Puterea retelelor sociale
Campania „Viitorul copiilor incepe la scoala“ derulata de UNICEF a fost gandita din start cu o componenta puternica de social media. Reprezentantii organizatiei spun ca scopul lor a fost de a transmite mesajele catre un public mai tanar, care petrece mult timp online.
In plus, utilizand acest canal, actiunea a avut o abordare mai personala si a putut interactiona si masura gradul de implicare al publicului. Pagina de Facebook „Sustine UNICEF“ a gazduit o miniserie de interviuri video care au ilustrat in detaliu povestea lui Ion, unul dintre beneficiarii campaniei de strangere de fonduri.
O alta componenta a fost realizarea unui microsite care a sustinut donatiile online si a avut rolul de a creste gradul de constientizare a publicului in ceea ce priveste importanta educatiei in viata unui copil. Noutatea a constat in folosirea canalului online in comunicare si actiunea de strangere de fonduri, care s-a desfasurat printr-un sistem de plata transparent. Campania a fost sustinuta de Gheorghe Hagi si Andreea Marin Banica, ambasadori ai Bunavointei pentru UNICEF, bloggeri si vedete, care au publicat pe blogurile lor povesti despre modul in care scoala le-a influentat viata si au indemnat publicul sa doneze.
Campania in cifre
Site-ul campaniei a avut aproape 15 000 de vizitatori unici, intr-o singura luna. La finalul ei, pagina de Facebook avea aproximativ 30 000 de fani, iar in prezent numara in jur de 50 000. Au fost fani care si-au schimbat poza de profil cu cea a actiunii. Fiecare postare a avut sute de like-uri si comentarii. Miniseria de filmulete despre Ion a avut aproximativ 200 000 de impresii. La finalul campaniei, 27 de povesti au fost scrise de catre bloggeri si vedete, povesti ce au adunat 190 000 de impresii si 100 000 de vizite unice. Conform Zelist, intr-o saptamana, in presa au fost 52 de aparitii despre campanie, 34 pe bloguri, 64 pe Twitter si opt aparitii in comentarii.
Curatenie prin retelele sociale
Desi campania „Let’s Do It, Romania!“ a fost promovata in toate mediile, nu doar in cel online, totusi, acesta din urma a fost cu siguranta punctul de pornire destul de energic si util care a facut ca mesajul proiectului sa se duca departe. Totul a inceput cu un cont de Twitter, un profil de Facebook, ulterior o „cauza“ pe Facebook. „Cu trecerea timpului, ne-am dat seama ca putem ajunge la tot mai multi oameni cu ajutorul altor instrumente, asa ca ne-am marit reteaua «owned media» cu un blog, un site pe care actualizam informatii in timp real, conturi de Youtube, LinkedIn, Trilulilu, Dailymotion, Picassa si o platforma de newsletter“ isi aminteste Anamaria Hancu, coordonator echipa de comunicare „Let’s Do It, Romania!“.
Reguli de promovare a unei actiuni in retelele sociale
1. Inainte de a incepe o campanie, organizatia trebuie sa cunoasca publicul-tinta si canalele prin care se ajunge mai eficient la el, care sunt costurile si resursele, dar si utilizarea elementului de inovatie.
2. Daca nu ai cont pe social media, nu existi. Totusi, prezenta in acest mediu nu garanteaza succesul. „E nevoie sa fii mereu in miscare, mereu cu noutati, sa interactionezi cu publicul, sa ii implici in actiunile tale, sa le ceri parerea, sa ii faci sa se simta parte din echipa“ explica Anamaria Hancu („Let's Do It, Romania!“).
3. Organizatiile trebuie sa tina pasul cu nevoia tot mai mare a voluntarilor, care vor sa-si ocupe timpul liber facand bine comunitatii. Social media este un mediu in care iti faci mesajul cunoscut.
4. Orice campanie derulata in mediile de comunicare trebuie sa fie transparenta. De la inceput pana la sfarsit.
5. Unele organizatii monologheaza, in loc sa dialogheze, ele presupun ca un like pe Facebook inseamna implicare in campanie. Daca cineva este interesat de campania ta, va da like fara sa il santajezi emotional.
