Tips and tricks pentru un interviu online. Recrutarea în noua normalitate (II)
Noul context economic și sanitar a generat schimbări la nivel global, companiile și angajații acestora încercând să se adapteze unui scenariu pe care nimeni nu l-a previzionat vreodată. Oamenii de HR s-au confruntat și ei cu multe provocări generate de lucrul în online – noua ordine de ceva timp și care, se pare, va și rămâne ca modus operandi pentru multe organizații.
”Cele mai multe challenge-uri au privit menținerea engagement-ului în echipă, induction-ul noilor colegi, dar și aspecte administrative care au ținut de soluționarea cerințelor venite din partea angajaților care lucrează remote. Evident, gestionarea interacțiunii cu candidații a fost și ea o provocare pentru că aceștia erau obișnuiți cu susținerea unor interviuri face-to-face și au privit cu o oarecare reticență noul mod de lucru. Pentru companiile care aveau deja un mix în procesul de recrutare (întâlniri online și face-to-face) adaptarea a fost rapidă și, din fericire, în scurt timp, atât angajatorii cât și candidații au înțeles că acestea vor fi noile reguli de acum încolo. Totul ține de o bună organizare, dar și de păstrarea unei legături permanente și apropiate cu cei cu care colaborezi, astfel încât să compensăm cumva lipsa interacțiunilor directe”, punctează Corina Diaconu, Managing Director ABC HUMAN CAPITAL.
Obstacolele pe care recrutorii trebuie să le depășească într-un proces de selecție
Specialiștii în recrutare trebuie să se asigure în permanență de existența unui perfect match între ce-și doresc angajatorii și ce oferă candidații. Experiența pe un anumit post sau într-un anume domeniu, compatibilitatea cu echipa și cultura organizațională, standardele salariale, seriozitatea, motivația și dorințele de evoluție profesională trebuie urmărite și bifate mereu de către recruiteri. Ele reprezintă tot atâtea criterii de recrutare câte provocări generează fiecare aspect în sine, ca să nu mai discutăm despre existența lor cumulativă.
Asta cu atât mai mult cu cât, confirmă specialistul, raportul cerere-oferta s-a schimbat odată cu pandemia, multe companii amânând sau chiar anulând planurile anunțate anterior și care vizau dezvoltare sau extindere de linii de business și acces pe noi piețe sau inovație. A crescut vizibil numărul aplicanților la joburi, mai spune Corina Diaconu, deși multe sunt irelevante comparativ cu locurile de muncă vizate: ”În plus, am înregistrat și o mai mare flexibilitate a candidaților din punct de vedere salarial, însă doar pe anumite poziții și doar la cei aflați în situații cu adevărat dificile (restructurări). La polul opus, aflăm despre companii care au desființat posturi și au tăiat costuri salariale renunțând la anumite poziții, dar, cu toate acestea, una din trei companii continuă planurile de recrutare și în 2020”.
Care sunt domeniile cu cele mai multe căutări de locuri de muncă
Angajații din financiar, transporturi sau inginerie au fost foarte activi în căutarea unui nou loc de muncă, domeniile: telecom, tehnologie, retail, energie și farma fiind în topul preferințelor, precizează directorul ABC HUMAN CAPITAL, firmă de recrutare și selecție, prezentă de aproape 15 ani pe piața românească.
De cealaltă parte, angajații din turism și HoReCa au fost printre cei mai afectați de pandemie, aceștia numărându-se printre cei cărora li s-au și încetat (în mare parte) contractele de muncă o dată cu terminarea perioadei de șomaj tehnic.
Ce aptitudini și abilități sunt căutate acum de recrutori
Angajatorii au căutat dintotdeauna aceleași aptitudini și abilități la candidați, afirmă Corina Diaconu. Este adevărat că acum s-au „înăsprit” aceste cerințe, pentru că, pe de o parte, piața oferă mult mai mulți candidați, iar, pe de altă parte, realitatea economică pe care o trăim cu toții ne-a arătat că nu ne (mai) permitem să ținem angajați neperformanți.
Ca atare, explică specialistul, ”ne uităm în continuare la o îmbinare de technical skills cu soft skills. Proporția lor diferă de la o companie la alta și putem avea atât cazuri în care companiile preferă să angajeze oameni fără experiență dar cu un set de soft skills deosebite, dar și situații în care abilitățile tehnice predomină și, bineînțeles, spețele în care ambele criterii trebuie îndeplinite”.
Avantajele/dezavantajele interviului online
Deși interacțiunea generată de întâlnirile directe este preferată, interviul online și-a dovedit și el utilitatea, cu precădere prin rapiditate și eficientă. ”S-au salvat timpi prețioși în procesul de recrutare atunci când trebuia să așteptăm două sau chiar trei săptămâni pentru a avea reunită echipa de management care lua decizia finală, mai ales când aveam și manageri expați. Acum totul este la un click distanță și depinde doar de o aplicație user friendly”.
Pe ce aspecte ar trebui să se axeze candidații atunci când se pregătesc pentru un interviu online
Candidații trebuie să trateze interviul online ca pe orice alt interviu face-to-face. Modalitatea de susținere nu îi știrbește din importanță, atenționează Corina Diaconu, ca atare „pregătirea” lor, dacă există, trebuie să fie aceeași ca și în cazul unui interviu clasic. ”Punctualitatea, ținuta adecvată, susținerea interviului într-un cadru potrivit și fără alte intervenții sunt doar câteva aspecte de care candidații trebuie să țină cont. Actuala pandemie a flexibilizat mult atitudinea oamenilor și modul de gândire al managerilor, însă fără a se depăși anumite granițe și reguli fără de care nu putem funcționa”, a încheiat ea.
***
Pandemia, prin măsurile dispuse pentru limitarea răspândirii virusului, a schimbat în organizații multe activități, proceduri interne și rutine. Printre ele, și gestionarea procesului de recrutare. Pentru că, în ciuda tuturor problemelor economice și financiare cu care se confruntă mare parte din companii, sunt domenii în care lipsa forței de muncă a fost și este încă acut resimțită.
Mutarea în mediul virtual a întregii proceduri a atras însă după sine și o serie de provocări. Cum ar fi abilități și deprinderi noi pentru specialiștii HR, dar și contexte diferite pentru candidați.
Astfel, întrebarea: ”Tu cum reușești să recrutezi dacă lucrezi remote?” este tot mai des întâlnită în această perioadă, însoțită, inevitabil, de un șir de alte întrebări, practic situații noi cu care s-au confruntat, deopotrivă, recrutori și candidați.
La această întrebare, dar și la multe altele, ne propunem să aflăm răspunsuri, în miniseria de discuții cu specialiștii din domeniu, pornite de la tema ”Recrutarea în noua normalitate”.
***
Citește și: Recrutarea în noua normalitate (I). Tendințele pe care le anticipează specialiștii pentru restul anului 2020