Economia circulară, tot mai importantă pentru companii
Respondenții estimează că cea mai mare creștere în adoptarea modelului de economie circulară va veni din sectorul tehnologic, în special al electronicelor, precum computere și telefoane mobile, deoarece programele de take-back și de reutilizare sunt mai ușor de integrat în această industrie.
Potrivit analizei, 3 din 5 organizații implementează principii ale economiei circulare în cel puțin o linie de produse sau servicii oferite. Totuși, puține companii ies în evidență ca lideri. Producătorul de mochete Interface (21%) și producătorul de haine Patagonia (16%) au fost singurele companii menționate fără nici un alt indiciu, când intervievații au fost rugați să nominalizeze companii la care se gândesc în contextul economiei circulare.
Logistica, element esențial în economia circulară durabilă
Astfel, 97% dintre respondenți cred că logistica este ori foarte importantă (87%) ori oarecum importantă (10%) în tranziția către o economie circulară.
Astfel, companiile de logistică pot oferi clienților valoare adăugată, stimulând o participare ridicată în economia circulară prin implementarea unui model simplu de take-back. Clientul poate preda comerciantului un produs vechi atunci când cumpără un altul nou din aceeași categorie.
„La UPS, ne folosim de expertiza în logistică pentru a facilita implementarea economiei circulare,” declară Ed Rogers, senior director pentru sustenabilitate globală la UPS. „UPS lucrează îndeaproape cu clienții săi pentru a implementa un sistem de take-back fără probleme, care include ambalări inteligente, servicii de ridicări și etichete de transport preplătite pentru retur. Împreună, acestea ajută în procesul de logistică inversă (abordarea fluxului și depozitării inverse, care se nasc la punctul de consum), necesară pentru o economie circulară de succes.”
Strategii de business raţionale
Studiul mai arată că, pentru adoptarea conceptului de economie circulară, afacerile trebuie să identifice problemele deja existente și să adopte rațiuni de business, generând cerere pe piață prin stimulente precum costuri și confort.
Cea mai mare barieră în implementarea unei economii circulare globale eficiente este lipsa unei motivații de business. Alte obstacole identificate care au reieşit din studiu au fost:
• Costurile logistice pentru recuperarea bunurilor folosite (36%)
• Lipsa înțelegerii/educației în lidership-ul executiv (36%)
• Lipsa înțelegerii/educației în rândul consumatorilor (36%)
• Prioritizarea altor obiective de business (30%)
Crearea cererii în piață va fi esențială în adoptarea la scară largă a principilor economiei circulare. 26% dintre respondenți spun că cererea consumatorului pentru produse recuperabile, reciclabile sau recondiționabile este cel mai important factor în procesul de adopție.
Reduceri de costuri și proximitate
Potrivit studiului, atât clienții business, cât și consumatorii sunt motivați de aceiași factori: reduceri de costuri și proximitate. Respondenții cred că cele mai bune modalități de a asigura recuperarea produselor de consum sau a componentelor și materialelor la finalul ciclului de utilizare și repunerea acestora în circuit includ:
• Reduceri sub forma banilor înapoi (56%)
• Posibilitatea de a returna un produs la un magazin în proximitate (47%)
• Posibilitatea de a returna gratuit un produs (42%)
• Discount-uri pentru viitoarele achiziții (40%)
Respondenții au observat că cele mai bune modalități de incentivare (recompensarea non-financiară a partenerilor) pentru a asigura recuperarea produselor industriale (B2B) sau a componentelor și materialelor la finalul ciclului de utilizare și repunerea acestora în circuit includ:
• Recuperarea fizică a produselor de către producător sau distribuitor (59%)
• Ambalarea inteligentă a pachetelor și un serviciu de ridicare al acestora (51%)
• Recondiționarea produsului de către producător și repunerea acestuia în uz (48%)
• Discount-uri pentru viitoarele achiziții (38%)
• Reduceri sub forma banilor înapoi (34%)
Economia circulară este o alternativă a economiei liniare tradiționale (facem-folosim-aruncăm) în care resursele sunt utilizate la potențialul lor maxim, pentru ca în final să recuperăm și să regenerăm produse și materiale.
Ediţia 2016 a sondajului, la care au participat 423 de respondenți din cadrul GreenBiz Intelligence Panel, a fost realizat în decembrie 2015.