Cariera antreprenoriala a unui ONG
Din 2007, organizatia internationala non-profit NESst organizeaza in Romania proiectul "Competitia Intreprinderilor Sociale". Organizatia ofera asistenta tehnica si financiara ONG-urilor selectate din America Latina si din Europa Centrala, in vederea evaluarii, planificarii si dezvoltarii propriilor intreprinderi sociale. Proiectul a ajutat mai multe organizatii sa-si infiinteze o "intreprindere sociala". In primul an, peste 30 de ONG-uri au beneficiat de asistenta tehnica, iar cinci dintre ele si-au infiintat deja o astfel de "intreprindere".
Proiecte castigatoare
Asadar, cinci dintre organizatiile non-profit inscrise in competitie au primit sustinere tehnica si financiara pentru lansarea unei afaceri proprii. Asociatia pentru o Comunitate Solidara si Interventie Sociala (ACSIS) este una dintre castigatoarele a 8.000 de euro pentru proiectul "Atelier de jucarii textile". Proiectul incurajeaza mamele aflate in dificultate socio-economica, care sunt in pericolul de a-si abandona copiii, sa confectioneze jucarii educative din material textil, jucarii care implica relationarea adult – copil. De asemenea, ACSIS a primit sprijin pentru dezvoltarea si implementarea unei strategii adecvate pentru lansarea si extinderea afacerii. Parteneriatul cu NESst a contribuit la consolidarea performantei financiare a intreprinderii, precum si la cresterea impactului social al activitatilor desfasurate de asociatie. "Suportul NESst s-a concretizat si prin sprijinul informativ acordat in cadrul seminariilor sustinute pe teme de marketing si de branding pentru intreprinderile sociale, strategii de comunicare sau managementul performantei. De asemenea, NESst ne-a intermediat relatia cu o retea de oameni de afaceri si ne-a acordat sprijin pe partea de PR, comunicare externa si management financiar", a explicat Iuliana Vulpeanu, coordonatorul proiectului "Atelier de jucarii textile" al ACSIS.
O alta fundatie castigatoare a proiectului este Romanian Angel Appeal (RAA). Sub sigla First Bebe, aceasta ofera cursuri prenatale axate pe sanatatea mamei si copilului si pe suportul oferit partenerului de cuplu, precum si filme documentare pe suport DVD despre sarcina, nastere si ingrijirea copilului. Prin aceasta intreprindere sociala, RAA isi propune sa dezvolte o activitate aducatoare de venituri pentru ca autosustinerea proiectului sa devina posibila, precum si pentru continuarea campaniilor informative pentru sanatatea gravidei si a copilului.
Afacerea pentru care Fundatia "Noi Orizonturi" a primit suma de 8.000 de euro a constat in deschiderea unei cabane turistice. "Ajutorul NESst a fost mai mult pe partea de consultanta in elaborarea planului de afaceri, precum si a calendarului de implementare. Banii au fost investiti in totalitate in imbunatatirea conditiilor cabanei si reparatiilor acesteia. Potrivit Dianei O. Certan, Chief Operation Officer in cadrul fundatiei, afacerea va debuta la sfarsitul lunii noiembrie.
Un alt castigator al competitiei este Fundatia "Cartea Calatoare" care produce carte audio in format Daisy pentru persoanele cu deficiente de vedere si comercializeaza echipamentele pentru ascultarea acestor carti, numite cititoare Daisy. Fundatia a participat in cadrul competitiei NESst cu proiectul "Productie carte audio in format Daisy". Echipamentele sunt realizate de compania Humanware, fundatia fiind distribuitorul lor in Romania. "Chiar daca beneficiarii finali ai produselor sunt persoanele cu deficiente de vedere, piata noastra tinta este reprezentata de bibliotecile publice din Romania care, conform prevederilor legii 448/2006, au obligatia de a deschide standuri de carte in formate accesibile persoanelor cu deficiente de vedere si de citire", explica Mircea Bucur, presedinte Fundatia "Cartea Calatoare". Standardul Daisy nu este un format comercial de stocare a informatiei. El permite codificarea datelor pe care le contine, de aceea, este singurul acceptat de marile biblioteci ale lumii pentru distributia de carti audio.
