Voluntariatul – al doilea job
Voluntarul
Prin definitie, voluntarul este o persoana care lucreaza de bunavoie, din proprie initiativa, nesilit de nimeni, fara vreo pretentie financiara. Acest tip de comportament este adoptat si de angajatii din companii.
De exemplu, voluntarii de la compania de consultanta PricewaterhouseCoopers (PwC) s-au implicat activ in cazul Icai din cadrul proiectului „Fondul Special pentru Copii” – un fond de urgenta pentru copiii aflati in situatii deosebit de grave, derulat de Fundatia Principesa Margareta a Romaniei. Povestea spune ca Ica, o fata de 19 ani, isi creste singura cei noua frati mai mici, cu varste de la 4 la 17 ani. Mama lor a plecat in Italia in urma cu trei ani si a uitat de cei mici, iar Ica si-a asumat rolul de mama. Cei doi tati ai copiilor le trimit sporadic sume in jur de 150 de lei. Copiii traiesc din mila vecinilor cand nu reusesc sa stranga bani suficienti de mancare. Cu ajutorul meditatiilor primite din partea voluntarilor fundatiei, Ica a reusit sa intre prin examen la sectia de biologie a Facultatii de Agronomie din Bucuresti.
Fundatia sprijina de peste un an evolutia Icai, cu o bursa lunara pentru continuarea studiilor la facultate. Astfel, ea nu mai este nevoita sa lucreze si se poate dedica studiilor si cresterii fratilor mai mici.
„Observand nevoile familiei si dificultatile prin care trec, am propus companiei PwC un ajutor material pentru cazul Icai constand in renovarea apartamentului de trei camere cu tamplarie PVC si dotarea acestuia cu dulapuri si un birou, copiii neavand la vremea respectiva un loc pentru haine sau un birou pentru studiu”, spun reprezentantii Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei.
Compania a decis sa finanteze intreaga reconstructie a apartamentului (tamplarie, renovare baie, usi, mobilier nou), atat cu plata materialelor si a fortei de munca calificate, cat si prin voluntari din randul angajatilor mobilizati sa participe la reconstructie. Asa se face ca de Craciun, Ica si fratii sai s-au bucurat de un apartament decent, de primele lor dulapuri unde isi pot pune hainele si de birourile unde isi pot face temele.
Compania PwC nu este la prima colaborare cu fundatia. Organizatia se bazeaza in mare masura pe proiectele fundatiei intrucat nu are abilitatea si resursele necesare pentru identificarea proiectelor. In schimb, compania aduce „o pepiniera de colegi cu sufletul mare. De fapt asta este si motivatia”, spune unul dintre voluntarii PwC.
Copii de azi, modelele de maine
La finele anului 2009, Raiffeisen Bank isi implica angajatii in proiectul „Raiffeisen Comunitati”. Ceea ce a inceput ca un apel privind identificarea de proiecte si implicarea personala sub forma de voluntariat, s-a incheiat mai frumos decat si-au putut imagina chiar angajatii.
Din multimea de proiecte ale Fundatiei Principesa Margareta a Romaniei, compania a ales doua: „Atelierele Sperantei” si „O meserie, un viitor”. Unul dintre voluntarii bancii marturiseste ca la inceput nu stia prea multe despre proiectul in care urma sa se implice. Dar, lucrand cu copiii, tinerii si varstnicii gazduiti de Centrul Comunitar „Generatii”, a inteles ca modelele au un rol esential in viata. „La orice varsta, sa ai pe cineva care sa te ajute sa te autodepasesti sau macar sa iti doresti acest lucru conteaza enorm, fie ca e vorba despre copii aflati la inceput de drum si care au nevoie de cineva sa ii formeze, fie despre tineri pe care un mentor ii ajuta sa isi gaseasca o profesie pe masura sau de varstnici ce pot deveni ei insisi modele”, spune voluntarul.
„In anul 2009, am avut un numar de peste 350 de voluntari care s-au implicat in proiectele de voluntariat ale Fundatiei Vodafone Romania. Este impresionant sa vezi cum la fiecare proiect avem sute de aplicatii din partea angajatilor Vodafone, care doresc sa ajute oamenii aflati in nevoie”.
Cel mai amplu proiect de voluntariat pe care Fundatia Vodafone l-a desfasurat anul trecut a fost constructia locuintelor destinate familiilor defavorizate. Cu ajutorul voluntarilor Vodafone au fost ridicate si finisate 43 de locuinte din judetele Arges, Bihor, Cluj, Dolj, Neamt, Prahova, Timis si Suceava. „Am vazut colegi care au stat pe santier pana noaptea tarziu pentru a lucra cat mai mult la casele aflate in constructie”, povesteste Elena Serban, Director Fundatia Vodafone Romania.
