Responsabilitatea la nivel individual
Green Office
Implicarea angajatilor in diferite proiecte derulate de companii, inclusiv cele de responsabilitate sociala, face parte din politica de resurse umane a organizatiei. Aceeasi politica se practica si in randul angajatilor Cosmote. In acest sens, a fost implementat un program de CSR intern, numit "Green Office". Prin el se urmareste educarea angajatilor pentru reducerea, reutilizarea si reciclarea resurselor precum hartia, plasticul, apa si energia. "Green Office" s-a nascut in urma cu circa un an, iar rezultatele obtinute pana in prezent sunt in linie cu tintele stabilite initial. La momentul lansarii, organizatia isi propunea sa reduca consumul de hartie cu 30% (echivalentul a 300 de copaci taiati) si sa recicleze 80% din hartia utilizata in birouri. Consumul de plastic urma si el sa fie redus cu 20%, in timp ce 40% din materialul plastic folosit (ambalaje si alte recipiente PET) urma sa fie reciclat. In ceea ce priveste energia electrica si apa, tintele companiei vizau un consum mai mic cu 15%, respectiv 10%, fata de momentul initial. Oficialii Cosmote se declara multumiti de rezultatele obtinute pana acum si analizeaza tintele de anul acesta ale programului.
In prima faza a proiectului, compania a asigurat training de specialitate pentru 700 de angajati din sediul central al companiei, din call center si din magazinele proprii din Bucuresti. De asemenea, in fiecare birou s-au instalat cosuri pentru colectarea selectiva a hartiei si a materialelor din plastic. Pentru motivarea participantilor, compania a organizat si cateva concursuri cu tema "verde" sau "reciclare". In paralel, organizatia a urmarit sa creasca implicarea sociala a angajatilor si prin intermediul unor activitati de voluntariat, care au vizat tot protejarea mediului inconjurator. Dintre acestea, cea mai de succes, ca numar de participanti, a fost o actiune de curatenie organizata in Padurea Cernica, in urma careia s-au strans doua tone de gunoaie.
Saptamana solidaritatii
Nici angajatii BRD nu au stat de-o parte. Ei s-au implicat voluntar in integrarea sociala a copiilor si tinerilor aflati in situatii dificile. Saptamana 15-21 iunie a fost declarata, in tot Grupul Societe Generale, "Saptamana Solidaritatii". Aceasta presupune ca angajatii din toate filialele grupului din intreaga lume sunt implicati in actiuni de voluntariat in sprijinul organizatiilor partenere, promovand in acest fel spiritul de solidaritate. In Romania, in saptamana amintita, toti angajatii au fost voluntari UNICEF, venind astfel in sprijinul milioanelor de copii defavorizati din lume. Misiunea companiei a fost sa convinga cat mai multi clienti si parteneri sa doneze in orice agentie BRD o suma de bani. Un alt program in care angajatii s-au implicat este "Schimba un Destin. Da valoare unei vieti". In cadrul acestuia, timp de un an de zile, incepand cu aprilie 2008, 1.040 de angajati ai BRD au donat lunar diferite sume de bani din salariu. Fondurile astfel adunate au fost dublate de o contributie a bancii, strangandu-se astfel 100.000 de euro.
Pentru selectia programelor care au fost finantate, compania a organizat o licitatie de proiecte catre ONG-urile care se ocupa de copii si tineri defavorizati din Bucuresti, Constanta, Cluj, Iasi si Timisoara. In urma selectiei, banca va sustine financiar, timp de un an, 10 programe, ajutand astfel peste 300 de persoane in dificultate. Oficialii BRD spun ca programul va continua.
Tu pentru comunitate
Orange, prin parteneriatul de lunga durata cu fundatia "Light into Europe" inceput din 2004, si-a propus sa faciliteze integrarea in societate a tinerilor cu dizabilitati senzoriale. In cadrul programului "Tu pentru comunitate", angajatii Orange au participat la diverse actiuni de voluntariat cum ar fi insotirea copiilor cu dizabilitati de vedere si de auz la teatru, la muzeu, in parc sau la petreceri de Craciun, Pasti sau 1 Iunie. Voluntarii Orange au avut ocazia sa urmeze si cursuri de limbaj mimico-gestual pentru a putea comunica mai usor cu copiii sau pentru a fi intermediari intre acestia si alte persoane. In luna septembrie, sapte voluntari impreuna cu sapte copii cu afectiuni senzoriale vor merge intr-o excursie in zona satelor sasesti, cu scopul de a-i familiariza pe cei mici cu natura. Un alt proiect de voluntariat care ii implica pe angajati este "Adept Work Camp", organizat impreuna cu fundatia Adept Transilvania cu care compania colaboreaza inca din anul 2005 pentru a proteja biodiversitatea si a incuraja dezvoltarea durabila din sudul Transilvaniei. In perioada verii, pe parcursul a patru weekenduri, cate o echipa formata din aproximativ 15 voluntari participa la diverse actiuni de voluntariat desfasurate in zona satelor sasesti: marcarea de trasee tematice pentru biciclete, construirea de podete pentru facilitarea accesului pe anumite trasee turistice, cositul, uscatul si stransul fanului, colectarea si procesarea fructelor si colectarea canepii. Adept Work Camp a demarat in 2007. De atunci, voluntarii au instalat cosuri de gunoi in apropierea obiectivelor de interes, au colectat deseuri si au marcat aproximativ 8-9 km din traseele care acopera toata zona Sighisoara -Tarnava Mare.
