Ce este și ce nu este well-being?
Starea de a fi fericit, sănătos și prosper
De multe ori ceea ce definim ca stare de bine poate fi greşit. De la mijlocul secolului al XX-lea, cercetătorii Gallup au început să exploreze elementele definitorii ale stării de bine. Împreună cu economişti şi psihologi consacraţi, specialişti din domenii conexe, Gallup a început să cerceteze elementele comune ale acestui nou concept, well-being, în peste 150 de ţări. Contrar părerii majorităţii oamenilor, well-being nu înseamnă doar a fi fericit. Nici doar a fi bogat, a avea succes sau doar a fi sănătos. În realitate, concentrarea doar pe unul dintre aceste elemente enumerate mai sus poate crea frustare şi chiar să ducă la eşec. Gândiţi-vă la numărul persoanelor care îşi alocă în mod excesiv timpul şi energia doar către carieră, în detrimentul vieţii personale şi a relaţiilor de prietenie. E o greșeală să tratăm domeniile cele mai importante ale vieţii noastre ca şi cum ar fi independente, necorelate. Ele sunt interdependente.
Well-being este o combinaţie între plăcerea pentru ceea ce facem zi de zi, calitatea relaţiilor de prietenie, securitatea finanţelor noastre, starea de sănătate şi mândria de a contribui la dezvoltarea comunităţii din care facem parte, este concluzia studiului Gallup. În urma cercetării au rezultat cinci dimensiuni distincte sau factori statistici constituenţi ai well-being-ului.
Tipuri de well-being
- Carieră (Career Well-being): Îți place ceea ce faci în fiecare zi;
- Financiar (Financial Well-being): Modul în care îți gestionezi resursele;
- Social (Social Well-being): Se referă la relațiile de prietenie din viața fiecărui individ;
- Sănătate (Physical Well-being): Se referă la starea fizică și psihică a angajaților și energia necesară desfășurării activităților zilnice;
- Comunitate (Community Well-being): Nivelul implicării în zona în care locuiești;
„Fiecare dintre noi are propria definiție privind starea de bine. Ea se poate construi, trebuie doar să îți cunoști sistemul de valori și de credințe” spune Carmen Manea, consultant și trainer în cadrul workshopului organizat de EXEC-EDU, dedicat managerilor de resurse umane.
„Singura și cea mai mare amenințare la adresa stării noastre de bine suntem noi înșine. De exemplu, noi știm că nu e bine să mâncăm zahăr și totuși o facem. Sau știm că trebuie să facem sport și ne eschivăm din diverse motive,” spune Carmen Mardale, fost manager de HR cu o experiență de 15 ani în resurse umane.
Carieră
La întrebarea din studiul Gallup, „îți place ceea ce faci?”, 20% au răspuns da. Cercetările arată că după o perioadă prelungită de șomaj un om își revine mai greu decât după moartea unei persoane dragi.
Starea noastră de bine este dependentă de întreg sistemul. Șansa de a fi fericit crește cu 15% dacă o persoană cu care interacționezi direct este fericită, cu 10% dacă o persoană cu care persoana cu care tu interacționezi direct este fericită și 6% dacă prietenul prietenului unui prieten este fericit. Cercetarea Gallup a scos la iveală că în cazul unei creșteri a venitului de 10.000 $ anual, șansele stării de bine creșteau doar cu 2%,
Relația cu șeful ne afectează în mod direct starea de bine, la serviciu
Cei care-și consideră șeful ca fiind mai puțin competent, au cu 24% mai mare riscul de a suferi probleme severe de inimă. Iar dacă lucrează cu acel manager mai mult de 4 ani, riscul este cu 39% mai mare, arată un studiu la care au participat 3000 de muncitori dintr-o fabrică din Suedia.
Același studiu arată că dacă șeful te ignoră, există 40% șanse să nu fii angajat (disengaged) sau chiar să fii ostil muncii. Dacă totuși șeful îți acordă atenție, chiar și numai pentru a te critica, riscul scade la 22% iar dacă se concentrează doar pe punctele tale forte riscul scade la 1%.
Cei care au oportunitatea să-și foloseasca punctele forte la job, pot fi de 6 ori mai angajați în munca lor, se pot bucura de săptămâna de lucru de 40 de ore, comparativ cu ceilalți care sunt epuizați după 20 de ore.
Cercul social din care facem parte are impact și asupra comportamentului nostru. Dacă prietenul ajunge obez cresc șansele ca tu să fii obez cu 40%.
Relațiile sociale și sănătatea
Relațiile funcționează ca un tampon în vremuri grele și ne ajută să ne îmbunătățim funcționarea sistemului cardiovascular și scăderea nivelului de stres. Cei care au puține relații sociale au un risc de două ori mai mare de a muri dintr-o boală cardiovasculară. Avem nevoie de cel puțin 6 ore de socializare pe zi pentru a crește starea de bine și a minimiza stresul.
Este bine să avem prieteni la locul de muncă?! Cei care au un prieten bun la serviciu pot fi de 7 ori mai angajați în ceea ce fac, mai buni în relația cu clienții, pot produce o muncă de calitate mai bună, se pot simți mai bine și scăde riscul de accidente de muncă. Cei care nu au niciun prieten la muncă pot suferi de plictiseală, singurătate și depresie.
Factorii de stres în organizații sunt multiplii
Ambianța fizică, condiții defavorabile, munca pe timp de noapte, nivelul și uniformitatea iluminării încăperii toate influențează starea de bine. Condițiile tehnice de efectuare a activității precum efortul exagerat, tehnica de lucru depășită sau lipsa instrumentelor tehnice necesare constituie factori de stres.
