Afacerile în care femeile trebuie să dețină puterea
Afacerile de familie dețin un procent mai mare de femei – din familie sau din afara acesteia – în echipa de conducere şi în consiliul de administraţie față de oricare alt tip de companie.
Întreprinderile de familie sunt cele mai stabile ancore ale economiei mondiale. Ele produc, ca un întreg , 70-90% din PIB-ul global și creează între 50-80% din locurile de muncă în majoritatea țărilor. Patronii afacerilor de familie folosesc un număr mare de angajați, domină piețele și sunt importante pentru comunitățile locale și economiile globale, așa cum au fost de generații întregi.
În 2014, EY și Kennesaw State University a făcut o echipă pentru a supraveghea acești giganți ai economiei – 525 din cele mai mari și mai vechi companii de familie din lume. Aceste întreprinderi au avut în medie vânzări de 3.48 miliarde de dolari și 12.000 de angajati, la o medie de 15 țări și cinci industrii.
Acceptarea femeii la conducere, accelerare afacerii
Această tendinţă de promovare a femeilor a fost iniţial identificată într-un raport publicat de EY şi Kennesaw State University intitulat Staying power: how do family businesses create lasting success? Subiectul a fost aprofundat ulterior în studiul Women in leadership: the family business advantage, care acoperă 25 dintre cele mai mari afaceri de familie prezente în 21 cele mai importante pieţe la nivel global. Sondajul care a stat la baza studiului a acoperit business-uri de familie care au înregistrat vânzări medii de 3,48 miliarde USD şi dețin un număr mediu de 12.000 angajaţi.
A fost demonstrat în mod constant că mai multe femei puse în funcții de conducere aduc o performanță financiară mai mare și aduc un plus valoare companiei pe care o conduc. De ce? Pentru că o femeie pune mai mult accent pe guvernanța corporativă, responsabilitatea corporativă, dinamică, talent și mișcarea și auratețea pieței. Un consiliu echilibrat de gen este de asemenea asociat cu o performanță socială corporatistă mai bună în comunitate, clienții sunt diferiți, publicul este unul mai larg.
În ciuda acestor descoperiri și a progreselor în domeniul afacerilor, egalitatea de gen este încă o provocare globală. Afacerile de familie pot fi un model de urmat pentru toate întreprinderile care doresc să realizeze paritatea de gen în rândurile conducerii și, la rândul lor, pentru a îmbunătăți performanța economică a afacerilor.
Printre cele mai importante concluzii ale studiului realizat de EY privind afacerile de familie care susțin accesul femeilor în poziţii de conducere, se numără:
- Aceste afaceri au, în medie, cinci femei în echipa executivă şi patru femei care sunt pregătite pentru preluarea unor poziţii de top management
- Femeile reprezintă în medie 22% din echipa de top management a unei afaceri de familie
- 55% dintre aceste afaceri au cel puţin o femeie în consiliul de administraţie
- aproximativ 16% din pozițiile consiliilor de administraţie sunt ocupate de femei – ceea ce înseamnă mai mult de o femeie per consiliu
- 8% dintre consiliile de administrație au în componența lor un procent de 50% sau mai mult femei
- 70% din afacerile de familie iau în considerare ca următorul CEO să fie o femeie, iar 30% iau foarte serios în calcul numirea unei femei în fruntea companiei.
Comparând datele care caracterizează afacerile de familie cu statisticile globale per ansamblu privind afacerile, diferenţele sunt izbitoare. Participarea femeilor în echipele de top management s-a situat la 12,9% la sfârşitul lui 2013, iar procentul global de femei în poziţie de CEO a fost de 3,9%.
Continuând comparaţia cu procentul de femei din consiliile de administraţie ale corporațiilor, diferenţa este impresionantă, deoarece procentul mediu la nivel global al femeilor în astfel de consilii atingea 12,7% la sfârşitul lui 2013. Este extrem de important de subliniat aici că afacerile de familie sunt incluse în aproape toate statisticile globale despre femei implicate în afaceri, inclusiv în cele menţionate mai sus. Dacă datele legate de afacerile de familie ar fi separate de afacerile de alt tip de la nivel global, cel mai probabil disparităţile ar fi şi mai evidente.