ABN AMRO (actuala RBS) a sustinut acest tip de proiect in anul 2007. Pe langa suportul financiar acordat de 100.000 de euro, in aceasta initiativa au fost implicati si angajatii, in calitate de voluntari, pentru evaluarea studiilor de fezabilitate si a planurilor de afaceri propuse de organizatii. De asemenea, participantii au beneficiat si de asistenta financiara aditionala, precum si suport pentru program si sprijin tehnic din partea Agentiei Statelor Unite pentru Dezvoltare Internationala/World Learning for International Development – Programul de Consolidare a Societatii Civile din Romania (RCSSP).
Desi este un concept nou in tara noastra, Georgeta Bora, Sustainable Development Coordinator, RBS Bank, spune ca interesul ONG-urilor de a-si consolida independenta financiara este in crestere. Acest lucru este confirmat si de interesul mare al organizatiilor care au aplicat pentru prima editie a programului in 2007-2008 (peste 50 de organizatii). In alte tari, conceptul este mai dezvoltat, existand multe organizatii care contribuie la o societate mai echitabila din punct de vedere social si al protectiei mediului inconjurator. De exemplu, in Marea Britanie, exista un numar estimat de 62.000 de intreprinderi sociale cu o cifra de afaceri consolidata de aproape 30 de milioane de euro, conform unui studiu realizat in perioada 2005-2007.
Rezultate
Pana in prezent, ACSIS a reusit sa obtina un spatiu destinat atelierului, in cadrul caruia mamele isi pot desfasura activitatile de lucru manual. Un numar de 50 de mame au fost implicate in operatiunile de realizare a jucariilor, doua dintre ele fiind contractate pentru lucrul in cadrul atelierului. De asemenea, au fost angajati cate un responsabil de marketing si vanzari si unul de productie pentru jucariile realizate. Jucariile au fost promovate in cadrul evenimentelor la care ACSIS a participat, precum si in cadrul gradinitelor si scolilor primare. In plus, Iuliana Vulpeanu, coordonatorul proiectului "Atelier de jucarii textile" din cadrul ACSIS, spune ca asociatia a reusit sa vanda jucarii unor corporatii care au dorit sa le achizitioneze pentru copiii angajatilor lor. Jucariile au inceput sa fie promovate pe site-ul asociatiei, precum si in blogurile atelierului.
Dupa doi ani de la debutul proiectului First Bebe au fost instruite 843 de cupluri de tineri parinti pe parcursul a 275 de sesiuni de curs organizate. Din iulie 2008 s-au vandut pe site si in magazinele de specialitate 1.267 de DVD-uri ale primului documentar – "Jurnal de sarcina" si 435 DVD-uri cu cel de-al doilea documentar – "Nasterea". Echipa proiectului este formata dintr-un coordonator de proiect si unul financiar, un administrator de site, un asistent de proiect, un contabil, o echipa de 11 lectori si trei consultanti.
Pana la aceasta data, Fundatia "Cartea Calatoare" a reusit sa deschida standuri cu carte audio in format Daisy in 14 biblioteci publice din Romania. Veniturile totale obtinute din vanzarea produselor au fost de 20.175 RON, ceea ce se transpune in aproximativ 20% activitate autofinantata. "In cadrul indreprinderii sociale sunt angajate sase persoane, dintre care cinci cu jumatate de norma. De asemenea, mai lucram cu patru voluntari", explica Mircea Bucur, presedinte, Fundatia "Cartea Calatoare", structura echipei. Asadar, unele proiecte sunt in derulare, altele au deja doi ani de experienta in piata. Reprezentantul NESst Romania, Roxana Damaschin-Tecu, spune ca organizatia din care face parte evalueaza performanta fundatiilor in raport cu obiectivele financiare si misiunea pe care si le-au stabilit in planul de afaceri. "Ne implicam in sfatuirea, ghidarea lor, punerea in contact cu posibilii clienti si cu profesionistii din lumea de afaceri, le oferim traininguri, le monitorizam". In plus, reprezentantii organizatiei continua sprijinirea ONG-urilor pe o perioada de la trei la cinci ani.
