De la ce vârstă putem preda antreprenoriat copiilor?
KEN Academy este un program complex de educație antreprenorială și financiară, dedicat copiilor cu vârste între 7 și 13 ani. Cursurile urmăresc să le consolideze copiilor spiritul de inițiativă și încrederea că au capacitatea de a dezvolta proiecte de antreprenoriat, de a face ceea ce visează. Ideea a apărut în septembrie 2012, iar primele grupe au fost lansate în ianuarie 2013. „KEN Academy a apărut ca un vis pentru copiii noștri, un vis în care am crezut ș caruia i-am dat viață‟, spune Carmen Iorgulescu, Coordonatorul programului.
Cursurile
Astfel, în cadrul KEN Academy copiii sunt expuși cât mai mult la o învățare experiențială și aplicată. De altfel, studiile arată că singurul mod de a face o informație memorabila este să o legi de experiență. De aceea, structura programului este un melanj între dobândirea de cunoștințe și dezvoltarea intrinseca a unor abilități și atitudini antreprenoriale (mindset).
În cadrul programului există mai multe cursuri: KEN Money – educație financiară, un curs scurt (1 lună); KEN Start – bazele antreprenoriatului, un curs mediu (3 luni); Business Summer CAMP – tabere de vară de o săptămână; KEN Academy – cel mai amplu și complex program de educație financiară și antreprenoriala care conduce la crearea unor obișnuințe pentru copil (programul se întinde pe o durata de 1 an școlar). Mai există și KEN Business Incubator, un incubator de afaceri, un traseu de învățare creat pentru a-i duce pe participanți de la o idee la o afacere funcțională. În cadrul acestuia, copiii vin cu propriile idei și, cu sprijinul unui Business Angel (mentor), fac ca visul lor să devină realitate. De altfel, întreaga curriculă KEN este gamificată. Există sesiuni de curs în care copiii dobândesc diverse concepte prin activități dinamice, de tip joc. Vizitează companii de diverse dimensiuni: mari (de tip corporație), dar și mai mici sau aflate la început de drum sau lansate de tineri antreprenori. Aceste vizite ajută copiii în înțelegerea proceselor dintr-o organizație.
De asemenea, lunar, copiii organizează “mici afaceri” concretizate prin evenimente de vânzare. Este vorba despre “a juca direct pe teren”: copiii trec de la “joc” la experimentarea concretă, “prin joacă” a unor proiecte de construcție a propriilor afaceri. Ei își definesc, realizează și promovează produsele, iar apoi le vând în cadrul unui eveniment de vânzare real: în cadrul centrelor comerciale, târguri de vânzare etc. Ei intră în contact cu piața și clientul real, învață despre valoarea muncii în echipă, înțeleg importanța de a face ceva cu bucurie, înțeleg că banii se obțin prin muncă, ce înseamnă să nu te blochezi în problemeci sa cauti solutii etc. Pentru grupele avansate, această componentă a programului funcționează ca un “incubator”, unde KEN Academy vine cu suport pe “project management”. Cele mai bune afaceri sunt încurajate și dezvoltate.
Cunoștințe, dar și abilități
În final, în cadrul programului, copilului îi sunt consolidate spiritul de inițiativă și încrederea că are capacitatea de a dezvolta proiecte de antreprenoriat prin dezvoltarea abilităților de comunicare, negociere, vânzare, lucru în echipă, jurnalul banilor, fișă de venituri și cheltuieli, gândire analitică, gândire creativă, dar și identificarea și consolidarea talentului nativ. În plus, ei învață și despre o serie de instrumente consacrate de business.
„Cursul îi ajută să se auto-cunoască, să știe ce le place, la ce sunt buni și, totodată, să înțeleagă și să accepte calitățile și «defectele» celorlalți, putând astfel să lucreze în echipe funcționale. Sistemul formal de învățământ susține mult performanța individuală, însă acest lucru nu garantează performanța în echipă‟, mai spune Carmen Iorgulescu. În plus, copiii își creează un set de obișnuințe, care îi vor ajuta în viață, indiferent ce vor alege să facă, dacă vor deveni antreprenori, free-lanceri sau intraprenori în cadrul unor organizații. Mai exact, ei vor putea alege ce să facă prin prisma lucrurilor care le plac sau la care sunt buni, vor ști să lucreze în echipe, să se prezinte, să gândească strategic, să găsească soluții, să inoveze.
Din ianuarie 2013 până în prezent în cadrul KEN Academy au fost instruiți per total circa 2.400-2.500 de copii, în programe diferite. Costurile sunt, de asemenea, diferite, în funcție de program. De exemplu, Business Summer Camp cu o durată de o săptămână este 1.500 lei, în timp ce programele educaționale în jur de 450 lei pe lună pentru 9 ore de curs.
De ce educație antreprenorială?
- spiritul antreprenorial este vital într-o piață a muncii imprevizibilă;
- în antreprenoriat, vorbim despre abilități folosite în viața de zi cu zi (și pe care sistemul tradițional de educație nu le abordează): gândire laterală orientată pe soluții și nu pe memorare; încrederea în forțele proprii și autoevaluare, curajul de a ne asuma și dezvolta proiecte ce aduc plusvaloare, abilitățile de comunicare, vânzare și marketing (brand personal etc);
- antreprenoriatul este o formă de educație multi-disciplinară; pentru a rezolva probleme de afaceri folosești cunoștințe lingvistice, de matematică și de arte;
- antreprenoriatul îi învață pe copii să lucreze împreună: cu colegii din echipă, dar și cu clienții;
- crește responsabilitatea financiară și socială a copiilor: învață să ia decizii pe plan financiar, descoperă valoarea banilor;
- învață că a face o afacere este un joc distractiv.
De ce de la o vârstă așa fragedă?
- pentru că acum copiii pot învăța limba „antreprenoriatului” natural, ca pe o limbă străină pe care o vor vorbi cursiv, „nativ” la vârsta adultă;
- pentru că la această vârstă copiii au timpul necesar și interesul pentru a se implica în astfel de activități educaționale, situație care se va schimba odată cu anii de liceu;
- pentru că este mult mai ușor și sănătos să creezi obișnuințe sănătoase de la început, decât să remediezi ceva la o vârstă înaintă.