Birourile – noile galerii de arta
Dan Popescu, directorul H’art Gallery, spune ca marile banci de pe piata au fost primele care au adus in sediile lor lucrari de arta. In unele cazuri, lucrarile au fost pur si simplu achizitionate la deschidere, altele au fost mostenite in urma unor fuziuni sau preluari. Facand referire la una dintre companiile din banking cu care a colaborat pentru crearea unei colectii, Dan Popescu a ajuns la concluzia ca de cele mai multe ori viziunea directorului conteaza. Chiar si asa, ideal ar fi, potrivit galeristului, ca acestia sa duca acest comportament la nivelul urmator si sa urmeze, de pilda, modelul celor de la Deutsche Bank. Ei sunt cunoscuti pentru colectia de arta contemporana pe care o detin si careia i-au alocat un spatiu special. Este ingrijita si itinerata de un curator al companiei. Cu alte cuvinte, s-a inventat o noua pozitie in organigrama care se ocupa de aceasta activitate. Modelul german ar putea fi preluat si la noi.
Bancherii au dat startul
Revenind la ceea ce se intampla pe piata romaneasca, una dintre bancile care investesc in arta este BRD-GSK. Astfel, traditia grupului Societe Generale de a crea un spatiu artistic in interiorul sediului bancii a fost preluata si in Romania. De pilda, la Paris, decorarea sediului central al grupului a fost obiectul unei cercetari creative si al unei competitii intre artisti contemporani de anvergura cum sunt: Tom Carr, Daniel Graffin, Gottfried Honegger sau Michelangelo Pistoletto. Potrivit reprezentantilor BRD, sediul din Paris este decorat atat cu picturi, cat si cu sculpturi, litografii, harti, cel mai adesea create special in situ si gandite intr-un spatiu arhitectural pentru a crea disimetrii, volume, legaturi intre locuri. Din 2004, o parte dintre colectiile Societe Generale au fost accesibile si publicului larg, in cadrul unor parteneriate cu muzeele franceze.
Pe piata romaneasca, startul a fost dat in anul 2003, cand Turnul BRD, sediul central al BRD – Groupe Societe Generale, a fost decorat cu lucrari de arta, pictura si sculptura, realizate atat de tineri pictori, cat si de artisti consacrati. Picturile, selectionate cu ajutorul <
Si galeria grupului UniCredit este vestita, fiind considerata una dintre cele mai valoroase colectii corporatiste de arta din Europa. Aceasta contine 60.000 de lucrari printre care regasim de la artefacte din Mesopotamia pana la lucrarile unor maestri italieni ca Tintoretto si Canaletto. Colectia include, totodata, maestri moderni ca Yves Klein, Fernand Leger, Giorgio Morandi, Kurt Schwitters, Oskar Kokoschka si artisti contemporani de renume precum Christo, Georg Baselitz, Gerhard Richter si Andreas Gursky.
In Romania, colectia bancii cuprinde lucrari de pictura, grafica, sculptura, tapiserie si piese din sticla, reunind nume de referinta precum: Stefan Caltia, Sorin Ilfoveanu, Horia Bernea, Ioan Nemtoiu, Mircea Muntenescu, Ion Pacea si Vladimir Setran, dar si lucrari ale unor tineri artisti romani printre care se numara: Aurel Tar, Maria Pelmus, Doina Roman, Elena Andrei si Cosmin Hiristea.
In ultimii trei ani, la nivelul Grupului UniCredit au fost alocate sume importante pentru achizitia de arta, pentru comisionare de lucrari si pentru tinerii artisti. Achizitia a fost orientata in ultima perioada indeosebi pe fotografie istorica si contemporana, reprezentata astazi de circa 4.000 de lucrari in toata Europa, sustin reprezentantii UniCredit Tiriac Bank.
