Primii paşi către slow management în companie
Spiritul slow business nu înseamnă leneveală, delăsare sau rezultate mai slabe, ci din contră. Prin reintroducerea în companii a unei mai bune gestiuni a timpului, eliminarea conceptului de "urgenţă" şi respectul echilibrului dintre viaţa profesională şi cea privată a fiecărui membru al companiei pot fi obţinute rezultate mai bune.
Zeci de ani de zile companiile au lucrat în logica urgenţei. Acum renunţă. Chiar şi în SUA, unde există cultura zilelor de lucru extrem de lungi şi a programului încărcat, între 10 şi 15% dintre companii au implementat sistemul ROWE. Este acronimul expresiei Result-Only Work Environement, un principiu potrivit căruia angajaţii sunt complet liberi să îşi aleagă programul. Ei nu mai sunt evaluaţi în funcţie de prezenţă, ci doar conform rezultatelor. Rezultatul: angajaţii sunt mulţumiţi, iar companiile au succes.
Slow managementul are printre principiile sale şi o pauză pentru siestă, în timpul orelor de lucru. Dacă eşti manager şi nu te încântă ideea, gândeşte-te la cât de profitabile sunt companiile din Sillicon Valley, recunoscute pentru implementarea acestui lucru în practica lor. E drept şi că în SUA gustul pentru risc este mai ridicat decât în Europa, unde multe companii se tem de pericolele laxismului. Dar slow managementul nu se rezumă doar la asta. O creşă în companie sau un abonament la sala de sport ţin tot de aceste principii, sunt tot în beneficiul angajatului.
Nu uita că cel mai important este să asculţi, să oferi autonomie, şi libertate în decizii, să respecţi stima de sine a fiecărui angajat în parte. Ce înseamnă, pe larg, toate aceste lucruri?
Ascultă-ţi echipa
Prima atitudine pe care trebuie să o adopţi, ţinând de slow management, este ascultarea. Pentru asta trebuie să fii pe teren, în mijlocul producţiei, cât mai aproape de echipă, nu să comunici prin mail sau telefon. Trebuie să asculţi problemele concrete pe care le întâmpină angajaţii în munca lor de zi cu zi. Acestă metodă contribuie nu doar la îmbunătăţirea performanţei în companie, prin conştientizarea problemelor şi găsirea de soluţii pentru rezolvarea lor, ci şi la îmbunătăţirea stării de bine a angajaţilor, care simt că se ţine cont de ei. Din momentul în care angajaţii simt că sunt importanţi, ei devin mai autonomi şi îşi dezvoltă talentele şi competenţele.
Stimulează creativitatea
Sentimentul de stare de bine generat de creativitate şi o deschidere spirituală duc la creşterea stimei de sine. Creşte astfel eficienţa în muncă, iar compania are rezultate mai bune. Angajaţii intră într-o spirală a reuşitei, care se reflectă asupra vieţii profesionale şi a celei personale. Nu ezita să încurajezi iniţiativa, dându-le angajaţilor misiuni noi, şi mai importante. Este un mod de a-i responsabiliza, luarea deciziilor fiind unul dintre factorii-cheie ai stării de bine a angajaţilor.
Supraveghează indicatorul fericirii
În viaţa privată eşti atent la cei apropiaţi şi vezi când sunt trişti sau bucuroşi. De ce nu ai face asta şi la serviciu? Ascultarea, autonomia, stima de sine, responsabilizarea sau luarea deciziilor duc la o transformare durabilă a relaţiilor de muncă între manageri şi echipe. Mai rămâne fericirea la serviciu, indicator al stării de bine, caracterizată de mai multe elemente. Printre acestea, calitatea somnului şi a hranei, relaţiile interpersonale, învăţarea, creativitatea, plăcerea de a munci. Salariaţii se simt astfel integraţi în companie, ascultaţi şi autonomi, iar managerii îşi cunosc oamenii şi le cunosc obiectivele profesionale. Se instalează astfel un climat benefic tuturor.
Ai văzut, aşadar, că slow managementul nu înseamnă degringoladă şi nici investiţii majore. Dacă te temi că abonamentele la sala de sport sau creşă îţi vor face găuri prea mari în buget, dacă nu poţi să accepţi ideea unui angajat care lucrează de acasă sau vine la serviciu atunci când crede el de cuviinţă, încearcă măcar să fii alături de oamenii tăi. Ascultă-i, dă-le puţină mână liberă şi implică-i în procesul decizional. Îţi vor demonstra, în timp, că poţi avea încredere în ei şi că poţi aplica slow managementul la un nivel superior.