#ZileleBiz 2015: Rolul inovației în globalizare și dezvoltare economică
Ce este până la urmă inovația?Este procesul de a transpune o idee intr-un serviciu care dă valoare.
De unde pleacă globalizarea? Ei bine, tot din inovație. Este despre cum brandurile creează valoare, la o scară mai mare, într-o lume conectată.
Aceste lucruri au mai multe în comun decât s-ar părea, la o primă introspecție. Creșterea economică a companiilor nu poate avea loc decât pe cunoaștere și inovare. Cel puțin în Europa, din câte a mărturisit Adrian Bâzgan, care le-a vorbit celor prezenți despre IMM-urile inovative, ca motor al dezvoltării economice.
Reprezentantul MB Telekom, companie care a „bifat” de două ori Marele Premiu de la Salonul de Inventică de la Geneva în 2009 și 2013, a subliniat că 99% dintre firmele europene sunt IMM-uri și că 9 din 10 au mai puțin de 10 angajați. Acest lucru dovedește că oamenii tind să fie autoangajați, să facă pentru ei și nu pentru alții.
Tot Bâzgan a povestit audienței despre ultima inovație a MB Telekom, un sistem telemedical de servicii la casa pacientului. O aplicație integrate de diagnostic, ce a primit și ea distincții internaționale și, despre care, cu siguranță vom scrie într-un viitor foarte apropiat.
„Schimbarea este singura constantă a vieții, iar economia digitală, inovația, este un motor al schimbării. Problema este că avem multă informație și nu știm ce să facem cu ea. Nu știm să extragem valoarea”, și-a deschis Andrei Cepoi, manager de vânzări al Telekom speech-ul.
Acesta a oferit câteva exemple despre cum informația și inovația pot să ne schimbe cu desăvârșire viețile. Toate au fost deja implementate de Telekom.
„Unde sunt clienții mei? Când este mai eficient să deschid? Când îmi pot maximiza profitul și când îmi pot deservi clienții mai bine? Cum eficientizez traficul la 9 dimineața?
Ideile și know-how-ul aduc o optimizare: În portul Hamburg, care are o suprafață limitată, am reușit să centralizăm anumite date și, cu ajutorul unor algoritmi, i-am dublat capacitatea, micșorat timpii de așteptare și l-am dublat capacitatea.
Nu se mai poate vorbi despre investiții fără cap și fără coadă și să te aștepți la rezultate deosebite. Modul în care se acționează în piață trebuie schimbat și susținut. În România, cu toate că trendul este de a se îmbunătăți serviciile prin tehnologie, autoritățile încă nu au dorința de a trece de la idee la concret”, a povestit acesta.
Inovezi? Vrei să pornești un start-up? Andrei Pitiș, părintele unuia dintre cele mai inteligente ceasuri de pe piață, cu ADN românesc, Vector, a expus care sunt ingredientele de nelipsit în demararea unui start-up.
Quality and unit product – produsul trebuie să fie creat. Daca e serviciu, e mai ușor. Doar se oferă și trebuie împachetat.
Timing – ai o idee bună, ai capital, ai tot ce trebuie. Dacă timingul este însă greșit, degeaba ai avut ideea.
Proper Capital – nici prea mult, nici prea puțin. Dacă ai mulți bani îi risipești pe lucruri neimportante. Mulți începători în ale antreprenoriatului sunt speriați că nu au suficient capital, dar când vine vorba să ia un partener sau un investitor au o barieră, fără să știe că diferența de opinii creează valoare.
People – când atragi oameni într-un start-up ei vor avea o atitudine antreprenorială. Trebuie să te aștepți din prima ca ei să tragă în direcții diferite și trebuie să faci astfel încât să conveargă în aceeași soluție, mai bună decât cea pe care o ai.
Effective management – e bine să existe un background în management. Altfel, de unde să știi ce probleme pot apărea și cum le rezolvi?
Generațiile de acum stabilesc tendințele de consum în media și nu numai. Jurnalistul Claudiu Pândaru a oferit ca exemplu ultimele proteste de la Universitate pentru faptul că mainstream media se schimbă și canalele de comunicare evoluează. „Democrația participativă va evolua. Astfel, prăpastia dintre cei consultați și cei care iau rezultatul consultării se adâncește. Nu mai poți aștepta feedback din partea societății, când ea are nevoie de consultare continuă. Criza democrației nu ține de valorile puse în dezbatere ci de modalitatea în care sunt puse. Schimbarea nu are pauze publicitare”, a afirmat acesta, în vreme ce Harjot Singh (EVP Regional Strategy Director McCann) i-a subliniat convingerile: „In globality, people have the power, not brands”.