Afacerile de familie promovează femeile în general, nu doar pe „doamnele familiste”
Studiul arată că afacerile de familie cred în valoarea femeilor în poziţii de conducere în general, deci inclusiv a femeilor care nu fac parte din familie. Companiile care au luat parte la studiu au, în medie, doar între una şi două femei din cadrul familiei în poziţii de conducere, alături de un număr mediu de 3,5 femei din afara familiei pe astfel de poziţii. În plus, reprezentații acestor afaceri au declarat că pregătesc, în medie, un număr de patru femei pentru ocuparea poziţiilor de top management – dintre care, un membru al familiei şi trei femei care nu fac parte din familie.
Un mediu în care femeile prosperă
Rezultatele studiului arată, de asemenea, că instruirea mai multor femei pentru ocuparea de poziţii de top management permite afacerii să-și stabilească obiective mai mari de creștere, subliniind astfel accentul pe care îl pun femeile pe creşterea pe termen lung şi pe sustenabilitatea afacerii, mai degrabă decât pe obiectivele de performanţă pe termen scurt, cum ar fi acela al atingerii ţintelor financiare trimestriale.
Un mediu incluziv, care ajută propulsarea femeilor în funcțiile de conducere se manifestă prin trei activități specifice afacerilor de familie de succes:
1. Pregătirea următoarei generații
S-a constatat că membrii de familie femei sunt de obicei mult mai interesate de aderarea la afaceri în cazul în care apreciază pregătirea generației următoare. Când într-o companie este la conducere o femeie, atunci interesul crește. Femeia trebuie să arate că este în stare să conducă acea afacere și va fi mereu urmărită îndeaproape în activitățile pe care le întreprinde.
2. Branding-ul afacerii de familie
Întreprinderile familiale sunt mândre de ceea ce au construit și cred că afacerea este o parte esențială a identității familiei. Branding-ul ca o afacere de familie joacă un rol semnificativ în construirea unui mediu de coeziune, inclusiv în cadrul întreprinderilor familiale – unul în care femeile prosperă – și în promovarea conexiunii cu caracter personal al brandului în rândul consumatorilor.
3. Activități corporatiste de responsabilitate socială
Studiile au arătat că femeile din conducere sunt asociate cu performanțe sociale corporative mai bune, în special în filantropie, orientarea către client, mediu și a lanțului de aprovizionare. Acestea sunt activități de auto-armare. În consecință, atunci când mai multe femei ajung nivelurile superioare ale organizației, este clar că se concentrează pe activitățile corporatiste de responsabilitate socială.
O formulă pentru succesul afacerii
Studiul a identificat trei catalizatori care accelerează ocuparea poziţiilor de conducere de către femei, pe care multe dintre companiile studiate îi au în comun:
- Modelele – Afacerile de familie care tind să aibă femei în poziţii de conducere şi în consiliul de administraţie oferă, de fapt, modele de urmat pentru angajatele cu un nivel mai mic de senioritate, demonstrând astfel că avansarea în carieră şi asumarea unei poziţii de lider sunt posibile.
- Strategia pe termen lung – Afacerile de familie tind să gândească strategia afacerii pentru un orizont de timp mai îndelungat. O astfel de gândire pe termen lung şi longevitatea aferentă contribuie la erodarea prejudecăţilor conştiente şi inconştiente, generându-se astfel loc pentru femei în echipa de conducere.
- Mediu incluziv – Afacerile de familie mențin un echilibru între interesele familiei și nevoile afacerii prin accentul pus pe importanța coeziunii, incluziunii şi angajamentului faţă de bunăstarea şi avuţia familiei şi a business-ului de familie, deci inclusiv a angajaţilor care nu sunt membri ai familiei. Este un mediu în care oamenii, nu doar profitul, contează şi în care femeile reușesc să se dezvolte.
Învață din înțelepciunea întreprinderi familiale: paritatea mai mare de gen în conducere poate da rezultate extraordinare.