„Majoritatea amintirilor mele cu elevii sunt despre orele în care râdeam”
Acei oameni care radiază de bine, acei oameni care emană bunătate prin toți porii și cărora le sclipesc ochii povestind despre experiențe de viață, care mai de care mai temătoare sau mai amuzante, acei oameni care fac ca schimbarea să pară ușoară, acei oameni care iau în brațe și suspină a speranță. Acei oameni care fac ca imposibilul să fie posibil. Acei oameni. Unul dintre ei, Nastasia Alexandru.
Un om pe care, după doi ani, încă îl sună elevii și strigă tare, de cealaltă parte a telefonului, „Doamnaaa, te iubim!”. Și râd împreună și povestesc, acum, la distanță, dar cu gândul că „mă voi întoarce. E visul meu. Ne vom muta către Brașov, voi face cursurile de conversie profesională pentru Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și vreau să mă întorc în aceeași școală, la Săcele. Vreau să continui să învăț de la comunitate”, zice Nastasia, alumnă Teach for Romania.
Acum mamă, Nastasia vede altfel experiențele de la catedră din cei doi ani de program. Au trecut doi ani de când nu mai este „doamna” pentru copiii din Săcele, Brașov, una dintre cele mai mari comunități de romi din țară. Îi lipsesc interacțiunea și umbra nucilor sub care rezolvau probleme alambicate. Știe și simte, însă, că se va întoarce tot aici. Un gând greu de înțeles pentru unele cadre didactice care evită astfel de comunități din cauza provocărilor, a lipsurilor și a marginalizării.
A strâns donații de la prieteni și necunoscuți ca să ofere copiilor un spațiu propice de dezvoltare cognitivă și emoțională și a avut curajul să se gândească să ofere cursuri de fotografie sau să facă excursii acolo unde limita este dată de comunitatea în care copiii trăiesc.
Pentru Nastasia, toate provocările au creat povești și oportunități de învățare profundă alături de elevi. Fie că era vorba despre a fi alături de copii, să îi provoace, să îi susțină moral, fie că era vorba de a-i ajuta cu haine sau încălțăminte de iarnă, Nastasia a fost acolo, constant, pentru ei.
Retrospectiv, Nastasia recunoaște că cel mai provocator aspect al experienței a fost conștientizarea tuturor presupunerilor, așteptărilor și nuanțelor pe care le purta în ghiozdan. „Parcă nimic nu mergea cum trebuie, realizez că eram foarte încrâncenată, era o stare de furie, am stat foarte mult într-un colț al minții, repetându-mi «cum e posibil așa ceva?». Doar pășind în afara mea cu un ghiozdan mai ușor am început să fiu cu adevărat «doamna» de care era nevoie”.
Acum își amintește râzând, prima ei experiență cu catalogul: „am crescut cu ideea că acel catalog este mai mult decât important; completarea lui cu stângăcie mi-a subliniat ce încărcătură avea pentru mine și că trebuie să mă eliberez de ea fiindcă aveam altele, mult mai importante, de preluat. Toate documentele care au urmat, însă, mi-au dat coșmaruri. Sunt foarte multe hârtii importante și în mod special pentru cei cu cerințe educaționale speciale, iar acest lucru ar fi fost greu de gestionat fără susținerea colegilor Teach și fără cancelarie”.
După 6 ani în Anglia, unde a studiat sociologie și drepturile omului și lucrat în cadrul universităților, Nastasia a ales să se întoarcă în Romania datorită programului Teach for Romania: „m-am întors în România ca să fac programul Teach for Romania. Am aflat întâmplător de el în timpul facultății la un eveniment pentru studenții români plecați în străinătate. Acolo am întâlnit un domn care mi-a dat cartea lui de vizită, pe care scria că este de la Teach for Romania. Am înțeles târziu că este John, unul dintre co-fondatorii organizației. Mi s-a părut prea frumos ca să fie adevărat când mi-a spus că există programul acesta și am păstrat cartea de vizită toți anii aceia, în portofel sau pe birou. Știam de la un punct, instinctiv, că voi face asta”. Și așa a fost. În 2018, a aplicat la program și de atunci, pasiunea ei pentru educație, pentru dezvoltare și pentru copii i-a creat multe oportunități de creștere.
Una dintre ele este Catalogul creț (www.catalogulcret.ro), o resursă de metode educative, de povești și idei de experiențe de învățare și sfaturi. De ce „catalogul creț”? „E un fel de a spune că îmi e dor și că apreciez foarte mult experiențele mele de până acum. Scriu în așa fel încât să transmit că orele la școală pot fi dinamice, ludice și ancorate într-o seriozitate înțeleasă ca respect față de sine. Fără discursuri și predici. Majoritatea amintirilor mele cu elevii sunt despre orele în care râdeam, am folosit foarte mult umorul, ideea de a învăța într-o atmosfera relaxată. Chiar și în timpul școlii online, am făcut tot ce am putut să depășesc colțurile unei poze. Pentru recapitularea înmulțirii, de exemplu, m-am filmat mergând pe bicicletă și spunând toată tabla înmulțirii contra cronometru. Copiii au avut temă să îmi spună ce greșeli am făcut și să mă întreacă. Îmi amintesc chipurile lor și cred că impactul major a fost despre orele în care am zâmbit împreună. Așa s-a înfiripat în suflet „catalogul creț”: catalog, acel simbol al unui tip de rigoare, și „creț”, acel spirit jucăuș, ludic, zulufat, de copil.
Cei doi ani de predare alături de Teach for Romania sunt, pentru noi, doar începutul unei cariere de lider în educație. În 2022, comunitatea de alumni Teach for România este formată din 220 de absolvenți ai programului. Peste jumătate dintre ei au ales să rămână la catedră în școli publice din România, alții au hotărât să aducă o contribuție în sistemul de învățământ din alte roluri. Teach for Romania lucrează cu oameni care au motivația și abilitatea de a fi lideri în educație, de la catedră, din poziția de director de școală, din instituțiile publice care gestionează sistemul de învățământ, din poziția de inovator social sau de comunicator și formator de opinii. Ne propunem să creștem o comunitate de lideri care au experiența practică de a preda în cele mai provocatoare comunități din România și care vor avea luciditatea și doza de realism necesare pentru a contribui la transformarea educației în favoarea elevului. Dăm forță și încredere celor cu experiență în sistem și aducem oameni noi, valoroși, în educație.