Studiu: Părinţii nu sunt de acord cu temele inutile şi învățarea pe de rost
Empatia (45%), comunicarea (30%) şi răbdarea (25%) sunt calitățile importante de care are nevoie un dascăl au răspuns părinţii. Pe de altă parte, abilitătile de care are nevoie copilul, esențiale în viața lui viitoare de adult, sunt, conform părinților chestionați în studiu: inteligenta emoțională (40%), abilități de relaționare cu ceilalti (30%), creativitate (26,7%), capacitatea de a lua decizii (26,7%) şi comunicare (22%).
Pentru dezvoltarea cât mai armonioasă a acestor abilități, de care în bună măsură este responsabil și sistemul de învățământ, părinții doresc îmbunatățite aspectele:
1. Remunerația profesorilor;
2. Deschiderea către activități extrașcolare;
3. Implicarea unor oameni care pot face cu pasiune profesia, renunțarea la competiția exagerata, axarea și pe nevoile și personalitatea fiecărui elev în parte;
4. Evitarea supraîncărcării copiilor cu teme inutile;
5. Învățarea pe de rost înlocuită cu învățarea logică, interconectată în echipe;
6. Rescrierea tuturor manualelor conform secolului 21, pentru mintea copiilor de acum. Manualele au rămas la nivelul anilor ’80, cu aceeași materie rigidă și inutilă, care nu face decât să îndepărteze copilul de școală;
7. Mai mult accent pe creativitate;
8. Mai mult accent pe ancorarea în realitate a cunoștințelor dobândite, mai mult accent pe simțul practic;
9. Libertatea de alegere, exprimare, mai puțină presiune, apropiere față de copii. Este nevoie de încurajarea creativitaății și personalității fiecărui copil;
10. Siguranța copiilor la școală;
11. Psiholog la fiecare clasă, sunt mulți copii;
12. Nu se încurajează exprimarea liberă a opiniilor, indiferent dacă sunt sau nu corecte. Reacția unor profesori în situații în care răspunsurile copiilor sunt greșite este nepotrivită;
13. Sistemul este de așa natură încât copiii trebuie să se conformeze unui tipar standard pentru "a fi acceptați" de profesori;
14. Nu se pune deloc accent pe dobândirea inteligenței emoționale, pe comunicarea inter-umană;
15. Ar trebui pus mai mult accent pe componenta vocațională, precum și evaluarea aptitudinilor native ale copiilor și canalizarea procesului de învățământ în funcție de acestea.
Gratuitatea şi diversivitatea materiilor, apreciate de părinţi
Sunt şi câteva aspecte pe care părinții le apreciază la sistemul învățământului de stat:
1. Gratuitatea;
2. Obligativitatea;
3. Diversitatea materiilor;
4. Acordarea de calificative în ciclul primar, în locul notelor;
5. Cadre didactice care se dăruiesc cu sufletul acestei meserii;
6. Incluziunea – diversitatea categoriilor sociale din care vin copiii;
7. Egalitate între elevi, tradiție, concursuri școlare;
8. Mediul eterogen;
9. Respectarea programei;
10. Disciplina.
Studiul a fost realizat în perioada octombrie – decembrie 2015, pe un eșantion de 200 de persoane, părinți cu vârste cuprinse între 20 și 60 de ani.