Arta de a darui
Pentru asta e nevoie de ceva efort din partea dumneavoastra. Cel mai simplu e atunci cand il cunoasteti bine pe cel care va primi, si cel mai la sigur mergeti cu un cadou care tine de hobby-urile sau pasiunile lui extra profesionale. Asadar, e vorba de efortul de a gasi acel ceva cu semnificatia gandului bun catre omul respectiv, cu atat mai mult cu cat impactul cadoului nu e raportat la valoarea sa materiala. Puneti-va imaginatia la contributie: un cadou original e mai pretios decat un cadou scump!
Fiti precauti cu mesajul pe care il transmite valoarea cadoului dumneavoastra. Un cadou ieftin va plaseaza in categoria meschinilor. Problema apare cand darul este prea pretios pentru cat presupune situatia sau relatia respectiva. Daca destinatarul este o femeie, cu atat mai dubios interpretabil este darul dumneavoastra. E ca si cand ati fi apreciat cam la ce pret poate fi cumparata atentia si bunavointa doamnei cu pricina.
Cadourile transmit mesaje si prin ambalaj; imaginati-va cum ar fi sa primiti o gravura de epoca pusa intr-o punga de plastic „de un leu”. Daca nu aveti abilitatea de a impacheta artistic cadoul, apelati la cei din magazin, majoritatea au un raion specializat pentru asa ceva.
Tot ceea ce am mentionat pana acum este perfect valabil si in mediul de afaceri. Aici apar in plus alte nuante de care trebuie sa tineti cont in aceasta perioada frenetica a cumparaturilor. Faptul ca daruiti ceva sefilor, colegilor si partenerilor de afaceri tine de practica uzuala a companiei. De cele mai multe ori, sefului cel mare i se cumpara un cadou colectiv. E indicat sa nu plusati cu un cadou personal. Intre colegi se pot oferi mici daruri, eventual de o suma fixa stabilita de toti, dar nu se daruiesc obiecte intime sau cu conotatii aluzive sau agresive. Cadourile din mediul profesional, inclusiv cele catre partenerii de afaceri, trebuie mentinute in gama celor neutre.
Anca Nuta, Director Identitate si Comunicare UniCredit Tiriac Bank
Stiu ca regulamentul intern specifica ce cadouri sunt permise atat pentru a darui, cat si pentru a primi. Ti s-a intamplat sa primesti un cadou care nu se incadra in acest barem?
Intr-adevar Codul de conduita al UniCredit Tiriac Bank specifica foarte clar ca o regula generala, ca angajatii si membrii familiilor lor nu pot cere, accepta sau pastra direct sau indirect un beneficiu personal de la clientii, partile contractante sau furnizorii actuali sau posibili ai bancii. Recunosc ca pana acum nu am fost pusa in astfel de situatii tocmai pentru ca am specificat foarte clar de la bun inceputul fiecarei relatii cu furnizorii nostri care sunt conditiile in care colaborarea noastra se va desfasura.
Cand este vorba de cadouri care se fac clientilor externi companiei, care este criteriul de baza in alegerea acestora?
In cazul nostru situatia sta putin diferit: UniCredit Tiriac a decis inca de acum 3 ani sa nu mai ofere cadouri clientilor si furnizorilor cu ocazia sarbatorilor. Am ales sa donam banii alocati initial pentru astfel de achizitii catre diverse proiecte ale unor organizatii umanitare pe care le sustinem in mod frecvent si sa informam clientii de acest gest simplu prin intermediul unei felicitari cu urari de bine si multumiri in numele celor care au primit acele fonduri indirect si din partea lor. Singurele lucruri pe care le oferim cu diverse ocazii sunt materialele promotionale foarte necesare si apreciate de toata lumea pentru ca acestea ne sunt de folos in munca de zi cu zi.
Mihai Ursa, Head of PR, Antena 1
Cum alegi cadourile pe care decizi sa le faci colegilor, subalternilor, sefilor?
Ficare cadou l-am gandit pentru a comunica, direct prin mesaj, sau indirect, prin forma, textura, cromatica, zona de provenienta, etc ceea ce era stabilit de strategia de comunicare a brandului sau companiei, in functie de caz.
Intern, fiecare departament are reguli uneori scrise, in cele mai multe cazuri nescrise pentru cadouri si “cadorisiri” de cele mai multe ori colegii strang o suma, un coleg sau o colega mai apropiata alege cadoul sarbatoritului si, in functie de caz, departamentul de HR, top managementul sau departamentul financiar suplimenteaza suma in functie de, evident, reputatia sarbatoritului.
Cand este vorba de cadouri care se fac clientilor externi companiei, care este criteriul de baza in alegerea acestora?
Din punctul meu de vedere, principalul criteriu in alegerea unui cadou, fie el destinat mediului corporate sau privat, este relevanta mesajului pe care acel cadou il transmite si timingul.
Pentru ca am ales domeniul comunicarii si PR-ului, am fost implicat in cele mai diverse campanii de comunicare, atat pentru brand-uri internationale sau locale, cat si campanii corporate pentru multinationale sau companii de traditie, locale care aveau incorporate si cadouri “giveaways” cum sunt cunoscute in limbaj anglo-saxon.
rubrica realizata de
Mihaela Berciu
Consultant imagine AICI
www.mihaelaberciu.com