Valorificarea pregatirii non-formale in cadrul firmei si identificarea indicatorilor ei in viziunea PROIECTULUI I.L.E.S.
Pregatirea se prezinta sub un dublu aspect:
- pregatirea formala, pentru care sunt puse la dispozitie cursuri, materiale didactice, profesori si care se desfasoara in institutii de educatie si de pregatire, finalizate cu obtinerea de diplome si calificari recunoscute;
- pregatirea non-formala se prezinta in activitatea cotidiana de transmitere a know-how-ului firmei, prin diverse forme de informare, reuniuni pentru solutionarea diverselor probleme, participarea la seminarii informative, la conventii, targuri, dar care, de regula, nu determina obtinerea de atestate oficiale, dar cu siguranta ajuta la obtinerea de noi competente.
Cercetarea referitoare la competente a inceput prin analiza comportamentelor persoanelor care excelau in domeniul lor profesional, prin evidentierea modalitatilor lor de operare si a "cunostintelor/abilitatilor" care le permiteau o prestatie de o calitate crescuta. De la studiile referitoare la "expertise", adica la "competenta experta", s-a trecut la consolidarea unei viziuni centrate pe conceptul de "competenta", inteles nu numai prin conceptul de calificare profesionala, ci si prin depasirea ideii de trinom a sti/a sti sa faci/a sti sa fii.
A vorbi de competenta inseamna a pune in discutie relatia care leaga pregatirea traditionala de munca in construirea "calificarilor".
In acest context, proiectul I.L.E.S. – Informal Learning Evaluation System, finantat prin programul comunitar Leonardo, intentioneaza sa identifice la nivel european un sistem care sa valorifice, pe cat posibil, pregatirea dobandita in context non-formal si informal. De exemplu, la final se urmareste valorificarea acestor cunostinte, abilitati si competente, atat pentru tinerii care trebuie sa intre pe piata muncii, prin cresterea posibilitatilor lor de ocupare a unui loc de munca, cat si pentru lucratori, prin facilitarea unei coerente si complete cresteri profesionale. Mai mult, efectul final sperat este de a usura procesul de mobilitate a lucratorilor pe teritoriul Uniunii Europene, mai ales in contextul largirii spatiului comunitar. Realizarea acestui proiect va permite identificarea de standarde calitative care vor facilita recunoasterea pregatirii non-formale si informale in Europa.
Intr-un prim sondaj, realizat de partenerii proiectului (in Franta, Spania, Germania, Italia si Romania), s-a incercat identificarea si catalogarea experientelor/practicilor dobandite in Europa cat priveste acreditarea si validarea pregatirii non-formale intalnite pe piata muncii. Cercetarea s-a extins si asupra analizarii legislatiilor nationale care reglementeaza pregatirea non-formala, in asa fel incat sa poata fi definit un cadru normativ complet si clar asupra evolutiei legislative in Europa in acest sector.
Cu scopul de a identifica un sistem de evaluare menit sa masoare pregatirea dobandita in context non-formal, parteneriatul a concentrat succesiv intreaga atentie asupra conceptului competentei "de actiune". Prin acest concept se intelege capacitatea individului de a reflecta modul sau de a actiona (modalitate fundamentala de pregatire a unui adult) si de a construi si imbunatati constant propriul model de actiune care se traduce in competenta. Pe baza acestor concepte, in fazele succesive ale proiectului, vor fi constituiti indicatorii necesari evaluarii pregatirii dobandite in context non-formal.
Materialul rezultat in urma acestor cercetari a fost inclus in caietul de lucru, fiind disponibil pe site-ul oficial al proiectului:
http://www.apprendimentononformale.org/.