Mituri și adevăruri despre învățare
Acum mai bine de două secole, Thomas Jefferson avertiza: „Cunoașterea este putere!”, iar în business lucrul acesta este de netăgăduit. Cu cât știi mai multe, cu atât șansele tale să ai o carieră de succes cresc. Dar cum să faci să asimilezi toată această cantitate de informație de care ai nevoie să te dezvolți? Mai ales în ritmul în care se desfășoară viața în zilele noastre?
Există o presiune inerentă să fii întotdeauna în formă maximă, fie că este vorba de viața profesională sau de cea personală.
Ne regăsim frecvent în situația de a fi nevoiți să alternăm continuu între proiecte și resimțim presiunea de a fi tot mai buni din punct de vedere profesional.
Ca să nu mai vorbim de sentimentul de vinovăție pe care îl resimțim pentru că nu acordăm suficient timp familiei și prietenilor… Suntem permanent „în priză”, sub toate aspectele vieții noastre. Și atunci, când și cum mai este posibil să învățăm lucruri și abilități noi, pentru a ne crește valoarea? Cum gestionăm activitățile care ne scot din ritm și cum găsim timp pentru a ne ocupa de învățare și dezvoltare?
MITUL STUDIULUI ORE ÎN ȘIR
În mod tradițional, oamenii au adoptat metoda macrolearningului. Aceasta constă în asimilarea unor volume mari de informații într-un anumit interval de timp, după o sesiune de studiu prelungit, care implică concentrare. Am procedat astfel cu toții în timpul școlii. Mai este cunoscut și sub denumirea de „tocit”.
Macrolearningul are avantajele sale și s-a dovedit a fi eficient în tot felul de situații, cum ar fi atunci când preluăm un rol nou în cadrul unei companii. Datorită unei mai bune înțelegeri a creierului uman, prin progresul neuroștiințelor, știm acum puțin mai mult despre modul în care funcționează optim creierul nostru în ceea ce privește asimilarea de informații noi. Este interesant faptul că acesta preferă informațiile în calupuri mici și repetitive mai degrabă decât în cantități mari.
Acest fapt se mulează perfect pe realitățile lumii zilelor noastre, care nu favorizează perioadele lungi de concentrare. Primirea unui mesaj prin intermediul vreunei aplicații sau un simplu ciocănit la ușă, orice poate întrerupe aceste sesiuni de studiu lungi.
Potrivit unui studiu Basex, economia SUA suportă costuri anuale în valoare de 588 miliarde de dolari din cauza întreruperilor. Toate acele întreruperi de tipul „Pot să te deranjez un minut?”ne subminează capacitatea de a ne duce la bun sfârșit activitățile într-un mod eficace și eficient. Un astfel de regim de lucru nu încurajează macrolearningul.
De fapt, favorizează microlearningul, pentru că am dobândit deja o capacitate de concentrare limitată și acum trebuie să exersăm un nivel de atenție mai profund. Nu pe o perioadă mai lungă, ci mai profund și fără întreruperi.
DIFERENȚA ÎNTRE CONCENTRAT ȘI NECONCENTRAT
Menținerea concentrării este un element foarte important al învățării oricăror lucruri noi. Dar, atunci când ne concentrăm excesiv, închidem circuitele imaginației din creier, ceea ce îi poate afecta activitatea de planificare a atingerii obiectivului nostru.
Ne extenuăm creierul și acest lucru ne face să ne simțim obosiți, impulsivi și mai înclinați spre a lua decizii nu tocmai ideale. De asemenea, atunci când suntem obosiți, nu putem fi la fel de eficace precum am fi dacă am fi odihniți, astfel neputând utiliza și asimila la fel de multe informații.
Dacă am compara această abordare cu învățarea în reprize intense și scurte în momente mai disparate, putem reține mai ușor informațiile în memoria pe termen scurt, astfel asimilându-le mai ușor și în memoria pe termen lung. Studiile arată că angajații se pot concentra în medie timp de 11 minute fără a fi întrerupți de un stimul extern.
Și redobândirea stării de concentrare după o întrerupere durează aproximativ 25 de minute (mai exact 23 de minute și 15 secunde), potrivit Gloriei Mark, care studiază sursele de distragere digitale la Universitatea din California. Așadar, nu numai că facem eforturi pentru a rămâne concentrați ore întregi, dar realitatea este că s-ar putea să nu fie necesar. Dovezile arată că sesiunile concentrate, rapide ne ajută să ne facem treaba mai eficient. Învățarea eșalonată este esențială pentru o mai bună asimilare a informațiilor și pentru a ni le reaminti mai rapid atunci când avem nevoie să le punem în practică.
SĂ TOCIM SAU SĂ TOCĂM MĂRUNT INFORMAȚIA?
Macrolearningul poate fi atribuit cursurilor studiate pe o perioadă lungă de timp, având un obiectiv final la orizont și atingându-l prin „tocire”, atunci când se apropie momentul unui test sau examen. Acesta este, deci, caracteristic mediului școlar.
Apoi, depinde de noi să studiem, să repetăm și să reținem acele informații, în modul în care alegem să facem acest lucru. Microlearningul face, în mare parte, același lucru, cu excepția faptului că se bazează pe toate dovezile empirice obținute de știință în ceea ce privește activitatea neuronală a creierului, capacitatea de concentrare și memoria noastră.
