Cum faci din tehnologie prietenul de încredere al copilului
Nu vă gândiți la tablete, jocuri video sau calculatoare când citiți tehnologie. Pentru inițiatorii proiectului Teko kindergarten tehnologie înseamnă mult mai mult de atât: de la scripete, la circuit electric, de la pompa cu apă la ventilator, de la robinet la robot.
„Astăzi, de exemplu, copiii au căutat pe Internet informații despre tradiții și obiceiuri, au urmărit un film de documentare pe videoproiector, au creat un traseu cu obstacole pentru Dash (roboțelul educațional din sală) folosind tableta și o aplicație care pune bazele programării, l-au „învățat” pe roboțel câteva colinde și apoi au construit un brad din lemn, folosind fierăstrăul electric, bormașina, cuie, pistolul de lipit și șuruburi”, explică psihologul Mădălina Marinescu, unul dintre fondatorii Teko Kindergarten.
Ziua se desfășoară ca o aventură de cunoaștere și descoperire de noi lucruri și orice situație este folosită ca pretext educațional: de la momentul de servire a mesei, până la momentele de învățare coordonate de copii. Își stabilesc singuri proiectul la care lucrează, calculează materialele de care au nevoie și le caută în spațiul de lucru sau le inventează, își distribuie roluri și își administrează timpul.
„Nu există o separare bruscă între momentele de joacă și cele de cunoaștere și toate materiile abordate în ziua, săptămâna, perioada respectivă sunt stabilite în funcție de tema generală studiată. De exemplu, în această perioadă vorbim despre tradiții și obiceiuri, iar aceste teme se vor regăsi și la matematică, și la cunoașterea mediului, și la educație pentru societate. Copiii au momente când lucrează cu colegii de vârsta lor, dar și momente în care lucrează la proiecte comune, în cadrul cărora nu contează vârsta”, mai spune co-fondatoarea grădiniței.
Programa națională de învățare este respectată, dar modul de implementare este experiențial. Copiii sunt provocați să descopere lucrurile despre care învață prin experimente, proiecte sau construindu-și singuri materialul didactic, folosind instrumente precum fierăstraie, bormașini, pistoale de lipit, șuruburi, dar și materiale tradiționale precum foi, creioane și carioci.
„Tehnologia ne înconjoară, fie că vrem sau nu, însă cheia stă în echilibru. A le refuza complet copiilor accesul la tehnologie este la fel de nociv și dezechilibrat cu a le da laptop-ul în brațe 12 ore/zi. De aceea, grădinița promovează administrarea echilibrată a tehnologiei. Asta înseamnă că ei vor primi educație atât pentru dezvoltarea abilităților sociale, motrice și cognitive, cât și pentru creșterea creativității, cunoașterii de sine și încurajarea curiozității”, spun inițiatorii proiectului.
IKEDOO Institute, cărămidă la temelia grădiniței
Echipa grădiniței, formată din antreprenori și oameni din educație și tehnologie, pune accent pe curiozitate, nu pe memorarea informației în ideea că indiferent cum va arăta viitorul, adultul care și-a păstrat curiozitatea copilului va avea succes. Dacă unele dintre aceste idei vi se par cunoscute, poate că le-ați auzit în timpul unuia dintre proiectele fostului IKEDOO Institute.
„Suntem diferiți ca background, iar asta face ca echipa, formată din Vlad Andrei, Mădălina Marinescu, Maria Varvaroi, Dumitrița Roșca și Emma Vidaeff, să fie specializată în mai multe domenii și să acopere, astfel, necesitățile de know-how ale grădiniței. Ne leagă entuziasmul și dorința permanentă de învățare. Experiența comună care ne-a reunit a fost IKEDOO, un proiect de explorare și descoperire a programelor educaționale pentru copii, care, prin cursurile create de-a lungul timpului, a avut impact asupra unui număr de 3.000 de copii”.
Vlad Andrei, CEO-ul start-up-ului, are o experiență de peste 10 ani în antreprenoriat, în special în zona programelor educaționale. În urmă cu 4 ani, a cofondat IKEDOO și se specializează, în permanență, în management, management financiar și strategie de marketing. Mădălina Marinescu, psiholog, formator și terapeut, are o experiență de 10 ani în lucrul cu grupuri de copii din diferite medii sociale. Maria Varvaroi este pasionată de inovație și de tot ce apare nou în lumea educației copiilor. Dumitrița Roșca a condus, timp de 15 ani, o instituție de învățământ privată. Emma Vidaeff a lucrat în vânzări și în Customer Relationship Management timp de 8 ani.
„Proiectul Teko Kindergarten a început să se materializeze în mai 2015, dar, la nivel de plan, intenție și dorință, el a existat de ceva timp în gândul și în sufletul fiecăruia dintre noi, fondatorii grădiniței. Cum echipa din spatele Teko Kindergarten a creat și a implementat și alte programe educaționale pentru copii, dorința de a deschide o grădiniță a venit natural. Totodată, grădinița are un impact mai mare asupra copiilor decât un curs care, de exemplu, are o frecvență săptămânală și o durată de 2 ore”, spune Mădălina Marinescu.
În elaborarea noului concept, fondatorii au luat în calcul descoperirile de bază din psihologia educației, teoriile lui Jean Piaget, Lev Vîgotski, Jerome Seymour Bruner, dar și descoperirile recente care vorbesc despre educația STEAM (Science, Technology, Engineering, Matematics, and Arts) și despre beneficiile utilizării tehnologiei în procesul educațional pentru a susține dezvoltarea abilităților solicitate de piața de muncă a secolului al XXI-lea.
Pentru a-și însuși conceptul, educatorii parcurg un training amplu de formare și sunt incluși apoi într-un program de mentorat, care presupune multe ședințe de observare, feedback, stabilire de obiective și planuri de atingere a acestor obiective, mai spune Mădălina Marinescu.
Nici spațiul grădiniței nu arată chiar așa cum ne-am obișnuit. Designul este simplu și minimalist, mobilierul puțin și ușor de mutat. „Suntem de acord cu studiile care au dovedit că încărcarea pereților cu personaje și floricele scad capacitatea copilului de a se concentra. Am păstrat ocuparea cu mobilă a încăperilor la minimum și le dăm ocazia copiilor să-și construiască propriul mediu”.
Copiii se pot juca în interior, dar mai ales afară, chiar și în zilele în care soarele nu strălucește. „Locul de joacă exterior este un proiect viu ce se află în continuă schimbare. Am folosit cele 4 ingrediente esențiale: o diversitate de spații, elemente cu mai multe utilizări, părți libere și design care să țină cont de anotimpuri”. Pentru părinții grijulii, educatorii au pus la punct o platformă online simplu de accesat de pe mobil sau de pe desktop. În fiecare zi găsesc acolo rapoarte privind activitățile copiilor și surprind în fotografii momentele importante ale zilei.
La finalul anilor petrecuți în grădiniță, ajunși la școală, copiii vor fi veseli, curioși, încrezători în forțele lor și cu un bagaj de cunoștințe vast, spun educatorii. Și asta pentru că experiența de învățare va fi percepută ca una plăcută. Ar urma să fie copii cu inițiativă, activi în procesarea informației, capabili să lucreze individual, dar și în echipă. „Sunt cei care vor aduce schimbarea în sala de curs, prin solicitările pertinente de furnizare a informației în felul în care ei o pot procesa cel mai bine”.