RECICLAREA a doua sansa
IMPLICAREA COMPANIILOR
Din 2007, Vodafone Romania a lansat "Programul national de reciclare a telefoanelor mobile si a accesoriilor", prin intermediul caruia colecteaza de la toti utilizatorii de telefonie mobila din Romania, in scopul reciclarii, mobile si accesorii, indiferent de starea de functionare a acestora, in punctele special amenajate din toate magazinele sale din tara. Este un program permanent, iar anul acesta a fost dezvoltat, impreuna cu un concurs online de fotografie pe teme de mediu. "In cadrul programului national de reciclare, am instalat puncte de colectare in toate magazinele Vodafone din tara, unde toti cei care doresc sa recicleze un telefon vechi il pot aduce, indiferent de reteaua ai carei clienti sunt", spune Angela Galeta, Senior Project Manager Corporate Responsibility Vodafone Romania.
Din rezultatele primilor doi ani de desfasurare a programului (martie 2007 – martie 2009) reiese ca au fost colectate si reciclate doua tone de telefoane si accesorii, reprezentand un numar total de peste 8.000 de terminale si 470 de kg de accesorii. Din numarul total, 48% au fost reconditionate pentru a fi reutilizate in tari in curs de dezvoltare. Restul au fost dezmembrate, iar materialele componente au fost recuperate si refolosite pentru fabricarea de echipamente noi.
Periodic, telefoanele si accesoriile colectate in magazine sunt trimise catre un punct de colectare central, de unde sunt preluate de partenerul programului, Regenersis.
Compania incearca sa-si implice proprii angajati in actiuni de reciclare a electronicelor. Drept urmare, in luna martie a anului 2006, organizatia a lansat programul intern pentru angajati – "Saptamana reciclarii telefoanelor mobile". Pana in prezent, prin campania de colectare, s-au adunat 2.400 de telefoane vechi si numeroase accesorii. Programul a devenit o traditie, fiind reluat in fiecare an. "Credem ca importanta intr-un asemenea proiect, pentru obtinerea de rezultate pe termen lung, este componenta educationala si nu cea de recompensare imediata. De aceea, am ales sa accentuam latura educativa, promovand importanta unui astfel de gest ca o contributie importanta la protejarea mediului inconjurator, ceea ce poate conduce la o schimbare pozitiva de atitudine si la rezultate vizibile in viitor", e de parere Angela Galeta.
Intreaga suma provenita din reciclare este donata proiectelor de mediu. Anul trecut, suma obtinuta, de 4.000 de euro, a fost completata de companie pana la 10.000 de euro si a fost donata proiectului "Saptamana mobilitatii europene", derulat de Fundatia pentru Parteneriat din Miercurea Ciuc.
Anul acesta, banii stransi din reciclarea telefoanelor, 5.000 de euro, au fost donati Fundatiei Viitor Plus pentru programul "Adopta un copac!" prin care vor fi plantati 500 de copaci si apoi ingrijiti pentru a ajunge la maturitate. In acest proiect, se pot implica si angajatii care vor putea adopta un copac pentru a-l ingriji.
"REDUC AMPRENTA DE CARBON"
O serie de companii producatoare de electronice si electrocasnice s-au implicat activ in campanii de tip buy back, mai exact inlocuirea produselor electrocasnice vechi cu electrocasnice eficiente energetic.
Electrolux este un astfel de exemplu. Compania a lansat, timp de o luna, la inceputul primaverii o campanie de tip buy back. Astfel, la predarea pentru reciclare a unui aparat electrocasnic vechi, oamenii au primit o reducere pentru achizitionarea oricarui echipament electrocasnic marca Electrolux, Zanussi sau AEG.
Compania explica si motivul pentru care a demarat aceasta campanie. Noile electrocasnice ajuta la economisirea banilor prin consumul mic de energie. De exemplu, prin inlocuirea unui frigider vechi de 10 ani cu un model nou, incadrat in clasa energetica A++, consumul de energie electrica poate fi redus cu pana la 60%, echivalentul a 800 de euro pe durata vietii aparatului electrocasnic.
Luna trecuta, Siemens si Bosch au lansat campania "Reduc amprenta de carbon – Fii eficient si economiseste", iar luna aceasta, in magazinele Praktiker se desfasoara campania promotionala de colectare selectiva a aparatelor invechite "Schimba-ti unealta veche cu una noua!", pentru achizitia de
scule electrice Bosch pentru mesterit.
