Sondajele în rândul angajaţilor… praf în ochi sau oglindă, oglinjoară?
„Anual realizăm sondaje de employee satisfaction”. În cele mai multe cazuri, aceasta este abordarea noastră când vine vorba de măsurarea engagementului sau pur și simplu de monitorizarea pulsului în organizație – sondajele, mult iubitele sondaje.
Într-adevăr, acestea sunt sau, cel puțin, ar trebui să fie continuate cu „investigații la fața locului”, cu focus-grupuri și acțiuni menite să aprofundeze rezultatele chestionarului. Însă totul pleacă de la calitatea răspunsurilor oferite în sondaj. Iar acum, o întrebare: în facultate, când profesorul vă cerea să completați o fișă de evaluare a cursului (și inclusiv a prestației sale), cât de sincer răspundeați la întrebări? (dacă nu vi s-a întâmplat, vă invit la un exercițiu de imaginație, desigur, profesorul fiind unul dintre cei mai respectați sau mai „temuți” din instituție).
Cât de relevante credeți că sunt răspunsurile la sondajele de employee satisfaction? Veți spune că există plasa de siguranță a „anonimului” și că angajații nu au de ce să nu răspundă sincer. Doar că anonimitatea nu rezolvă totul: modalitatea de răspuns depinde de mult mai mulți factori – de atitudinea angajatului în general, de starea sa de spirit la momentul completării chestionarului, de gradul de indiferență etc. Pe scurt, nu ar trebui să ne bazăm atât de mult pe sondaje întrucât nu acestea ne spun ce îi face pe angajați să rezoneze cu organizația și cu munca lor.
Iată ce spune Janine Truitt, HR cu experiență de 8 ani în domeniu, într-un articol publicat pe site-ul american tlnt.com:
„Facem sondaje cu privire la beneficii, cu privire la work-life balance, cu privire la orice subiect credem că merită timpul angajaților noștri… iar la schimb, primim răspunsuri. Unele răspunsuri sunt truisme, altele sunt laude – rezultatul perfect pentru politicile noastre de HR – iar câteva ne pun oarecum într-o lumină proastă. În acest punct, fie ne supărăm și ne întrebăm oare ce am fi putut face în plus, fie ne apucăm să găsim repede, repede, câteva soluții pentru problemele evidențiate în sondaj.
În niciun moment, nimeni nu se gândește că poate „angajații s-au săturat de atâtea sondaje!”. Poate pur și simplu s-au săturat să piardă între 10 și 30 de minute pentru a răspunde ceea ce este oricum evident.
HR-ul se află într-o poziție mai puțin comfortabilă – este făcut „sandwich” între calitatea de partener strategic al board-ului și cea de consilier al angajaților. Și totuși, pare că ne regăsim mereu în situația de a nu avea răspunsuri directe cu privire la ce anume îi face pe angajați „să ticăie”. Iar soluția nu este sondajul. Soluția este să îi ascultăm pe angajați și să observăm tendințele. Odată asumate, aceste două demersuri ne vor ajuta să identificăm ariile cu probleme.
De exemplu, dacă angajații se plâng constant cu privire la o anumită zonă, înseamnă că acolo este ceva ce are nevoie de atenția ta sporită. Dacă ultima ieșire cu firma a fost un eșec, cu prezență semnificativ scăzută, nu te enerva și nu te apuca să trimiți un chestionar de feedback. Du-te direct la sursă și află care sunt punctele care îți scapă.
Cum abordează angajații chestionarele
Sondajele le oferă angajaților (și nu numai lor, ci respondenților în general) câteva opțiuni de abordare, multe dintre care nu prea te ajută să ajungi la baza problemelor. Iată scenariile pentru…
Citiți articolul integral pe hrmanageronline.ro.