Solidaritatea în business, o valoare consolidată pe timp de criză
Pandemia cauzată de noul coronavirus a zdruncinat din temelii piața de business. Puse în fața unei situații fără precedent, organizațiile au fost nevoite să ia decizii radicale pentru protejarea afacerii, dar și a angajaților. Ca răspuns la măsurile impuse de starea de urgență, unele activități au înghețat complet, altele s-a restrâns, iar acolo unde a fost posibil, munca s-a mutat parțial sau total acasă.
Este și cazul companiilor de training, coaching și consultanță, pentru care, încă din primele zile de izolare, menținerea deschisă a canalelor de comunicare a fost esențială. Pentru liderii lor, viteza de reacție a fost un adevărat test de anduranță, reorganizarea și readaptarea activității la noile condiții, precum și consolidarea realației cu partenerii și clienții fiind principalii itemi.
EXEC-EDU este una dintre aceste companii care s-a adaptat și implicat rapid și activ, punându-și expertiza la dispoziția comunității de business.
Care au fost principalele provocări pe care le-a presupus reorganizarea, cum a decurs transferul din sala de clasă în mediul virtual, dar și ce soluții au identificat pentru a-și sprijini partenerii, sunt doar câteva dintre temele pe care le-am abordat într-un interviu cu Oana Scarlat, manager de marketing și vânzări EXEC-EDU.
A trecut mai bine de o lună de când, forțați de criza sanitară și măsurile impuse pentru păstrarea distanțării sociale, am experimentat, în masă, un nou mod de lucru: work from home. Cât de pregătită era organizația dvs pentru o asemenea schimbare?
S-a vorbit foarte mult, înainte de criza sanitară, despre noile tendințe în zona resurselor umane, în special despre munca de acasă și digitalizarea proceselor de HR. Realitatea actuală ne-a arătat, însă, că cele mai multe companii nu erau pregătite să adopte acest nou mod de lucru, iar criza a venit să accelereze aceste tendințe și să ne arate că avem capacitatea să adoptăm schimbarea, dacă contextul o cere. Această schimbare s-a produs la fel de accelerat și în echipa EXEC-EDU. Adaptarea la noul mod de lucru, acomodarea proceselor operaționale, achiziționarea sistemelor tehnice toate acestea s-au pus la punct foarte rapid.
Preocuparea numărul 1 a echipei noastre a fost să oferim clienților noștri soluțiile de învățare cele mai potrivite și să îi ajutăm, la rândul nostru, să facă tranziția cât mai lin către mediul online. A fost un efort concentrat, uriaș și entuziast, iar cei mai mulți cursanți au fost deschiși și s-au repliat rapid către noul mod de interacțiune, astfel că primul curs derulat online a fost pe 11 martie. De atunci am livrat deja peste 30 de sesiuni și rezultatele nu au fost diferite de cele din sala de training.
Care a fost cea mai mare provocare pentru echipa de management?
Provocarea principală a echipei de management și a trainerilor și experților noștri a fost să menținem același nivel de interactivitate și energie ca și în clasă. Întâlnirile face to face s-au transformat în unele screen to screen. Experiențele online au devenit mai condensate și foarte profunde: am învățat cum să adaptam tehnologia, materialele, exercițiile la specificul activității noastre. Echipa de traineri și experți EXEC-EDU a înțeles nevoile actuale și a dezvoltat un pachet de programe on-line, denumit eGROW. Nu sunt webinarii statice, cu sute de participanți, ci cursuri 100% interactive, cu grupuri restrânse, la fel de practice și de consistente ca și înainte. Folosim lucrul în echipe, simulări, role-plays, scurte sesiuni video, dar și teme individuale sau de echipă, în afara sesiunilor de curs. Cursanții beneficiază și de întâlniri unu-la-unu cu experții EXEC-EDU – coachi, mentori și consultanți. Pentru companii, abordarea este personalizată, iar agenda este construită pornind de la provocările actuale ale echipei vizate.
