… dezvolti excelenta ta si a celorlalti
Cel de-al doilea A este pentru agresivi-tate (pozitiva) si se traduce deopotriva prin curaj, vigoare si concentrare pe obiectiv. Sa nu confundam acest termen cu forta bruta sau cu violenta – agresivitatea in forma ei negativa. Pentru un performer excelent, a fi agresiv se traduce prin a fi eficace si a te lupta permanent cu "status-quo-ul", starea de confort proprie prezentului.
Cel de-al treilea A este pentru aparitie. Normele culturale cer ca performerii de top, care se afla intr-o pozitie de reprezentativi-tate, sa se imbrace la "patru ace" pentru a se distinge in cadrul grupului pe care il conduc. Aceasta inseamna ca, mai inainte de toate, infatisarea "vorbeste" in locul nostru. Asa stand lucrurile, trebuie sa avem grija ce comu-nica despre noi imbracamintea si obiceiurile noastre.
Odata ce dobandesc o compe-tenta, multi oameni se asteapta ca, in mod automat, sa culeaga si roade de pe urma ei. Acest lucru poate functiona pe termen scurt. Totusi, daca se vor concentra pe un singur aspect al vietii si vor ignora alte arii de imbunatatire, vor ajunge sa fie blocati in punctele lor forte si slabi in alte arii. Obiectivul unui performer excelent este de a-si dezvolta toate laturile vietii astfel incat sa dobandeasca echilibru si armonie.
Arta motivarii prin recompense si recu-noastere este adesea un atribut al indivizilor care au atitudinea si abordarea corecte. Pentru cei care sunt capabili sa lucreze in medii multi-culturale si care au o gandire deschisa si plina de diversitate, arta motivarii face parte din felul lor de a fi. Motivarea devine o stiinta in momentul in care organizatia are nevoie de institutionalizarea unor politici si proceduri si creeaza un mediu in care ele sa fie aplicate. Fie ca e individuala, fie ca este parte a unui protocol, dorinta de a avea/primi stimulente este una benefica.
Se poate permanentiza motivatia? Motivatia nu este permanenta, asa cum nici mancatul sau spalatul nu sunt. Totusi, daca mananci si faci baie zilnic, vei raspandi pros-petime si vei trai mai mult. La fel stau lucrurile si cu motivarea. Motivandu-te zilnic pe tine si pe ceilalti, vei avea sanse mai mari sa contribui la calitatea input-urilor, iar analiza zilnica a celor dobandite se va dovedi foarte benefica.
Toti suntem pusi in situatia de a inde-parta filtrele care se interpun in procesul de comunicare. Unele persoane generali-zeaza informatia, in timp ce altii o distor-sioneaza sau omit parti importante din ea. Asigurandu-te ca modul in care comunici se bazeaza pe intentia ta de a transmite mesajul adecvat, vei putea sa aduci sensibilitate si pasiune in mix-ul de comunicare. O mare parte din comunicarea axata pe continut pare sa copleseasca oamenii cu prea multe cuvinte care nu au nici o semnificatie pentru ei.
Oamenii din organizatii doresc sa stie ca ei conteza ca indivizi si ca pot face diferenta. Comunicarea care are ca punct de plecare intentia de a transmite mesajul corect, te pozitioneaza la un nivel mai personal fata de acestia si iti permite sa fii mai eficient.
Indiferent de marimea echipei pe care o conduci, va trebui sa gasesti o cale prin care sa imbini leadershipul general cu manage-mentul local. Este o diferenta intre leadership – conducerea unui grup de indivizi si mana-gement – coordonarea fluxurilor de munca si imbunatatirea proceselor. Tratandu-i pe membrii echipei ca pe niste persoane si nu ca pe niste factori de productivitate, vei reusi sa obtii acordul si nu doar conformarea lor. Sa ne amintim ca aplicarea stricta a unor reguli in lipsa relationarii cu angajatii conduce de multe ori la conflicte organizationale.
Curentul Total quality, care a jucat un rol esential in cadrul excelentei la nivel global in anii ’80 si ’90, sustinea ca singurul mod in care poti obtine excelenta la locul de munca este prin "eliminarea fricii in randul angajatilor si inlaturarea obstacolelor din calea progresului". Acest lucru este adevarat pentru ca un climat dominat de teama nu poate aduce decat conformarea de care am vorbit anterior: oamenii au nevoie de un job si vor face munca respectiva pentru a fi platiti. Dar daca se simt cu adevarat apreciati si nu le este teama, vor incepe sa gandeasca neconventional, vor veni cu idei si vor soli-cita input-urile de care au nevoie.
In nici o organizatie nu exista o persoana care sa fie mai desteapta decat toti ceilalti impreuna. Crearea unui mediu de lucru bazat pe incredere si securitate, va favoriza dezvol-tarea armonioasa a relatiilor interumane.