Huburi în Bucureşti: Connect Hub, primul hub românesc care francizează
Pe bulevardul Dacia, la numărul 99, Connect Hub ocupă etajele 4 şi 5 ale unei case elegante. Spaţiul este mai mult decât generos, are 550 de metri pătraţi. iar hubul este conceput în aşa fel încât să aibă o arie extinsă pentru evenimente, unde, în restul timpului se face şi co-working, dar şi spaţii pentru birouri fixe, pe care rezidenţii şi le pot personaliza, sală de şedinţe, lounge pentru vorbit al telefon şi tradiţionalul spaţiu de socializare, bucătăria. Trebuie să ştiţi şi că în această toamnă se va deschide un al doilea Connect Hub în Bucureşti, într-un spaţiu mai mare , specializat pentru evenimente.
Connect Hub a pornit de la întâlnirile Open Connect, organizate de Dragoş Rouă. După ce a pornit un business de online publishing în 99, pe care l-a vândut în 2008, Dragoş a petrecut doi ani sabatici în Noua Zeelandă. S-a întors în 2010 şi a hotărât să rămână, dar să facă consultanţă. Lucra prin cafenele şi avea proiecte mai mici, pe care le făcea singur. În 2012, a pornit Open Connect. A invitat 200 de prieteni la Starbucks şi au venit în jur de 60 de oameni. Întâlnirile au continuat în fiecare joi, evenimentul a crescut până la o comunitate de aproape 5000 de oameni şi este replicat în cinci oraşe din ţară, Constanţa, Galaţi, Cluj, Sibiu şi Braşov
Open Connect este un eveniment de networking şi pitching pentru antreprenori şi freelanceri. Oamenii se întâlnesc, îşi prezintă idei, proiecte şi interacţionează. Pe baza acestei comunităţi, Dragoş Rouă a început în primăvara anului trecut discuţii cu doi investitori, interesaţi de acest tip de business. Au căutat mai multe locaţii, au găsit-o pe cea din Bulevardul Dacia, cei doi au asigurat finaţarea pentru amenajarea spaţiului, iar Dragoş s-a ocupat de management şi comunicare. Ulterior, cei doi investitori s-au retras şi Dragoş Rouă a rămas singur.
Connect Hub a pornit deja cu o comunitate. Dintre cei 5000 de oameni care sunt pe grupul de Facebook, la evenimente au fost cel puţin 2.000-2.500. În hub există o comunitate de rezidenţi, de oameni care vin non-stop, undeva în jur de 50 de oameni. Dar traficul este mult mai mare, pentru că sunt şi evenimentele. Există luni în care peste 1000 de oameni trec pragul hubului.
„S-a terminat primul an, care a fost unul de tatonare. Partea bună este că am acumulat mult know-how. Începând din toamnă francizăm şi o să fim, din câte ştiu eu, singura franciză românescă. Impact Hub şi TechHub sunt francize internaţionale. Targetăm noiembrie pentru deschidere, iar noul hub va fi mai mare. Are un nou tip de împărţire a sălilor şi va fi specializat pentru evenimente. Co-workingul nu este atât de spectaculos pe cât ne-am dori, dar este segmentul cu cea mai mare creştere. Eu cred că mai este loc în Bucureşti pentru 6-7 huburi mari. Mari însemnând cu peste 50 de rezidenţi. Că pot să fie şi huburi mai mici. Cu 10-20 de oameni sau semi-cafenele, ceva genul ăsta”, a declarat Dragoş Rouă pentru Revista Cariere.
Dragoş Rouă estimează că sunt în jur de 1000-1200 de freelanceri în Bucureşti care pot apela la serviciile unui hub, pentru co-working. Lucru mai indicat decât munca de acasă.
„Businessul de hub nu este un business de real-estate. Un hub este un business de comunitate. Oamenii vin într-un hub ca să interacţioneze cu alţi oameni. Ei găsesc aici clienţi sau competenţe complementare, parteneri. Dacă stau acasă în pijamale de dimineaţă până seara, poate că sunt mai productivi dacă au un flow de lucru constant. Dacă au un client sau doi sai trei care au nevoie de X, Y, Z, ei stau acasă şi lucrează în pijamale toată ziua. Dar în momentul în care aceşti clienţi dispar, în momentul în care le pleacă oamenii din echipă, dacă echipa este remote, trebuie să facă ceva ca să suplinească lipsa oamenilor din echipă. Este un tip de networking pe care altfel nu îl poate suplini”, ne-a mai spus Dragoş Rouă.