In afara de proiectele mai sus amintite, angajatii Orange au fost implicati si in actiuni de ajutorare a familiilor afectate de inundatiile de anul trecut din Maramures si Bucovina.
Compania de telefonie este preocupata si de impactul pe care il au angajatii asupra mediului inconjurator. Drept urmare, periodic, organizatia desfasoara campanii de informare pe Intranetul organizatiei sau in revista interna, despre modul in care angajatii pot proteja resursele naturale, prin gesturi simple: colectarea hartiei si a cartuselor de imprimanta in cutiile special amenajate in fiecare birou, inchiderea PC-urilor si a luminii la terminarea programului, mersul pe bicicleta etc.
Respect pentru viitor
Petrom este o alta companie care isi atrage angajatii in proiecte de responsabilitate. Inca de la lansarea platformei de responsabilitate sociala "Petrom: Respect pentru viitor", compania a definit, in acord cu strategia de business, principalele directii catre care se indreapta resursele si energia: mediu, educatie, comunitati si angajati. Compania a lansat in anul 2007 "Codul de conduita", un instrument prin care fiecare angajat este indrumat sa integreze valorile companiei la nivel personal. Pe langa programele adresate direct angajatilor ca principali beneficiari, responsabilitatea sociala presupune implicare si schimbare de atitudine. De aceea, toate proiectele de CSR desfasurate au implicat angajatii ca voluntari. Este vorba despre lucrari de reamenajare la cele cinci parcuri construite in cadrul programului "Parcurile viitorului", de constructia de case pentru oamenii afectati de inundatiile din Moldova, de impadurirea zonelor afectate de seceta sau inundatii din cadrul programului "Romania prinde Radacini", de donare de sange in cadrul programului "Doneaza sange. Doneaza viata!" sau de participarea la campania "Fii si tu Mos Craciun" pentru unul dintre cei 260 de copii din satul Slobozia Noua. Numarul angajatilor care s-au implicat in astfel de actiuni a crescut direct proportional cu entuziasmul oamenilor care au inteles ca prin propria contributie reusesc sa schimbe in bine vietile altora. Astfel, in ultimii trei ani, peste 1.500 de angajati Petrom s-au implicat in diverse actiuni din cadrul proiectelor de CSR.
Utilitatea programelor
Responsabilitatea sociala se afla in stransa legatura cu responsabilitatea morala fata de angajatii din companie. Pornind de la acest lucru, Bogdan Diaconu, PhD., Co-Executive, Sustainable & Responsible Management, e de parere ca, din pacate, in multe companii, programele de CSR constau in simple actiuni de fund raising, in activitati de voluntariat si traininguri plictisitoare. Majoritatea programelor de acest tip sfarsesc inainte de a incepe, deoarece nu sunt intemeiate pe o cunoastere a nevoilor si asteptarilor angajatilor, nu sunt motivate de o dorinta sincera de schimbare a conditiilor de lucru si a perspectivelor profesionale ale acestora sau vizeaza cauze care nu au nici o legatura cu aspiratiile angajatilor.
Motivarea angajatilor
Pentru ca o campanie interna de responsabilizare sa aiba sanse de reusita, firmele trebuie sa isi cunoasca angajatii, sa-i respecte si sa construiasca cu ei un raport egal, crede Bogdan Diaconu. Companiile trebuie sa descopere cai firesti de comunicare cu angajatii, astfel incat sa le cunoasca nevoile, abilitatile, valorile, aspiratiile profesionale, obiectivele de dezvoltare in cariera. Iar liderii trebuie sa invete sa transmita angajatilor mesajele si obiectivele companiei astfel incat sa fie intelese si asumate. Potrivit consultantului in CSR, pentru a-si atinge scopul, campaniile interne de responsabilizare trebuie construite pe o miza reala, inspirata de nevoile si aspiratiile angajatilor. Acestea trebuie sa vizeze probleme comunitare din proximitatea companiei, probleme legate de viata lor familiala, de valorile lor, de domeniul de activitate sau de profesia pentru care s-au pregatit. Pentru eficienta proiectelor, specialistul subliniaza importanta rolului liderilor din companii. Acestia trebuie sa le ofere angajatilor putere de decizie si roluri active, care sa ii stimuleze si sa le utilizeze abilitatile, care sa ii responsabilizeze si sa le mareasca stima de sine.
Fie ca angajatul e motivat de companie, fie ca nu, acesta trebuie sa inteleaga ca un comportament responsabil fata de mediu are efecte pozitive asupra societatii.