In cazul BCR, initiativa alcatuirii unei colectii de arta a debutat in 1994, ca o completare a actiunii de restaurare a edificiului arhitectonic din bulevardul Regina Elisabeta, care gazduieste sediul central al BCR. Astfel, in sediul BCR se afla opere ale unor mari nume, precum: Pallady, Tonitza, Iser, Theodorescu-Sion, Lucian Grigorescu, la care se adauga lucrarile lui Misu Popp si Corneliu Baba, care au marcat debutul colectiei. In 1999, acestor nume li s-au adaugat: Nicolae Grigorescu, Bancila, Ressu, Bunescu, Catargi, Mutzner, Ciucurencu, Tuculescu. "O sectiune distincta a colectiei detinuta de BCR este constituita din picturi, sculpturi, lucrari de grafica si piese de arta moderna decorativa romaneasca: Bernea, Vasile Grigore, Ilfoveanu, Chirnoaga, Guguianu, Jean Parvan, Ion Mandrescu, Cella Neamtu si Filaret Oloier. Totodata, merita mentionate si cateva piese de sculptura si mobilier european din secolul al XIX-lea", declara Ramona Ioana Chirila, Sef Departament Afaceri Comunitare la Banca Comerciala Romana. Aducerea unor lucrari importante de arta in sediul BCR este atat "un semn de pretuire fata de salariati si de munca lor, cat si o dovada de incredere in ei". Asa se explica faptul ca operele aflate in colectia de arta au fost expuse in birourile in care angajatii isi desfasoara activitatea.
Arta precum compania
Sub deviza "arta inseamna frumos, inseamna creatie" si compania GfK se inscrie in cursa companiilor care si-au adus arta la birou. "La mutarea in noul sediu, am achizitionat cateva creatii semnate de pictorul contemporan Costin Craioveanu. Am ales acest artist pentru stilul sau modern si original in care abordeaza temele sale, dar mai ales pentru ca se potriveste perfect cu oamenii si mediul de lucru din GfK. Costin Craioveanu si-a construit deja un adevarat renume de pictor al VIP-urilor hollywoodiene. Pe langa portretul actritei Angelina Jolie, am expus in cateva birouri si colaje stralucitoare, in care culorile sunt dublate de sclipirile pietrelor pretioase", spune Andi Dumitrescu, Managing Director la GfK Romania.
Expozitie la sediu
"Ia o pauza si reflecteaza!", spunea filozoful german Adorno. Acesta este mesajul pe care Norbert Kiesling, Managing Director si Partner la Strametz & Partner, doreste sa il transmita si candidatilor companiei. Inspirat de aceasta filozofie, el a organizat la sediul companiei o expozitie. Diferenta este ca aceasta functioneaza dupa alte principii, si anume piesele de arta sunt "inchiriate" temporar de la artisti. In prezent, sediul Strametz&Partner gazduieste expozitia "Man & Work", care contine piese semnate Victoria si Marian Zidaru, Anca Muresan si Rodica Toth Poiata, curatorul fiind Erwin Kessler. Lucrarile sunt expuse aproximativ sase luni, urmand ca dupa acest termen sa fie selectate altele. Impactul vizual este foarte puternic, iar Norbert Kiesling sustine ca aceasta este si o metoda de a-si cunoaste mai repede clientii. Daca o persoana care intentioneaza sa colaboreze cu el este atat de preocupata sau ingrijorata incat nu observa lucrarile de arta din incaperi, acesta este un prim mesaj. Insa, de cele mai multe ori, oamenii se opresc, intreaba, devin curiosi si isi manifesta interesul pentru arta, in acest fel, canalele de comunicare devin active intr-un timp mai scurt.
"Motivul pentru care am ales sa aduc arta la birou se datoreaza tot lui Adorno. Daca suntem in mediul de business si alergam precum niste hamsteri pe tambur, fara sa ne oprim, la un moment dat o sa cadem. Eu vreau sa le transmit candidatilor si clientilor companiei ca prin arta, natura sau alte lucruri de acest gen se pot opri sa reflecteze. Doar asa descopera idei noi si sunt creativi", incheie Norbert Kiesling.
Dali spunea ca "exista intotdeauna doua feluri de pictori: cei care depasesc limita si cei care stiu cum sa se apropie de aceste granite cu respect si rabdare, fara sa le incalce insa". Acest mesaj poate sa fie valabil si in ceea ce priveste arta de a conduce oamenii. Exista doua tipuri de lideri: atenti la felul in care ating obiectivele, cultivandu-si oamenii si lideri pentru care nu conteaza drumul si metodele prin care ajung la tel.