Succes umanitar prin efort supraomenesc
La nici 4 ani, Eva Maria a fost diagnosticata cu leucemie. Diagnosticul a venit cu trei zile inainte de ziua ei de nastere, pe 27 ianuarie. De atunci a fost internata in spital pentru tratament. 60.000 de euro era suma necesara spitalizarii in strainatate la acea data, bani de care familia nu dispunea. La auzul vestii, tot mai multe persoane au inceput sa se implice fie prin sprijin material, fie prin meseria pe care o are fiecare. Chiar si o televiziune locala din Montpellier, Franta a prezentat un moment umanitar initiat pentru Eva. Astfel, in ultima zi din luna februarie s-au strans in cont 168 000 de euro, iar la inceputul lunii martie, micuta a plecat spre o clinica din Germania.
Campanie Eva Maria: social media a adus un val consistent de mesaje si donatii
1.Plata prin „paypal“ a fost activata si butonul a fost pus pe site de o persoana de pe Twitter.
2.De ziua Evei, pe 27 ianuarie, prin Twitter mesajul campaniei s-a dus catre cateva mii de oameni. 4-5 dintre bloggerii care au transmis mesajul aveau peste 3-4000 de follower-i.
3.Cineva de pe Twitter a creat twibbon-ul (aplicatie web cu ajutorul careia poti sustine o cauza) pentru doua retele sociale si a fost preluat imediat de alti internauti. Drept urmare, miercuri, 26 ianuarie, in cont erau doar 30 000 de euro, iar luni 31 ianuarie se stransesera 87 000 de euro.
4.Pe 3 februarie freelancer-ul Ruxandra Predescu scria pe blogul ei ca s-a atins un „record de generozitate“, erau deja aproape 130 000 de euro stransi in cont.
Theodora Pislaru, mama unei fetite din clasa Alexandrei Grigorescu, care lucreaza in domeniul comunicarii, este una dintre persoanele care s-a implicat in promovarea cauzei. „Campania nu a fost organizata sau condusa de cineva. Campania a fost realizata de multi oameni buni, care nu se cunosc, si care, la randul lor, au adus alti oameni buni, si tot asa. Indiferent de modul in care au aflat despre Eva, oamenii au fost extrem de receptivi si s-au transformat automat in endorsers ai acestei cauze“ spune ea.
Daca ar fi sa vorbim in termeni de comunicare, campania a insemnat o serie de aparitii in presa scrisa si audio-video, pe bloguri, Facebook si Twitter. Au fost multe mailuri virale si sprijin din partea personalitatilor din lumea publica. Au fost fundatii care s-au implicat si oameni care s-au rugat si au transmis toate gandurile lor bune.
Stop cancer la san
Compania Avon este cunoscuta inca din 2008 pentru campaniile sale impotriva cancerului de san, cand a pus bazele blogului avonspaceblog.ro. Feedback-ul primit a fost atat de bun incat, reprezentantii organizatiei au hotarat ca social media este un bun prilej de promovare a campaniei. „Pe Facebook am aparut in 2009 si cum era de asteptat, desi campania avea o notorietate foarte buna in general (7 din 10 femei stiau de campanie), nu se crease o legatura cu publicul nostru, care abia afla ce sunt retelele sociale. Din 2010 numarul fanilor a crescut considerabil, acum avand 2700 de fani cu care comunicam saptamanal“, spune Mihaela Nita, Corporate Social Responsibility Coordinator, Avon Romania.
In aceasta campanie, social media a adus un plus de valoare pentru ca ii adauga componenta umana si ajuta la formarea unor comunitati si solidaritati. „Mai este si aspectul bugetelor: social media este mai ieftina decat o campanie clasica, ceea ce e un mare punct in plus pentru campaniile sociale, care in general se desfasoara cu bugete reduse“ mai adauga ea. In cifre, campania a insemnat 2700 de fani pe Facebook, 12 000 de femei care si-au facut aplicatia „Promit“, 400 000 de vizite pe site in perioada 26 septembrie – 26 octombrie, 1500 de fotografii „urcate“ in Galeria promisiunilor si doua milioane de femei care au vazut testimonialele supravietuitoarelor de cancer la san pe TV.