Începe școala: Nu te panica, pregătește-te!
Ca adulți tindem să subestimăm fricile pe care copiii noștri le pot simți odată cu apropierea școlii. Ce-ar fi să ne amintim lipsa de chef de luni dimineața și să ne închipuim cu ce stare de spirit am reveni la muncă după trei luni de concediu? Chiar și dacă reușim să facem acest exercițiu de imaginație, vom fi departe de sentimentele cu care un copil de 6, 8 sau 11 ani se pregătește să reintre în "pielea" de școlar.
Situația e cu atât mai dificilă pentru cei care acum intră în clasa pregătitoare, ajung în clasa a V-a sau își schimbă școala. „Dacă merg pentru prima dată într-o şcoală, copiii au nevoie de ancore: să cunoască unii dintre viitorii colegi înainte de începerea propriu-zisă a şcolii, să petreacă timp împreună, să se joace cu ei. Acest lucru îi va linişti, iar ca să înveţe trebuie să nu aibă un nivel ridicat de anxietate. Lucrurile noi crează anxietate, mai ales pentru cei care în mod natural sunt mai anxioşi. În plus, trebuie să le spui dinainte ce se va întâmplă la şcoală, cum arată aceasta și ce se aşteaptă de la ei”, spune Miruna Pătraşcu, una dintre fondatoarele centrului de parenting Parentime.
Și American Psychological Association le recomandă părinților ca înainte de reînceperea școlii să repete rutina primei zile, să cunoască vecinătatea școlii și, eventual, copiii din zonă și din clasă și să discute cu copilul pentru a-i afla îngrijorările.„Șocul trezirii devreme poate fi redus dacă începeți rutina de somn înainte de prima săptămână de școală. Organizarea lucrurilor – ghiozdan, penar, cutia de mâncare sau banii- va ajuta, de asemenea, la trecerea peste prima dimineață. Parcurgerea drumului până la școală și vizitarea clasei va reduce teama de necunoscut. De asemenea, pachețelul sănătos, dar pe gustul copilului îl va ține plin de energie toată ziua”, se arată într-un articol postat pe site-ul organizației.
Stabilirea unor rutine este de mare ajutor, spune și Miruna Pătrașcu. Mai ales cea legată de trezirea și plecarea la școală. Aceasta dă de fapt tonul zilei, e contextul în care procesul de învățare are lor. De aceea, părinților li se recomandă să îi trimită mai devreme la culcare pe copii, astfel încât și ceasul de dimineață să poată fi fixat cu 30 de minute mai devreme. „Mulți copii vor să fie treziţi mai devreme ca să aibă timp să se joace și să îşi facă lucrurile în ritmul lor. Dacă sunt treziți mai devreme, ei dau mai mult randament decât dacă sunt grăbiţi să se îmbrace sau să mânânce ca să ajungă la timp la școală. E foarte important acest lucru, pentru că un copil are nevoie să fie relaxat când pleacă de acasă pentru a asimila apoi cunoștințele primite la școală.” De dorit ar fi ca elevul să ajungă la şcoală cu 10 minute înainte de începerea orelor, precizează Miruna Pătrașcu. „Dacă ajung mai devreme la școală, copiii au timp să se liniştească, să se conecteze la mediu, să se joace cu alţi copii”. Specialistul atrage atenția că responsabilitatea ajungerii la timp la școală nu revine copilului, ci părintelui, care trebuie să se asigure că îl trezește cu suficient de mult timp în avans.
În privința temelor, Miruna Pătrașcu crede că acestea ar trebui evitate în weekend și dacă trebuie totuși făcute, să fie făcute vinerea, dar nu înainte ca micuțul să se odihnească după ce se întoarce de la școală. „Copiii tind să amâne scrierea temelor fie pentru că au nevoie de o pauză, fie pentru că nu știu cum să le rezolve, fie pentru că își doresc să stea mai mult cu părinții lor, iar temele sunt văzute ca o modalitate de izolare – după ce că stă puţin cu familia, trebuie să mai stea singur şi ca să facă teme. E preferabil să fie în apropierea părinților când le fac, chiar să stea în bucătărie. N-au nevoie de un spațiu cu destinație specială, decât dacă ei solicită în mod expres asta”.
Specialistul mai spune că până la 12 ani timpul pentru joacă ar trebui să fie cel mai important. Un copil trebuie însă să aibă timp și pentru el însuși, pentru a sta cu părinții lui, cu prietenii, timp de stat degeaba și, desigur, timp academic, în care învață. „De obicei, părinţii şterg toate celelalte dimensiuni şi lasă doar timpul academic”.
8 SFATURI PENTRU O REVENIRE LA ȘCOALĂ MAI UȘOARĂ
- Acceptă faptul că este normal pentru orice copil să fie anxios în legătură cu începerea şcolii, chiar şi atunci când îi place mult.
- Începeţi să vorbiţi despre începerea şcolii din timp, chiar și cu o lună înainte.
- Încearcă să-i arăți partea pozitivă a începerii școlii: se întoarce la prieteni, la profesorii şi materiile favorite.
- Ascultă-i cu deschidere fricile şi preocupările, mai ales dacă urmează schimbări (de profesori, de ciclu, de şcoală).
- Aranjaţi spaţiul: biroul, locul pentru cărţi, spaţiul din dulap pentru hainele de şcoală. Vedeţi ce a funcţionat şi ce nu a funcţionat înainte, unde simte că are nevoie de îmbunătăţiri.
- Reîncepeţi rutina de somn şi mese din timpul şcolii cam cu 2 săptămâni înainte.
- Nu lasă anxietatea ta să „întunece” atmosfera. Este normal şi pentru părinţi să fie anxioşi în legătură cu reînceperea şcolii (cu program strâns, lecţii, certuri), dar depinde de tine ca părinte, în mare parte, să păstrezi atmosfera senină.
- Stabilește o activitate distractivă pentru prima zi de şcoală, pe care să o transformi într-un obicei (tradiție): ia-ţi o jumătate de zi liberă şi stai cu copilul după şcoală, luați împreună un mic dejun special sau faceți-vă o poză haioasă.