Un deceniu de training la Romarketing
Implinim anul acesta 10 ani de activitate. Mult, putin? Spunea cineva zilele trecute ca depinde cum privesti lucrurile. Daca evaluam ceea ce am realizat si felul in care am evoluat, este mult. Daca privim la ceea ce mai putem realiza de-acum inainte, este putin.
Cu toate ca este un advertorial, nu as vrea sa vorbesc despre realizarile noastre. Cred ca cel mai bine vorbeste despre acest lucru faptul ca, dupa 10 ani, suntem prezenti pe aceasta piata capricioasa si instabila a trainingului.
As vrea sa vorbesc despre felul in care am perceput noi evolutia acestei piete. Este punctul de vedere al formatorului, fara a avea pretentia unei analize complete. Pana si aici au aparut schimbari: daca in 1995 vorbeam despre “trainer” sau “instructor”, iata ca acum avem si varianta romaneasca: “formator”.
Dar aceasta este o schimbare de forma si mai putin de fond.
In 1995, numarul firmelor de training nu era foarte mare. Clientii erau cu preponderenta multinationalele, companii care veneau “de-acasa” cu aceasta cultura de a dezvolta resursa umana, ca o intelegere a faptului ca astfel vor exista pe termen lung.
As descrie anii 1995 – 1998 ca pe o perioada in care asteptarile clientilor erau de doua tipuri:
- multinationalele, cu asteptari relativ ridicate de la formatorii romani, bucuroase sa gaseasca pe piata locala furnizori care sa poata sa faca un transfer de cunostinte de baza catre managerii proaspat recrutati, cu disponibilitatea de a stabili un parteneriat de lunga durata, o data ce formatorii ajungeau sa cunoasca firma;
- firmele romanesti, putine dintre ele consumatoare de training, dar extrem de pretentioase, fara a sti exact in ce directie sa aseze aceste pretentii, cu preferinta clara catre a lucra cu reprezentanti ai unor companii straine de training (apreciind, evident, experienta indelungata a acestor nume si neincrezatoare in competentele firmelor de training private romanesti).
Datorita acestor doua tipuri de asteptari, firmele romanesti, as folosi cuvantul “pure”, adica fara sustinere din afara, au reusit sau nu sa se mentina in piata. Nume pe care le intalneam in acei ani au disparut intre timp.
Ajungem mai aproape de momentul de fata. Ce se intampla acum si ce asteptari au clientii?
- Profesionalism. Greselile de inceput nu mai sunt “iertate”. Lipsa de profesionalism este taxata urgent si contractele sunt atribuite altor firme.
- Produse standardizate. Se insista din ce in ce mai mult pe competente generale, cum ar fi Leadership, Creativitate, Comunicare; se cauta produse care au referinte puternice si a caror valoare a fost dovedita in timp.
- Referinte. Firmele care deruleaza afaceri si in afara Romaniei vor cauta sa lucreze cu aceiasi reprezentanti ai furnizorilor lor externi.
- Flexibilitate. Este vorba despre produsele specifice, despre competente mai putin generale (Negociere interna, Orientare pe client, Customer service etc.), in care furnizorul va crea programul “de la firul ierbii”, dar cu un suport major din partea clientului. Programul trebuie sa raspunda nevoii clientului, si nu dorintei furnizorului de a livra ceea ce crede el.
- Rezultate. Pana in urma cu cativa ani, nici nu se punea problema de a masura direct rezultatele programelor de instruire. Aceasta “lejeritate” a formatorului a disparut. Din ce in ce mai multi clienti asteapta ca oferta sa precizeze ce rezultate concrete se vor obtine: dezvoltarea de competente, constientizarea unei orientari noi, cresterea volumului de vanzari etc.
Si am mai putea probabil enumera inca multe alte asteptari ale clientilor. Nu mai putem vorbi despre clienti multinationale, clienti firme romanesti. Asteptarile s-au “uniformizat”. Ele sunt la fel de mari.
Insa as vrea sa aduc in discutie asteptarile unei firme de training. Vorbesc despre asteptarile RoMarketing, pentru ca le cunosc cel mai bine, dar sunt convinsa ca multi dintre colegii nostri de “breasla” le vor recunoaste ca fiind si ale lor. Si aceste asteptari sunt orientate catre clienti, iar in al doilea rand catre propriile echipe.
Vreau sa incep cu asteptarile fata de clienti:
- Transparenta. Pentru ca programele noastre sa aiba rezultate, este important ca pregatirea sa se bazeze pe informatii obtinute in urma unei diagnoze corecte facute de catre client sau de catre noi, daca intern nu exista instrumentele necesare.
- Deschidere. Parteneriatul intr-o afacere se bazeaza pe deschidere si incredere reciproca. Noi vedem clientul ca pe un partener. Iar cele mai de succes programe ale noastre au fost si sunt cele in care acest parteneriat functioneaza.
- Definirea asteptarilor. Chiar daca pare evident ca asteptam cu totii acelasi lucru, este bine sa clarificam din start ce aspiratii avem de fapt fiecare.
- Continuitate. Rolul formatorului se incheie la sfarsitul cursului. Rolul furnizorului poate continua. Dar, cu siguranta, rolul Resurselor Umane si al organizatiei client, in general, continua dupa incheierea cursului. Oricat de bun ar fi cursul, este necesar ca ceea ce transferam noi in cateva ore sa aiba cadrul necesar pentru a fi pus in practica.
- Cooperare. Asa dupa cum spuneam, legatura dintre furnizor si client este un parteneriat. Ambii parteneri au responsabilitati, au drepturi si obligatii. Cu cat acestea vor fi mai clar precizate si vor exista principii de cooperare bine definite, cu atat acest parteneriat va mai avea mult succes.
Si am putea continua. Dar as vrea sa inchei prin a arata si care sunt asteptarile unei companii de training de la echipa pe care o are. Vorbesc aici ca manager al unei firme de resurse umane, respectiv co-proprietar al firmei RoMarketing: orientare catre client, flexibilitate, creativitate, onestitate, implicare, dedicatie fata de firma si fata de client, responsabilitate. Sunt convinsa ca printre tinerii care citesc “Focusul” acestui numar sunt multi care raspund acestor asteptari. Este important insa sa inteleaga urmatorul aspect: o cariera solida se construieste in timp.
Si noi ne propunem sa respectam acest principiu, de a aduce langa noi oameni de valoare, din respect pentru partenerii nostri. Dand aceeasi sansa celor care se regasesc in portretul facut mai sus.