Criticul interior și performanța la locul de muncă
Fiecare organizație este un teren complex de relații umane, în care fiecare individ interacționează pe diferite niveluri ierarhice, cu diferite așteptări, cu roluri și măști diferite. În acest context, fiecare angajat pune în comun competențele sale, pregătirea, priceperea, motivația personală și credințele personale, bagajul emoțional personal.
Experiența se construiește în timp, competențele pot fi dezvoltate prin diverse metode, inclusiv prin instruire de specialitate, îndrumare, mentoring, iar motivația poate fi menținută prin factori intrinseci sau extrinseci. Credințele, însă, sunt adânc înrădăcinate și greu de identificat, uneori chiar și de către purtător. Le putem imagina ca pe o melodie care ne însoțește de la o vârstă fragedă și care își schimbă ritmul în funcție de situație, astfel încât să ne țină în zona de confort. Pur și simplu considerăm că asta este normalitatea și dăm neputincioși din umeri: “așa sunt eu”.
Vocea care ne judecă, ne critică în mod constant poartă numele de critic interior și ne influențează stima de sine și performanța. Această voce aparține de fapt celor care ne-au judecat, criticat sau rănit atunci când eram copii. Aceste experiențe timpurii contribuie la formarea credințelor despre sine și despre lume, iar vocea critică devine o parte integrantă a dialogului interior.
Criticul interior poate avea un impact semnificativ asupra performanței la locul de muncă. Această voce internă poate să apară în momentele de provocare sau incertitudine, poate să submineze încrederea în sine și poate crea îndoieli asupra propriilor capacități. Această nesiguranță ne afectează capacitatea de a ne îndeplini sarcinile eficient.
Citește articolul integral pe Revista Psychologies
Autor: IULIANA MORLOVA