"DACA S-A ARS, RECICLEAZA-L"
Acesta este sloganul Recolamp, organizatia autorizata de Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile sa gestioneze deseurile de surse de iluminat (becuri economice si tuburi fluorescente) si sa asigure reciclarea acestora in conditii de siguranta pentru mediu.
Asociatia, infiintata de Philips Romania, Osram Romania, GE Hungary ZRT si Narva, deruleaza campanii de constientizare si informare si trage un semnal de alarma privind gestionarea necorespunzatoare a acestui tip de deseu – daunator pentru mediu din cauza substantelor periculoase pe care le contine.
Si reprezentantii Asociatiei Romane pentru Reciclare – RoRec – impartasesc aceeasi parere. Iuliana Niculescu, PR&Communications in cadrul RoRec, afirma ca aparatura electrica si electronica are in componenta sa materiale periculoase precum plumb, mercur, arsen si cadmiu. Acestea, eliberate in aer, apa sau pamant au efecte daunatoare, pe termen lung, asupra hranei noastre, a apei si a aerului. Substantele toxice nu reprezinta o problema pentru cei care utilizeaza aparatele, insa pot provoca probleme mediului daca sunt aruncate laolalta cu alte materiale. Deseurile capata valoare atunci cand sunt reciclate corect. Dezasamblate si tratate conform standardelor de mediu, ele devin materie prima secundara. Acest lucru inseamna ca resursele naturale folosite pentru a produce diferite aparate sau echipamente sunt protejate si exploatate in cantitati reduse. Deseurile menajere colectate, depozitate si nereciclate au o contributie destul de mica (maximum 5% din totalul poluarii) la declansarea emisiilor de gaze cu efect de sera (GES), dar desfasurand actiuni de colectare, reutilizare, reciclare si valorificare putem contribui in mod activ la micsorarea procentului si la imbunatatirea calitatii vietii.
PARTENERIATE SI LEGI
Companiile sunt obligate prin lege sa nu abandoneze deseurile pe care le genereaza prin activitatea proprie si sa fie preocupate de mediul inconjurator. Ca sa se atinga acest obiectiv, s-au infiintat asociatiile nonprofit cu destinatie speciala. Fabricantii sau importatorii s-au inrolat liber, in functie de alegerea fiecaruia, in astfel de asociatii pe umerii carora s-a mutat responsabilitatea reciclarii. Sunt mai multe asociatii de acest fel in Romania. RoRec este una dintre ele si si-a asumat obligatia privind reciclarea DEEE.
Roxana Sunica, Marketing Manager in cadrul Recolamp, considera ca prin parteneriatul cu asociatia, companiile pot face dovada ca "deseurile de surse de lumina sunt gestionate corespunzator prin depozitarea lor selectiva si predarea catre asociatie". Organizatia pune la dispozitia agentilor economici interesati containere specializate si asigura ridicarea deseurilor acumulate. Toate aceste servicii sunt finantate integral de asociatie. In plus, Recolamp dezvolta impreuna cu organizatiile care doresc sa insufle si propriilor angajati un comportament responsabil campanii de comunicare interna. Acestia sunt incurajati sa aduca de acasa deseurile de echipamente electrice si electronice, inclusiv sursele de lumina, si sa le depuna in "Coltul verde" pe care asociatia il pune la dispozitie si il gestioneaza in parteneriat cu asociatia Eco Tic (www.coltverde.ro).
RECICLAREA IN CIFRE
La finele lui 2008, Recolamp colectase 160 de tone de deseuri de surse de lumina. Pana la data de 31 august a.c., organizatia a colectat 98 de tone. Insa, este foarte important de subliniat ca asociatia a incheiat anul 2008 cu 800 de locatii de colectare, iar in prezent exista 2.500.
In ceea ce priveste Asociatia RoRec, activitatile operationale s-au aflat in 2008 in prima etapa de organizare, avand ca rezultat direct cresterea de peste patru ori a cantitatilor DEEE colectate, fata de 2007. Pe masura extinderii diferitelor programe implementate de catre RoRec, ritmul de crestere ramane ridicat. Primul semestru al anului in curs arata cresterea de peste doua ori fata de aceeasi perioada din 2008, ceea ce permite estimarea unei activitati cu 220-250% mai mari in 2009 fata de intreg anul 2008.