Open Connect nu s-a nişat, încă de la început. Jumătate din rezidenţi sunt tech, iar restul sunt profesii liberale: arhitecţi, coach, fotografi, public speakeri, etc. De altfel eterogenitatea comunităţii pare a fi reţeta secretă a hubului, pentru că oamenii sunt expuşi la mai multe tipuri de competenţe. Un client care vine la open, dacă este bun, în şase luni îşi găseşte un partener. După care, în alte şase luni, se poate duce la un birou fix, un alt serviciu oferit de Connect Hub, ca să îşi mai ia un partener acolo. După care se poate muta la business şi să aibă propriul lui birou şi să treacă la 4 oameni. Sunt companii care au venit cu doi oameni şi acum au patru oameni şi au trecut prin diverse pachete de servicii.
De câteva luni, Connect Hub a pornit o linie care se numeşte Connect Accelerator. Există un line up de business angels, format din cinci investitori şi există deja o companie în care se investeşte, în urma unui prim proces de selecţie. Investitorii sunt axaţi către tech şi start-up-uri care pot avea o creştere pe piaţa internaţională, dar dacă start-up-ul are perspective şi aici, nu se dau înapoi.
„Cei care au investit în business-ul nostru ne-au spus că le-a plăcut echipa. Au investit în primul rând în oameni şi apoi în platformă, care are multe diferenţiatoare faţă de celalte de piaţă. Noi considerăm că nu avem concurenţă directă, nu mai există o platformă care să aibă cursuri din toate domeniile. Şi dacă există şi nu am găsit-o noi, nu este bine făcută”, ne-a spus Gabriela Udeanu, unul dintre fondatorii portalului Buzzle.
Platforma trebuia să fie inţial una pentru cursuri online. Dar pe o măsură ce era dezvoltată, fondatorii au observat că piaţa din România nu este încă pregătită pentru asta. Pe de o parte oamenii nu vor să le facă online, pe de altă trainerii spun că motivează mai bine oamenii offline. În plus, este şi problema plăţii online, de care cei mai mulţi dintre români încă se feresc.
„Am văzut că nu este ok, aşa că am făcut o platformă de cursuri în general, şi offline şi online. Acum, cu fiecare trainer cu care vorbim, încercăm să dăm sugestia unui curs online. Acum avem cursuri de dezvoltare personală, coaching, dezvoltare de business, cursuri de arte, de comunicare şi pentru copii şi pentru adulţi, teatru, design grafic. Noi facem doar intermediere. Dar avem grijă ca ceea ce apare la noi pe site să fie bine scris şi cursurile să fie de calitate. Urmărim feed-back-urile oamenilor şi dacă sunt bune mergem mai departe, dacă nu, nu”, a explicat Gabriela pentru Revista Cariere.
Iar primii cumpărători ai cursurilor de pe Buzzle au fost tot rezidenţii de la Connect Hub. Şi asta nu este singurul element nebefic adus business-ului. Fondatorii Buzzle se şi sfătuiesc cu oamenii din hub şi îi întreabă ce părerea au despre un anumit curs sau ce le-ar plăcea să facă. Ăsta nu este însă singurul motiv pentru care tânăra de 26 de ani preferă să lucreze din hub.
„Nu pot să lucrez de acasă. Am lucrat înainte într-o companie de IT, unde puteam să lucrez în remote. Şi eram foarte fericită că pot să lucrez şi de la mare şi de la munte, oricînd. Dar eu nu sunt atât de productivă acasă. Chiar dacă nu era Connect Hub-ul, în orice caz nu aş fi lucrat de acasă. E mai avantajos să vin aici, nu numai din punct de vedere financiar, ci şi al business-ului în general. Cunoşti o grămadă de oameni cu care faci parteneriate, uite, faci interviuri”, ne-a mai spus Gabriela.
Iar începând cu noul sezon Open Connect (sezonul cu numărul 4), hubul este partener cu Chivas pentru implementarea The Venture în România. The Venture este o competiție internațională creată pentru a descoperi și finanța cele mai bune start-upuri cu impact social din lume. În următoarele 2 luni de Open Connect, prioritate la pitchuri vor avea start-up-urile care își propun ca prin afacerea lor să facă lumea mai bună. Chivas pune la bătaie 1 milion de euro și mentoring pentru start-up-rile selectate. Mai multe detalii, aici.