Un alt proiect la care voluntarii Vodafone au raspuns in numar foarte mare a fost dedicat pacientilor cu boli incurabile in stadii avansate, aflati in grija Hospice Casa Sperantei – „Sa invingem durerea este greu, dar fara tine este imposibil”. Voluntarii companiei au cunoscut cativa copii de la Hospice Casa Sperantei din Brasov, au stat de vorba cu ei, i-au incurajat si le-au daruit cadouri de la Mos Craciun. Unii voluntari din call centere au vizitat orfelinate si au facut cadouri copiilor nevoiasi cu ocazia Sarbatorilor de Pasti cu propriile forte financiare. Alti colegi au insotit copiii nevoiasi de la gradinite la Gradina Zoologica din Bucuresti.
Cel mai recent proiect in care s-au implicat voluntarii Vodafone a avut loc in decembrie anul trecut: „Povesti de iarna” a fost destinat copiilor din centrele de plasament si din centrele de zi sustinute de fundatie. Au existat si voluntari care s-au transformat pentru cateva ore in actori si au citit copiilor povesti.
Lunar, voluntarii viziteaza batrani singuri, imobilizati la domiciliu sau izolati in azile si viziteaza copii din centrele de plasament sau familii nevoiase.
Un alt proiect dedicat copiilor este „Kids for Kids” (Copii pentru Copii) desfasurat de compania ECCO. Copiii au fost invitati sa doneze incaltamintea pe care nu o mai folosesc centrelor pentru copiii defavorizati. Parintii care aduc in magazinele ECCO incaltaminte veche de-a copiilor au primit o reducere de 15% la achizitionarea unei noi perechi de pantofi pentru copii. Alina Spanu, initiatoarea programului, a dorit ca prin intermediul campaniei sa imbunatateasca situatia, macar pentru o mica parte dintre copiii dezavantajati. S-au strans peste 200 de perechi de pantofi care au fost duse in doua orfelinate: din Cluj si din Bucuresti.
„Ceea ce am realizat noi prin aceasta actiune ar putea fi continuat de oricare dintre noi. Mi-am dat seama ca orice gest conteaza pentru acesti copii si nu numai. Nu exista «momentul oportun» pentru a face o actiune umanitara. Fiecare zi poate fi un prilej sa-i faci sa zambeasca”, spune Victor Tighinean, reprezentantul firmei ECCO.
Un mediu verde
Angajatii Ursus Breweries s-au implicat de-a lungul anilor in doua proiecte mari de responsabilitate sociala.
Primul dintre ele, „Milioane de oameni, milioane de copaci”, a avut ca baza necesitatea refacerii unui mediu inconjurator verde dupa mai multi ani de defrisari masive. La acest proiect, au participat ca voluntari peste 1.000 de angajati ai companiei in toate cele cinci orase in care organizatia isi desfasoara operatiunile (Bucuresti, Cluj, Timisoara, Buzau si Brasov).
Al doilea proiect este cel de ecologizare a Deltei Dunarii, derulat in parteneriat cu organizatii non-guvernamentale. El a avut ca obiective educarea si informarea comunitatilor locale si a turistilor in sensul protejarii zonei, colectarii, selectarii si reciclarii deseurilor din zona.
Marian Ene, Distribution Development Director, a luat parte la ambele actiuni mentionate anterior. „Delta este un loc special pentru mine deoarece este locul unde am crescut. Sotia mea s-a indragostit, evident, mai intai de mine, iar apoi si de Delta. In fiecare an, vizitam cu placere locurile dragi de aici si constatam cu regret ca turistii lasa in urma lor o multime de gunoaie. Dar, daca doar constatam si nu ne implicam, unde vom ajunge?”
Ca bucurestean adoptat, Marian pune mare pret pe o ora-doua petrecute in aer liber la sfarsit de saptamana. „Si cum nu toate parcurile arata asa cum imi doresc, m-am bucurat sa pot participa la plantarea de copaci. Daca macar o parte dintre noi am pune mai mult suflet in astfel de actiuni, zonele verzi din multe orase ar fi mai pline de viata.” El considera ca va mai trece ceva timp pana cand cultura colectiva in domeniul reciclarii va deveni pozitiva. „Atat in Delta, cat si in parcurile bucurestene, ne-au insotit o gramada de copii de la scolile din apropiere, precum si cei ai colegilor nostri. Au fost cei mai entuziasti participanti.”
