Unul din cinci tineri dorește să preia afacerea familiei
Peste 750 de universităţi din 34 de țări au fost implicate în derularea studiului, completându-se în total peste 109.000 chestionare.
Imediat după absolvire, tinerii se văd mai degrabă lucrând în cadrul unei firme medii sau mari. Astfel, 23% dintre respondenții studiului EY „Coming home or breaking free?” își doresc să lucreze într-o firmă cu peste 250 de angajați, 20% planifică să se angajeze într-o afacere de dimensiuni medii, în timp ce 17% intenționează să lucreze într-o firmă mică.
Femeile, mai puțin interesate de succesiune
Tinerele sunt mai puţin dispuse să preia afacerea părinților, faţă de tineri: 5,73% dintre respondenţii bărbaţi doresc să preia afacerea de familie la cinci ani de la absolvire, în timp ce doar 4,34% dintre femei doresc acest lucru – reprezentând un procent cu aproape 25% mai mic.
Nivelul de trai influențează succesiunea
Produsul intern brut pe cap de locuitor are un efect în formă de U asupra intenţiilor de succesiune. În ţările sărace, intenţiile sunt puternice din cauza lipsei de alternative pe piaţa muncii. Pe măsură ce bunăstarea creşte, intenţiile de succesiune scad datorită oportunităților oferite de piața muncii. În ţările foarte bogate, aspectele financiare devin mai puţin importante. Cei care succed la conducerea afacerilor de familie sunt motivaţi pentru preluarea afacerii mai ales de statutul social și reputaţie, interesul pentru succesiune intrând pe o tendință crescătoare.
Rezultatele acestui studiu, ca și cele ale Barometrului EY al afacerilor de familie din România vor fi comentate în detaliu în data de 14 octombrie 2015, în cadrul conferinței anuale dedicate afacerilor de familie organizată de asociaţia „Family Business Network România”, cu titlul „Tradiționalism și modernism în afacerile de familie”. EY România, în calitate de partener al evenimentului, va lansa cu această ocazie studiul EY „Barometrul afacerilor de familie din România – 2015”.
„Una din două afaceri de familie reușește să facă tranziția la a doua generație de lideri și doar una din cinci reușește tranziția la a treia generație. De multe ori succesiunea eșuează nu din cauza lipsei de potențial a business-ului, ci din cauza lipsei de comunicare în familie și a pregătirii insuficiente a succesorilor. De asemenea, pe măsură ce familiile se dezvoltă și interesele membrilor lor se diversifică, scopurile potențialilor urmași nu mai coincid cu cele ale fondatorilor.
Provocarea pentru liderii actuali ai afacerilor de familie este să canalizeze motivația și interesele membrilor familiei spre creșterea businessului, în același timp oferindu-le experiențele necesare atât în cadrul ei cât și în afara afacerii pentru a-i pregăti pentru succesiune. EY, în colaborare cu universități de renume din întreaga lume, organizează în fiecare an programul EY NextGen Academy destinat potențialilor succesori ai afacerilor de familie. În acest an au participat la acest program, organizat în Elveția la sfârșitul lunii august, și tineri români”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.