Într-adevăr, implică tot învățare, teste și examene și, ulterior, dobândirea unei calificări. Dar, în acest interval, învățăm toate informațiile specifice cursului în ritmul nostru propriu, bucată cu bucată.
Suntem testați cu privire la informații care sunt încă proaspete în mintea noastră și putem face acest lucru cu ajutorul conținutului digital, care și-a dovedit succesul în cazul a mii de cursanți înaintea noastră. Prin această metodă învățăm bucăți de informații pe care le putem asimila atunci când avem chef.
Este necesar să ne facem timp în programul nostru pentru a învăța porții mici de cunoștințe relevante într-un mod mai repetitiv. Partea frumoasă este că fiecare activitate de învățare durează mai puțin de 10 minute, așadar este ceva ce toată lumea își permite să facă.
CUM PUTEM ÎNVĂȚA MAI BINE
Companiile din toată lumea s-au confruntat cu această problemă atunci când au încercat să îi înscrie pe angajați în sesiuni de formare. Totodată, au observat că metoda de formare tradițională, prin care angajații erau trimiși să studieze în altă parte sau erau scoși din fluxul operațional timp de multe ore sau zile consecutive pentru a asimila noi informații, pur și simplu nu funcționează. Așa cum se și dovedise anterior.
În schimb, prin transformarea formării în ceva mai fezabil și mai ușor de asimilat de către cursanți, poate apărea acest tip de învățare, mai ales în cazul angajaților care poartă cu ei tot timpul întregul lor birou, pe smartphone-ul lor. Cu ajutorul microlearningului, poți învăța un skill nou, fără a fi nevoie să rezervi așa de mult timp acestei activități.
Datorită efectului de spațiere a informațiilor, îți pot aloca între 3 și 7 minute pentru o sesiune de formare rapidă și eficace. Orice durează mai mult de 20 de minute nu mai poate fi considerat microlearning.
PRO TIP: În cadrul unui program de training, acest tip de învățare este complementat cu ajutorul gamificării. Astfel, angajații pot câștiga recompense, pot avansa la niveluri superioare și pot accesa conținut nou. Această metodă se corelează cu presiunea socială pozitivă, prin care oamenii creează grupuri la nivelul companiilor și concurează unii cu alții. Totodată, angajații pot obține feedback în timp real de la formatori sau superiori, valorificând ocaziile de învățare practică și îmbunătățind procesul de învățare per total.
INTEGRAREA PROCESULUI DE ÎNVĂȚARE ÎN VIAȚA PROFESIONALĂ DE ZI CU ZI
Cel mai bun aspect al acestui tip de învățare este că nu trebuie să ne aflăm într-un anumit loc, putem să îi alocăm câteva minute oricând vrem noi și, cel mai important, ne perfecționăm într-un mod dinamic. Un al doilea aspect pozitiv este că dobândim obiceiul de a învăța, o abilitate pe care ar trebui să o avem de-a lungul întregii vieți.
De ce să nu folosim acel timp pentru a învăța? Metodologia se adresează și cursanților, și formatorilor. Pentru că este atât de ușor de învățat, acest tip de formare poate deveni un obicei în scurt timp. Cursanții și formatorii pot alege tipuri diferite de misiuni de învățare și pot să participe la sesiuni de studiu cu o durată cuprinsă între 3 și 7 minute.
Prin simpla acceptare a provocărilor microlearningului, cursanții beneficiază și de oportunitatea de a primi feedback în timp real cu privire la cunoștințe pe care le pot asimila oricând doresc.
AVANTAJELE ÎN CIFRE
Pentru angajatori,abordarea bazată pe microlearning și gamificare poate reduce costurile L&D cu până la 50%, față de costul suportat de companie cu formarea tradițională, crescând, în același timp, rata de perfecționare cu 300%. Rata de retenție a informațiilor crește și ea cu 20%, ceea ce oferă certitudinea că angajații învață și se perfecționează.
Din studiile de caz pe care le-am realizat în companiile care au optat pentru programele microlearning, a reieșit că rata de implicare este de 92%, iar rata de finalizare a cursurilor,de 89%.
Sorin Păun este co-fondatorul companiei Code of Talent, o platformă care ajută companiile să își transforme conținutul static în parcursuri antrenante de învățare. Totodată este și partener și cofondator Ascendis, unul dintre liderii din industria de L&D din Europa Centrală și de Est. Are peste 20 de ani de experiență în antreprenoriat, companii multinaționale și consultanță, implicându-se în mod activ în proiecte de dezvoltare organizațională cu impact major atât la nivel de procese și sisteme, cât și la nivel de aptitudini și competențe. Sorin este pasionat de strânsa legătură dintre tehnologie și dezvoltarea noilor metodologii de învățare pentru a crește gradul de engagement în procesul de L&D. În ultima perioadă s-a implicat activ în dezvoltarea a peste 400 de proiecte digitale care au la bază conceptul de microlearning.
Acest material a fost preluat din Ghidul MBA 2021.
Puteți vizualiza aici un preview al ghidului.
Dacă doriți să achiziționați un exemplar, click aici.