Cum menţinem echilibrul între carieră şi viaţa personală
Oricare ar fi motivul, de la un şef care te sună inclusiv în timpul tău liber până la subalternii care te deranjează oricând pentru orice problemă s-a ivit la birou, trebuie să iei atitudine. Nu o să se schimbe lucrurile peste noapte (şi nici n-ar fi indicat) dar, dacă urmezi sfaturile de mai jos, atunci ai toate şansele să îţi petreci serile liniştită în compania celor pe care îi iubeşti:
1. Telefonul, bată-l vina
Regula numărul 1 spune să dai “swich off” la telefonul mobil în momentul în care ai păşit pe uşă. Evident, aşa ceva este imposibil. Chiar există situaţii în care prezenţa sau ajutorul tău sunt absolut necesare. Propunem o cale de mijloc – opţiunea “silent”! Aşa vei scăpa de soneria enervantă şi te vei putea relaxa la o cină liniştita. La fel, vei putea vedea cine te-a sunat. Nu e o dramă dacă nu răspunzi la telefon imediat!
2. Masa de prânz
Regulile etichetei spun să nu ronţăi în faţa computerului pentru că e lipsit de profesionalism. Dar multe companii nu oferă pauză de masă angajaţilor, aşa că trebuie să te hrăneşti şi tu inainte de ora 18.00 şi mai strecori câte un snack pe deasupra tastaturii. Iar după câteva luni te trezeşti cu 3 kilograme în plus şi fără chef de nimic. Nu lăsa munca de birou să-ţi afecteze sănătatea şi cere-ţi drepturile. Dacă nu primeşti o oră în care să mergi să mănânci ceva, atunci cere măcar 20-30 de minute de pauză pentru a ajunge la un restaurant de unde să iei ceva cald de mâncare. Nu e nimeni absurd să nu fie de acord!
3. Pleacă atunci când se termină programul
Orele tale de lucru se termină la 18? Atunci la 18:15 cel târziu ar trebui să ieşi pe uşa companiei. Sunt situaţii de urgenţă în care este nevoie de tine acolo, dar în general lucrurile pot supravieţui până a doua zi de dimineaţă. În cazul în care fiecare seară este extenunat de aglomerată şi efectiv nu ai cum să ieşi din birou, atunci ai două alternative. Ori discuţi cu superiorul şi îi explici că sarcinile au devenit atât de copleşitoare încât ai nevoie de încă un om, ori (în cazul în care este afacerea ta), mai angajezi pe cineva sau redistribui câteva dintre task-uri subalternilor de încredere. Dacă rămâi zilnic peste program nu vei impresiona pe nimeni cu munca epuizantă (ba chiar vei lasa impresia că nu ştii să te coordonezi), iar acasă vei fi şi mai prins în problemele cotidiene şi nu te vei putea relaxa.
4. Petrece mai mult timp cu familia.
Scoate CV-ul de la naftalină şi numără câte joburi ai avut până acum. Nu-i aşa că locurile de muncă vin şi pleacă? Nu acelaşi lucru este valabil şi pentru familie (pe care mult mai greu o construieşti). Ai grijă să le oferi celor dragi prezenţa ta cât de mult poţi.
Scoate telefonul din priză, închide computerul şi televizorul. Descoperă care sunt activităţile pe care le poţi face împreună cu partenerul tău, cu membrii familiei şi prietenii, cum ar fi o ieşire la iarbă verde, o plimbare cu barca sau un joc care să îi implice pe toţi. Fă-ţi timp pentru activităţile care te împlinesc sufleteşte şi care îţi fac plăcere. În acest fel, vei reuşi să îţi păstrezi sufletul mereu tânăr!
5. Gestionează-ţi timpul.
Organizează-ţi sarcinile gospodăreşti în mod eficient. Poţi spăla hainele la maşină în una sau două tranşe zilnic, în loc să laşi “maldărul” să se adune pentru ziua ta liberă sau pentru week-end. De asemenea, mergi mai mult pe ideea de liste de cumpărături şi fă-ţi aprovizionarea pentru o perioadă mai îndelungată de timp, în loc să te “fâţâi” de mai multe ori prin aceleaşi magazine, de fiecare dată când rămâi în “pană” de anumite produse.