediat, in loc sa facem efortul de a o discuta in detaliu. Am putea astfel identifica parti ale ideii respective care pot fi aplicate cu succes. Cu alte cuvinte, ar trebui sa incercam sa gasim, sa sarbatorim micile victorii ale fiecarei zile si sa vorbim despre ele. Transformarea unei organizatii negative intr-una pozitiva este rezultatul foarte multor astfel de actiuni.
Folositi cat mai des
feed-back-ul pozitiv
Fiti cat mai directi. Recunoasteti cat mai des realizarile angajatilor, ori de cate ori aflati despre astfel de performante care trebuie recunoscute. Nu folositi insa aceste momente pentru a le da si sugestii de imbunatatire. Separati-le. Pentru cei mai multi angajati, folosirea lor impreuna le scade atat impactul, cat si valoarea. Regula de aur ramane “laudati in public, certati in particular”.
Evitati contaminarea
cu negativism
In general, este foarte usor sa te lasi prins in tonul general al plangerilor si nemultumirilor, in special in cadrul unor discutii informale. In fata unor astfel de conversatii negative, incercati sa schimbati subiectul, sa faceti un comentariu indirect asupra continutului negativ (“Hai sa vorbim despre ceva mai placut”) sau intrebati ce s-ar putea face in situatia respectiva (schimband astfel accentul dinspre latura negativa spre cea constructiva).
Perioadele de negativism sunt intalnite in viata oricarei organizatii. Managerii joaca un rol important in a determina durata acestor perioade: de ei depinde daca aceste perioade sunt trecatoare sau daca negativismul si frustrarea se vor adanci. Nu uitati ca diferenta sta in lucrurile mici, pe care le facem zi de zi.