Pasarea de Foc
In cadrul proiectului „Pasarea de Foc”, s-au implicat coregrafi straini si romani, artisti, dar si persoane al caror nume nu apar pe afise sau pe site-uri: voluntarii. Copiii si tinerii provenind din cele mai diferite medii sociale, de la copii din familii instarite si pana la orfani, fara aptitudini fizice deosebite, unii chiar cu dizabilitati, fara nici o experienta in acest domeniu, au reusit, sub indrumarea coregrafilor Royston Maldoom si Josef Eder, sa realizeze un spectacol remarcabil: „Pasarea de foc”, montat pe muzica lui Igor Stravinski. „In unele cazuri, voluntarii erau persoane angajate pentru o singura activitate, dar deveneau responsabili pentru mai multe, fara nici o pretentie financiara. De la portarul care deschidea poarta liceului cu zambetul pe buze, pana la medicul sau directorul unui centru, toti s-au implicat fara sa astepte sa fie rugati sa o faca. Ce i-a determinat sa actioneze intr-o perioada de criza financiara? Dorinta de a fi partasi la o minune. Fiecare dintre ei a avut un rol esential intr-un anumit moment, fiecare dintre ei a constituit veriga pentru a merge mai departe”, spune Alexandra Arnautu, Managing Partner in cadrul ifMagic si sustinatoarea proiectului. „In acele lungi ore peste program, in oboseala care ne zdrobea, ne redescopeream ca oameni si ne bucuram impreuna de o strangere de mana si un zambet. Redescoperisem acel ceva pe care nimeni si nimic nu-l poate distruge: sufletul nostru. Nu mai eram nici tineri, nici batrani, nici urati, nici frumosi, nici bogati, nici saraci…eram doar noi!”, mai adauga aceasta.
Ambasador FIFA-SOS
Lumea este familiarizata cu modelul de viata din cadrul SOS Satele Copiilor. Dar cei mai multi nu cunosc faptul ca celebrul fotbalist Gica Popescu este Ambasador FIFA-SOS Satele Copiilor Romania. Inca din 2005, acesta, impreuna cu fostii lui colegi de echipe de club si de nationala, a sustinut actiunile SOS. Munca lui de ambasador FIFA-SOS nu implica numai sprijin financiar, ci si ajutorul acordat oamenilor care formeaza echipa. Unul dintre lucrurile pe care fostul fotbalist le apreciaza la SOS este conceptul de „mama-sociala”. De ce? Pentru ca „este o munca titanica sa fii mama nu a unuia sau a doi copii, ci a cinci, sase, uneori chiar si mai multi, sa le oferi aceeasi atentie, aceeasi caldura sufleteasca si sa le fii alaturi in fiecare moment al vietii lor. Pentru mine, este esential ca un copil sa aiba alaturi parintii, iar pentru copiii fara aceasta grija, mama sociala este una dintre putinele sanse la o copilarie fericita.” „Bineinteles ca am o slabiciune pentru cei care arata ca au calitati de sportivi si incerc sa ii ajut atat material, cat si cu sfaturi si indrumari”, mai adauga acesta. Pentru Giga Popescu voluntariatul inseamna orice mod in care poti fi de ajutor celor care au nevoie. Un exemplu ar fi evenimentul caritabil „Seara Campionilor”, care a pornit dintr-o initiativa personala. Impreuna cu partenerii lui, a reusit sa doneze, pana in prezent, peste doua milioane de euro.
Meseria de mama sociala si sporul de iubire neconditionata
„Profesia de mama este nobila, daca o faci cu vocatie, cu dragoste pentru copii. In prezent, mentalitatea oamenilor s-a mai schimbat. Cei din jur ne apreciaza si chiar ne felicita pentru ceea ce facem noi, mamele”. Acestea sunt cuvintele mamelor Angela (din Bucuresti), care este la inceput de cariera, si Teo si Ioana (din Cisnadie), care au experienta cresterii mai multor generatii de copii.
Ce riscuri vedeti in aceasta meserie?
Mama Ioana: Sincer, cand am inceput sa lucrez in SOS mi-am zis ca incerc acest lucru pentru vreo cinci ani, dar, lucrand cu copiii si incercand sa o fac din ce in ce mai bine, mi-am dat seama ca este nevoie de multa implicare, atasament, intelegere si, mai ales, de iubire. La aceste lucruri nu se mai poate renunta usor, iar ca sa ai o satisfactie si sa vezi rezultatul muncii tale, trebuie rabdare si continuitate.
Mama Angela: Provocarea de a fi mai buna si bucuria ca suntem impreuna, eu si copiii, indiferent de problemele zilnice.
Mama Ioana: Provocarile sunt zilnice si difera de la caz la caz. Satisfactiile cele mai mari sunt acelea ale oricarei mame: dragostea copiilor, zambetul si afectiunea lor si, bineinteles, realizarile lor.
Mama Teo: Odata plecati din centrul de plasament, copiii ajunsi tineri stiu sa aleaga ce e mai bun pentru ei.
Chiar daca s-au desprins de mamele lor sociale, se intereseaza ce fac si cum se simt acestea si isi impart in continuare bucuriile cu ele. Oricare dintre ele ar alege aceeasi profesie pentru ca „este de ajuns sa privesti copiii pe care i-ai avut sau ii mai ai in grjia, sa vezi cum zboara fiecare la locul lui. Unii au devenit parinti, altii se pregatesc de casatorie, altul se lupta sa intre la liceu, iar cei mai mici viseaza ca vor reusi cel mai bine”.