Cum s-au schimbat spațiile de birouri în ultimii 10 ani
„Cuvintele-cheie pentru spațiile de birouri din ultimul deceniu sunt birouri mai puține, flexibilitate, zone de networking și colaborare. Împreună, acestea au avut un impact puternic nu doar asupra modelului de business al companiilor, ci și în ceea ce privește reinterpretarea obiectelor de mobilier”, crede Iuliana Carata, General Manager al companiei Techno Office, care oferă soluții complete pentru amenajarea spațiilor de birouri.
Lucrul în echipă și dispariția birourilor închise
Evoluția birourilor a fost următoarea: spații deschise, birouri separate și, de ceva timp, din nou spații deschise. Generația de acum simte nevoia de energie comună, iar companiile revin, treptat, la spații deschise care să încurajeze colaborarea între angajați într-un mediu prietenos, relaxant și cât mai creativ. Open office-urile le permite membrilor echipei să fie conectați permanent, să se audă atunci când spun ceva și să facă schimb de idei mult mai ușor.
Citește și Muzica la birou crește productivitatea sau scade puterea de concentrare?
„Bineînțeles, pentru cei a căror activitate necesită o nevoie de intimitate sau confidențialitate, se pot folosi cu succes sălile de conferință sau se poate opta pentru o dispunere a birourilor în insule. Formând grupuri de câte două, patru sau chiar șase stații de lucru, interacțiunea și colaborarea dintre angajați poate atinge un nivel sporit, în timp ce spațiul disponibil este folosit la maxim cu investiții mai mici”, a completat reprezentanta companiei.
Delimitarea spațiului în funcție de fișa postului
Odată cu dezvoltarea tehnologia, au apărut și noi meserii, iar companiile au fost nevoite să își adapteze mobilierul și spațiul la cerințele noilor angajați. În funcție de fiecare profesie în parte, angajatul are nevoie de propriul spațiu – biroul individual, în aceeași măsură în care are nevoie de spații comune deschise pentru întâlniri informale și spații închise pentru întâlniri confidențiale.
Citește și Cum îţi organizezi biroul Feng Shui
„De exemplu, un angajat al unei firme de software este permanent la birou și are nevoie de liniște şi intimitate, de spațiu delimitat. În acelasi timp, un angajat al unei firme de rezervări online care răspunde la telefon toată ziua, are nevoie de interacțiune cu colegii care îl pot ajuta în anumite situații”, a subliniat reprezentanta Techno Office.
Planificarea spațiului de lucru este strâns legată și de poziția ocupată în companie. Deși, în general, cele mai spațioase birouri erau ocupate de cei din management, executivii au înțeles, treptat, că spațiile ocupate de ei în proporție de 10% dintr-o zi de lucru ar putea fi folosite mai eficient de un inginer, de exemplu, care își petrece mai mult de 60% din timpul său la birou.
Noile tehnologii
Tehnologia a venit și cu o altă provocare pentru companii: aceea de a-i oferi angajatului soluții de mobilitate completă. De la zone de networking și lounge, acces permanent la Internet sau spații de relaxare în care există console de jocuri, companiile implementează cu succes noile tehnologii în locurile de muncă, generând astfel nu doar bunăstare, ci și un nivel mai mare de productivitate și eficiență.
Citește și Cum îţi influenţează culorile starea de spirit
„Felul în care oamenii lucrează s-a schimbat ireversibil, iar pe măsură ce ne adaptăm la realitatea cotidiană, spațiul arhitectural trebuie să reflecte imediat acest upgrade. Singura întrebare pe care trebuie să și-o pună companiile înainte de orice schimbare este «Cum afectează acest lucru productivitatea angajatului?»”, a conchis Iuliana Carata.