O rețetă pentru o rețetă de succes
Metoda lui Snow e simplă: prezintă un mecanism al succesului în nouă pași, ilustrând fiecare pas cu câte un fragment din biografia unui om de succes. Există o singură personalitate invocată în carte (D’Wayne Edwards, designer de pantofi sport și fondatorul PENSOLE) care să valideze teorema-reteță a succesului propusă de Snow, dar, altfel, o legătură demonstrată între succesul personalităților respective și mecanismul descris de jurnalist lipsește.
De la hotărâre la networking
Rețeta succesului în ochii lui Snow necesită mai întâi de toate o ascensiune rapidă și o lipsă cronică a satisfacției, o sete de „mai mult”. În termeni de carieră, asta se traduce deseori în comutarea într-o altă ierarhie dintr-o poziție de top în breasla inițială. Sau cum s-a apucat Nintendo să facă jocuri, deși inițial „investise în taxiuri, orez și hoteluri”. În egală măsură, esențial pentru a obține succesul este mentoratul. Însă, nota bene, mentoratul combinat cu o relație personală, în care mentorul și învățăcelul își pot etala vulnerabilitățile.
Următoarele etape presupun feedback rapid (cât mai mult și preferabil negativ), crearea unei platforme (poate fi și un brand) și prinderea valurilor (Snow recomandă să fii deja în apă ca să prinzi valul care-ți va propulsa afacerea). Urmează superconexiunile, care sunt un soi de matrimoniale, doar că ai de cuplat vedete cu produse, de construit rețele de colaboratori, de plasat omul potrivit la firma potrivită etc. și impulsul – ilustrat prin faima subită a make-up artistului Michelle Phan și prin modul în care ea a știut să o fructifice.
Prea multe alegeri dăunează
Poate cei mai interesanți pași din metoda de a atinge succesul a lui Snow sunt ultimii doi: simplitatea și gândirea 10x. Cea dintâi pleacă de la faptul că „simplificarea (unui produs – n.r.) adesea face diferența dintre bun și senzațional” și de la conceptul de „inovație disruptivă” – orice produs născut din așa ceva are simplificarea drept ingredient-cheie, vezi e-mail versus poștă clasică, stick USB versus CD. Iar procesul simplificării în viața de zi cu zi este ilustrat de o afirmație a lui Obama: președintele SUA susține că are în garderobă doar costume gri și albastre, fiindcă nu vrea să-și bată capul cu ce se îmbracă. Are „prea multe alte alegeri de făcut”. Da, studiile demonstrează că mulțimea de decizii mărunte dăunează, se recomandă economisirea discernământului pentru deciziile care chiar contează.
Cât despre gândirea 10x, conceptul îi aparține lui Astro Teller de la Google[x]. „Adesea este mai ușor să faci ceva de zece ori mai bun decât să-l faci cu 10% mai bun”, spune el. Dacă restul ingredientelor propuse de Snow sunt relativ comune, 10x ar putea fi chiar toxic. Pentru că am văzut mulți otrăviți de acest concept ingerat fără discernământ, prefer progresul incremental și cumulativ de +10% și creșterea exponențială (1 +10%).
Deși preparatul lui Snow are în final un gust fad, ingredientele sale nu sunt de lepădat. Pentru o carte cu povești despre succesul altor oameni și rețeta succesului lor, Scurtături inteligente livrează un material la nivelul așteptărilor, fiind ea însăși construită după o rețetă cu ingrediente comune, menită să nu deranjeze și să nu provoace agresiv papilele gustative ale cititorului.