Efectele crizei
Majoritatea proiectelor au fost afectate de actuala situatie economica. In cazul "Atelierului de jucarii textile" al ACSIS, mica afacere este afectata de criza financiara, prin faptul ca firmele nu mai sunt la fel de interesate de achizitia produselor fabricate in atelier. In plus, desi au fost contactati mai multi furnizori de materiale textile, in scopul sponsorizarii atelierului cu materiale, acestia nu au fost interesati de colaborare. Proiectele asociatiei beneficiaza insa de suportul financiar al: Asociatiei Medor – Elvetia, BRD – Groupe Societe Generale, Ambasadei Frantei in Romania, Fundatiei United Way Romania si Western Union Foundation.
Retragerea treptata a sponsorilor, reducerea numarului de cursanti inscrisi la trainingurile rezidentiale si scaderea vanzarilor de DVD-uri sunt doar cateva dintre efectele crizei economice resimtite si de coordonatorii proiectului First Bebe. Ca urmare a acestei situatii, s-a amanat producerea celui de-al treilea DVD si a fost scazut pretul de vanzare al primelor doua DVD-uri. Aceste masuri genereaza dificultati in autosustinerea proiectului.
Si proiectul cartilor Daisy a avut de suferit din cauza crizei, mai ales ca beneficiarii directi ai fundatiei sunt bibliotecile publice. "Unele biblioteci au primit un buget mai mic decat cel pentru anul 2008. In aceste conditii, bibliotecile publice platesc foarte greu cartile furnizate de noi". Pentru a-si atinge obiectivele propuse coordonatorii proiectului au gasit o finantare care sa permita fundatiei sa doneze bibliotecilor cititoarele Daisy. Cartile audio Daisy nu se pot asculta fara aceste cititoare si pretul unui singur cititor este de 1.400 de lei. Confruntata cu criza si mai ales cu lipsa de lichiditati, fundatia a trebuit sa apeleze si la alti sponsori si finantatori care sa sustina financiar proiectele pana se intorc banii pe produsele livrate acestor biblioteci. Presedintele Fundatiei "Cartea Calatoare", Mircea Bucur, este nemultumit din cauza piedicilor de care se loveste fundatia. Una dintre ele consta in lipsa subventiei din partea autoritatilor romane. In Occident si in alte tari dezvoltate, activitatea desfasurata de fundatie este subventionata partial de guverne. Reprezentantii fundatiei spera ca in doi ani sa convinga autoritatile romane sa faca acelasi lucru. O alta piedica in finantarea intreprinderii o constituie si modul descurajant de acces la finantarile nerambursabile europene la care contribuie si statul roman cu un anumit procent. "Desi contributia unui ONG la o astfel de finantare este foarte mica, intre 2 si 5 procente, faptul ca organizatia este obligata sa plateasca in avans TVA-ul din fonduri proprii bareaza total accesul la acest instrument de finantare", spune Mircea Bucur. Statul returneaza TVA-ul cheltuit in avans abia dupa doi ani de la lansarea proiectului si astfel contributia unui ONG se poate ridica, in functie de achizitiile realizate prin proiect, pana la 20-40 %.
Pe langa sprijinul NESst, in anul 2008, fundatia a beneficiat de suport financiar in valoare de 9.600 de dolari de la Ambasada SUA la Bucuresti prin intermediul "Democray Small Grant Program". In acest an, fundatia a castigat un grant in valoare de 63.395 de euro de la guvernele Islandei, Liechtensteinului si Norvegiei, prin Mecanismul Financiar al Spatiului Economic European, grant aflat in derulare.
O noua competitie
In acest an, in cadrul proiectului "Competitia Intreprinderilor Sociale" s-au inscris peste 20 de aplicatii. La finele competitiei, trei intreprinderi sociale vor fi premiate cu capital pentru start-up, in valoare de 10.000 de dolari, cu asistenta tehnica si consultanta in implementarea intreprinderii si cu granturi anuale, pentru dezvoltarea intreprinderii, timp de 3 – 5 ani. Competitia este finantata prin campania de strangere de fonduri organizata de NESst in randul profesionistilor industriei de Private Equity. Campania se numeste Private Equity Shares, iar Alpha Associates AG, ARGUS Capital Group Limited, CAG, European Investment Fund (EIF), KPMG, Royalton Partners sau Squire Sanders & Dempsey LLC sunt doar cateva dintre companiile care s-au implicat in acest demers.