Pachetul de cursuri eGrow include atât subiecte hardskills, precum managementul oamenilor în WFH, reducerea costurilor, productivitate, negociere remote, managementul riscurilor sau managementul proiectelor, dar și teme legate de gestionarea emotiilor, a anxietatii, stress management, well-being, mindfulness.
Dar pentru clienți și cursanți?
Pentru clienți, cea mai mare provocare a fost, în aceeași măsură, adaptarea la modul de lucru virtual, în contextul în care el a venit la pachet cu organizarea spațiului de lucru, dificultăți tehnice și, cel mai adesea, cu multe alte responsabilități casnice, de coordonare a activității școlare a copiilor și alte schimbări inopinate. Pe de altă parte, cursanții noștri sunt conștienți că nevoia de performanță este mai stringentă ca oricând, iar acum, după prima perioadă de adaptare, putem spune că barierele au fost înlăturate.
O altă categorie de clienți a fost cea care provine din industriile grav afectate de criză, care au intrat în recesiune. Pentru ei, am demarat o serie de workshop-uri virtuale gratuite. Următoarea întâlnire va fi adresată absolvenților EXEC-EDU și va aborda o temă de well-being – Obiceiuri sănătoase – temă la fel de utilă în contextul în care petrecem timpul în izolare, acasă. Întreaga echipă se implică activ, punându-și expertiza și talentul la dispoziția comunității de business, pentru identificarea tendințelor și descoperirea soluțiilor. Solidaritatea poate face cu adevărat diferența în aceste zile și este mai necesară ca oricând.
Care sunt principalele calități care ajută un lider sau o organizație să treacă mai ușor printr-o astfel de criză?
În luna ianuarie vorbeam la o conferință despre “Ferestrele viitorului” – o metaforă pentru competențele de leadership necesare în lumea VUCA și despre necesitatea ca noi – HRi și furnizori, să dezvoltăm aceste competențe. Acum s-a creat în mod spontan această fereastră de oportunitate pentru lideri, răgazul necesar pentru ca ei să se reinventeze, pregătindu-se să adapteze modelele de business la noua realitate.
Dacă ar fi să menționez câteva dintre aceste competențe cheie, acestea ar fi viziunea, flexibilitatea, agilitatea, inteligența emoțională, reziliența, creativitatea, gândirea critică, comunicarea și influențarea.
Care sunt principalele ”calități” organizaționale care v-au ajutat să vă mobilizați și să continuați misiunea?
Agilitatea izvorată din atenția pe care o acordăm permanent satisfacerii nevoilor clienților noștri, managerii și antreprenorii dinamici, în slujba cărora ne aflăm.
Dacă s-ar fi putut anticipa această criză, ce măsuri/decizii luate acum un an sau 6 luni ar fi fost de ajutor în ultimele săptămâni?
Suntem adepții cursurilor consistente, practice, în care este extrem de importantă împărtășirea experienței între trainer și participanți, dar și între participanți. Aceștia sunt, în cazul nostru, manageri și antreprenori experimentați. De aceea, probabil că am fi căutat din timp soluțiile cele mai creative, care să ne permită o și mai bună interactivitate în clasele noastre virtuale, dar și în grupele de studiu.
De asemenea, am fi fost și mai imperativi în a transmite clienților noștri să își planifice mai bine resursele și să investească în creșterea și motivarea talentelor, renunțând în același timp la cei care nu generează performanță sau reorganizând activitatea astfel încât eficiența să crească. Aceste măsuri pe termen lung ar fi simplificat astăzi misiunea liderilor. Vor rezista acele organizații care le-au aplicat din timp și care și-au construit o cultura organizațională sănătoasă.
Odată intrați în normalitate, spre ce trebuie îndreptată cu prioritate atenția?
După revenirea din criza sanitară, vom pune accentul pe adaptarea rapidă și cât mai bună a tematicilor și metodelor educaționale la noile realități din mediul de afaceri. Vom sta alături de aceia care doresc să se pozitioneze mai corect în mintea clienților lor, să fie mai performanți în execuția strategică, să găsească cele mai bune soluții pentru a avea permanent angajații cei mai potriviți în fiecare verigă a structurilor organizaționale.