Off-road si motociclism, dupa lege
Cand putem spune despre cineva ca este pasionat, cu adevarat, de motociclism? Poate cand il auzim vorbind astfel despre pasiunea sa: "Senzatia cea mai placuta pe care am avut-o pe motocicleta a fost atunci cand am reusit sa-mi inving frica initiala, care depasea cu mult respectul pe care orice motociclist ar trebui sa-l aiba fata de motocicleta lui si am reusit sa percep lumea din jurul meu. Mergeam cu casca deschisa, era primavara si mirosea a flori de tei. A fost un moment cu totul deosebit", spune Anca Parascan (foto).
Anca este pasionata de tot ceea ce este legat de masini, motociclete si motoare, in general. Pe langa motociclism, practica off-road, sport pe care l-a descoperit in urma cu trei ani. Intr-un weekend pe care l-a petrecut cu prietenii la munte, ideea de a escalada muntele intr-o masina i s-a parut mult mai interesanta decat sa mearga pe jos, mai ales ca era obosita. Abia dupa prima experienta de off-road a inteles ca nu este vorba despre o plimbare in natura cu masina, ci despre o adevarata desfasurare de forte care implica mult efort. Cu toate acestea, pasiunea a cuprins-o din prima si a devenit o impatimita a acestui sport. Off-roadul se face cel mai bine atunci cand conditiile nu sunt extraordinare. "Momentele cele mai provocatoare apar dupa ploaie, cand noroiul te inconjoara, pamantul iti fuge de sub picioare, te legi de copaci ca sa nu aluneci si ai senzatia ca niciodata nu vei iesi cu masina din groapa in care ai intrat", ne explica Anca. "In aceste momente, care sunt si cele mai pasionante, este nevoie de perseverenta. Altfel, esti tentat sa renunti, sa lasi masina acolo unde este sau sa te intorci si sa alegi drumul batatorit".
Inca din copilarie, tatal Ancai i-a alimentat pasiunea pentru masini si motociclete si a initiat-o inclusiv in partea teoretica si tehnica. Asa se face ca a invatat sa conduca motocicleta inainte de a sti prea bine sa "se dea cu bicicleta". Practica off-roadul in timpul liber. Face parte din Club 4×4 din Romania care are ca obiectiv crearea unui cadru legal pentru dezvoltarea "fenomenului 4×4" ca miscare sportiva si organizarea diverselor evenimente si intalniri cu caracter specific "off-road". Masina cu care isi forteaza limitele este un Steyr Puch 230 GE, fabricata in anii '80, iar motocicleta pe care o conduce este o Aprilia 850 Mana, model fabricat pentru prima oara anul trecut.
"Ambele sporturi, atat motociclismul cat si off-roadul, cer foarte multa putere de concentrare", ne spune Anca Parascan. "Daca mergi pe motocicleta fara sa te concentrezi, risti foarte mult. La fel si la off-road. Ideea principala este sa te uiti pe unde mergi si sa gasesti drumul cel mai potrivit". Chiar daca nu poate spune care dintre roluri i se potriveste mai mult, cel de pilot sau de copilot, Anca recunoaste ca ambele sunt la fel de dificile. Cei doi piloti trebuie sa conlucreze, sa comunice si sa se coordoneze. "Acesta este unul dintre motivele principale pentru care imi place off-roadul, pentru ca se practica impreuna cu prietenii".
Motociclismul si off-roadul sunt pasiuni pe care nu si le permite oricine. Si nu doar despre bani este vorba. Este nevoie de multe calitati pentru a le putea practica: responsabilitate, atat pentru viata ta, cat si pentru a celorlalti, curaj si solidaritate. Daca Anca Parascan nu le-ar fi detinut, ar fi renuntat de mult la aceste pasiuni, care, pentru conservatori, ar putea parea imposibil de practicat de o femeie.