La acestea se mai adaugă condițiile contractuale de muncă, nerespectarea programului de lucru (organizare disfuncțională a programului de lucru) lipsa pauzelor, inechitatea raportului de remunerație (recompense oferite pe criterii neprofesionale).
Tot la capitolul factori de stres potrivit studiului Gallup, întră și problemele structurale – organigrame defectuoase, rețele de comunicare nepotrivite, ambiguitatea pozițiilor, dezechilibru între categoriile de personal, suprapuneri de sarcini (sarcini multiple). Ritmul alert, activitățile monotone, solicitările ambiguu conturate, supra sau subîncărcarea, timpul scurt alocat pentru sarcini complexe, incapacitatea de a lucra în echipă, neînțelegerea îndatoririlor, responsabilități crescute influențează negativ starea de bine.
Calitatea relațiilor cu colegii – relații conflictuale sau tensionate, intră și ele la capitolul factori de stres, la fel și hărțuirea, discriminarea, incompatibilitatea structurilor de grup, atitudine neconcordantă cu cea a colegilor, lipsa sprijinului colegilor, putere de decizie redusă, incapacitatea de a-și exprima emoțiile, doleanțele.
Natura relațiilor cu superiorii – stil de conducere autoritar și arbitrar, sistem inechitabil, discriminare între angajați, lipsa susținerii și motivării, absența dreptului de a-și exprima punctul de vedere, transmiterea de informații confuze, incomplete sau contradictorii, dezinteres față de nevoile angajatului sunt alți factori care influențează negativ starea de bine a angajaților.
Evoluția și perspectiva carierei – probabilitatea redusă sau nulă de a promova, recompense acordate arbitrar, promovarea pe criterii extra-profesionale, incertitudinea locului de muncă, lipsa programelor de dezvoltare sunt de asemnea factori de stres într-o organizație.
Lipsa unui echilibru între viața profesională și viață personală, ca reducerea timpului petrecut cu familia, lipsa suportului afectiv din partea membrilor familiei, incapacitatea de a efectua sarcinile de acasă, munca în afara programului de lucru, deplasările, diminuarea calității relației cu partenerul de viață și cu copii, instaurarea bolii, discordanță între stilul de viață dorit și cel asociat profesiei se adaugă la lista lungă de factori de stres dintr-o organizație.
Ce putem face? Carmen Mardale cu o experiență de 15 ani în resurse umane spune că „am întâlnit manageri care spuneau că nu mă interesează ce face angajatul acasă, dacă are probleme sau nu, mă interesează ce face la serviciu. Dar oare angajatul se dedublează. Oare problemele lui de acasă nu-i afectează activitatea în companie?”
Financial Well-being
Sunt banii o valoare? Cum ne raportăm la bani?
Cu banii cumpărăm mâncare și ne asigurăm un acoperiș deasupra capului, banii înseamnă siguranță.În țările sărace durerea este una din cauzele suferinței și având bani pentru tratament oamenii înlătură durerea și își îmbunătățesc starea de bine. Cumpărarea de experiențe mai degrabă decât obiecte, crește starea de bine.
Dacă munca ne împlinește și relațiile sunt puternice, sunt substanțial mai puține șanse să fim prinși în dilema comparației. Privim banii în termeni relativi, nu absoluți. Ne doare mai mult să pierdem niște bani pe care-i avem decât ne bucură să câștigăm în plus. De fapt, securitatea financiară este cea care contribuie la starea noastră de bine și nu suma de bani.
Physical Well-being
De ce e important să avem grijă de corpul nostru? Peste 1 miliard de oameni nu pot face ceea ce și-ar dori din cauza durerii fizice. A avea probleme de sănătate nu este doar o problemă fizică, ci și una financiară.
Community Well-being
Temele comune ale community well-being țin de estetică – locuri naturale frumoase, parcuri, locuri de joacă, locuri de întâlnire unde oamenii pot petrece cu prietenii, deschiderea către toate tipurile de oameni indiferent de rasă, vârstă, religie sau orientare sexuală. Community well-being este un diferențiator între o viață bună și una excepțională. Este despre ceea ce dăm înapoi comunității din care facem parte.
La capitolul beneficii ale organizației care aplică programe de well-being, studiul menționează creșterea productivității prin creșterea angajamentului și a dezvoltării de relații armonioase între angajați, diminuarea absenteismului din cauza bolilor și o mai mare satisfacție a clientului.
Programe de well-being în România
Operatorul de telefonie mobilă Orange România are 3.000 de angajați și a introdus programele de well-being de aproape șase ani în companie. „Bugetul alocat programelor de well-being pentru angajați este al doilea ca mărime după cel de training”, spune Irina Calomir coordonator pentru dezvoltare organizațională Orange, în cadrul workshopului organizat de EXEC-EDU, dedicat managerilor de resurse umane.
Activitățile de well-being se desfășoară după orele de program și se axează pe trei direcții sănătate emotională, sănatate fizica si dezvoltare personala. Astfel, angajatii au acces la cursuri despre nutritie, parenting viata in cuplu, fashion, educatie financiara, pictură, yoga, chi Kung . De doi ani de zile, Orange a introdus mindfullnes pentru angajați. „Angajații au dreptul la 3 ședințe de consiliere psihologică pe an, iar pentru angajații din unele orașe ședințele au loc pe skype”spune Irina Calomir. Cele mai accesate programe sunt cele de parenting și cele de masaj la birou.
Informațiile au fost prezentate în cadrul workshopului „Strategia de well-being în organizații, o nouă etapă” organizat de EXEC-EDU.